26.9.13

ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ .Δεν το βάζει κάτω ο Γ. Λαμπρόπουλος

Ε Π Ι Κ Α Ι Ρ Η     Ε  Ρ  Ω  Τ  Η  Σ  Η

ΠΡΟΣ : Τον κ. Υπουργό Υποδομών ,  Μεταφορών & Δικτύων

ΘΕΜΑ : Κατασκευή ΟΛΥΜΠΙΑΣ  ΟΔΟΥ

Όπως είναι γνωστόν από το 2007 έχει κυρωθεί στη Βουλή η σύμβαση για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου από την Κόρινθο – Πάτρα – Πύργος  μέχρι την Τσακώνα.
Με την οικονομική κρίση του 2008 , οι τράπεζες άρχισαν να βάζουν εμπόδια στη χρηματοδότηση και τελικά δεν προχώρησαν το έργο.
Πρόσφατα  και ύστερα από συμφωνία μεταξύ Υπουργείου , Τραπεζών και Παραχωρησιούχων , ξεκίνησαν οι εργασίες στο τμήμα από την Κόρινθο μέχρι την Πάτρα.
Για το τμήμα Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα  δεν γίνεται καμιά αναφορά.
Επειδή , κάθε απόφαση για μη κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα  , θα αποτελέσει πλήγμα για την ανάπτυξη της Δυτικής Ελλάδος και συνεπώς βρίσκει αντίθετους σύσσωμους τους Νομούς Μεσσηνίας και Ηλείας .

Ε ρ ω τ ά τ α ι   ο  κ.  Υπουργός

      1.] Θα εφαρμοσθεί η συμφωνία του 2007 για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου ; .
2.]  Θα κατασκευασθεί το τμήμα ΠΥΡΓΟΣ – ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ – ΤΣΑΚΩΝΑ έστω με την αποκαλούμενη μηδενική λύση στην περιοχή της Λίμνης Καϊάφα ; .   

                                                         Αθήνα  18  -  9  -  2013 

                                                   Ο  Επερωτών   Βουλευτής


                                             ΙΩΑΝΝΗΣ  Δ.  ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
                                               ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ  ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Ευχαριστούμε κύριε Υπουργέ.
Θα συζητηθεί τώρα η με αριθμό 47/23-9-2013 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Μεσσηνίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλου, προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου «Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα» της Ολυμπίας Οδού.
Στην ερώτηση θα απαντήσει ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρυσοχοίδης.
Ο συνάδελφος κ. Λαμπρόπουλος έχει το λόγο για δύο λεπτά για να αναπτύξει την ερώτησή του.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κύριοι συνάδελφοι, όπως είναι γνωστό, το 2007 εδώ στην Βουλή κυρώθηκε η σύμβαση για την κατασκευή του δρόμου Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα στη Μεσσηνία. Όλοι τότε και σχεδόν όλα τα Κόμματα χαιρέτισαν την κατασκευή αυτού του δρόμου ως ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο για ολόκληρη τη δυτική Ελλάδα, όχι μόνο για το Νομό Μεσσηνίας ή για το Νομό Ηλείας, αφού θα συνδέει τη Μεσσηνία με το κυριότερο λιμάνι, είσοδο-έξοδο προς την Ευρώπη, αλλά και μέχρι τα Ιωάννινα. Ένας οδικός άξονας που θα συνδέει το νότο με το βορρά.
Το 2009, όμως, οι τράπεζες σταμάτησαν να χρηματοδοτούν αυτό το μεγάλο αναπτυξιακό έργο με την οικονομική κρίση που ξέσπασε διεθνώς. Γιατί προφανώς έβλεπαν ότι θα κερδίσουν λιγότερα απ’ ό,τι είχαν υπολογίσει. Από τότε άρχισαν οι συζητήσεις, όπου ζητούσαν και αποζημίωση και να σταματήσει ο δρόμος στην Πάτρα. Εμείς μιλάμε για ανάγκη ανάπτυξης της περιοχής και όταν μιλάμε για ανάπτυξη δεν μπορούμε να μην κάνουμε κάθε προσπάθεια για να  γίνει αυτός ο δρόμος.
Γνωρίζω, κύριε Υπουργέ, ότι καταβάλλετε πολύ μεγάλη προσπάθεια, που ίσως τα προηγούμενα χρόνια -από το 2009 μέχρι πρότινος- δεν είχε καταβληθεί. Το γνωρίζω προσωπικά αυτό και έχουμε κουβεντιάσει πάνω σε αυτό.
Πιστεύω ότι θα κάνετε το παν αυτή η σύμβαση να υπάρξει και ο δρόμος να γίνει μέχρι την Τσακώνα. Θα έχουμε όλοι μας –και εσείς προσωπικά που σας έχει τύχει να είσαστε σήμερα σε αυτή τη θέση- συμβάλει στην ανάπτυξη ολόκληρης της Δυτικής Ελλάδος.
Θα μας κρίνουν οι επόμενες γενιές.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το ζήτημα της δημιουργίας υποδομών στη χώρα είναι μία υπόθεση που συζητάμε τα τελευταία σαράντα χρόνια μεταπολιτευτικά με αφορμή και τα προγράμματα των κοινοτικών πόρων με τα οποία ενισχύεται η χώρα.
Υπάρχει μία μεγάλη –οφείλω να πω- προσπάθεια από όλα τα κόμματα μέσα στη Βουλή -και από τα κυβερνητικά κόμματα που κυβέρνησαν τον τόπο τα μεταπολιτευτικά χρόνια- ούτως ώστε να ολοκληρωθούν οι υποδομές στη χώρα.
Συζητούσα προηγουμένως φιλικά με τον κ. Γλέζο και μου επισήμανε κάτι το οποίο πραγματικά και εγώ προσωπικά χρόνια πολλά επισημαίνω στον εαυτό μου και στις μεταξύ μας συζητήσεις, ότι αφήσαμε ορισμένες υποδομές ως μεγάλες πολιτικές επιλογές πίσω, όπως είναι για παράδειγμα ο σιδηρόδρομος, σε μια χώρα δύσβατη και ορεινή, όπως είναι η Ελλάδα. Κάναμε μία επιλογή κυρίως για να ενισχύσουμε τις οδικές μεταφορές, είτε επιβατικές είτε εμπορευματικές. Αυτό βεβαίως έχει και το κόστος του, κόστος οικονομικό, κόστος κοινωνικό, κόστος πολιτικό, κόστος συνολικά εθνικό ή και ωφέλεια αντίστοιχα θα έλεγα.
Ωστόσο, είναι μία επιλογή η οποία αυτή τη στιγμή για να ολοκληρωθεί απαιτεί πόρους, έχει ως συνέπεια τη μόλυνση του περιβάλλοντος και έχει περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Νομίζω ότι είναι στιγμή να αναστοχαστούμε και να ανασχεδιάσουμε, κυρίως για να ενισχύσουμε σημαντικά το σιδηρόδρομο της χώρας, ο οποίος αυτή τη στιγμή ακόμα δεν έχει ολοκληρώσει το βασικό του άξονα. Για το λόγο αυτό, ήδη αυτή τη στιγμή -για να καλύψω αυτό το κεφάλαιο που ξεκίνησα-  γίνεται μία προσπάθεια να κλείσει ο κεντρικός σιδηροδρομικός άξονας της χώρας, ούτως ώστε να συνδεθεί με τα λιμάνια και στη συνέχεια με τα μεγάλα εμπορευματικά κέντρα της Ευρώπης, προκειμένου ο σιδηρόδρομός μας να γίνει ο διαβιβαστής εμπορευμάτων, ο μετακομιστής εμπορευμάτων από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη προς την Κεντρική Ευρώπη.
Σε ό,τι αφορά τους αυτοκινητόδρομους θα ήθελα να πω το εξής: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εδώ έχουμε μία περιπέτεια, περιπέτεια οικονομική, περιπέτεια τεχνική, περιπέτεια μεγάλων καθυστερήσεων που οφείλεται στην κρίση. Είναι γνωστό ότι τα έργα σταμάτησαν το 2010 και το 2011 λόγω της αδυναμίας δανεισμού τους και λόγω αδυναμίας ρευστότητας με αποτέλεσμα σήμερα να βρισκόμαστε προ μιας νέας απόφασης προκειμένου να επανεκκινήσουν ολοκληρωτικά. Το έργο του Μορέα, που αφορά τη δική σας περιοχή, κύριε Λαμπρόπουλε, είναι ένα έργο πραγματικά πολύ σημαντικό που έχει μειώσει αρκετά το χρόνο της μετάβασης από την Αθήνα στην Καλαμάτα, αλλά και έχει αυξήσει σημαντικά την ασφάλεια των επιβαινόντων σε αυτοκίνητα. Πρέπει να πω ότι είναι -σε γενικές γραμμές- σε καλούς ρυθμούς ανάπτυξης αυτό το έργο. Τα υπόλοιπα σταμάτησαν.
Θα μου δώσετε λίγο χρόνο ακόμα, κύριε Πρόεδρε; Θα τελειώσω γρήγορα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Εντάξει, δεν σας διέκοψα, αλλά συντομεύετε παρακαλώ.
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ναι, κύριε Πρόεδρε.
Τα έργα λοιπόν σταμάτησαν για τους λόγους που σας ανέφερα και βρισκόμαστε προ της επανεκκίνησής τους. Υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα για τα οποία δυστυχώς ευθύνεται και το Δημόσιο, πέραν όλων των άλλων, που έχουν να κάνουν με την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, με την έλλειψη δανειοθαλάμων, με τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις. Υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα λόγω της μελετητικής ανωριμότητας που έχουν τα έργα και ταυτόχρονα πάρα πολλά προβλήματα, κυρίως χρηματοδοτικά, από την πλευρά των επιχειρήσεων και των τραπεζών.
Για να μην σας κουράζω, όμως, αυτό που έχει σημασία είναι τι θα γίνει αύριο. Θέλω να σας πω σε σχέση με τον άξονα αυτό, κύριε συνάδελφε, κύριε Λαμπρόπουλε, ότι αύριο ξεκινάει μια προσπάθεια κατασκευής του δρόμου. Πολύ σύντομα θα τη συζητήσουμε στη Βουλή. Δεν θέλω να προσδιορίσω τον ακριβή χρόνο ούτε να προβώ σε ανακοινώσεις. Θέλω όμως σε αυτή την Αίθουσα να σας πω ότι γίνεται μία τιτάνια προσπάθεια σε πολλά πεδία: στο τραπεζικό πεδίο, στο πεδίο των διαπραγματεύσεων με τους παραχωρησιούχους και τους κατασκευαστές, στο ευρωπαϊκό πεδίο και συγκεκριμένα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου δίνεται μια πραγματικά μεγάλη μάχη, προκειμένου να καταλήξουμε στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της Ολομέλειας των Επιτρόπων, οι οποίοι θα δώσουν το πράσινο φως για την επανέναρξη των έργων.
Θέλω να σας πω ότι έχει αποφασιστεί το έργο Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος να γίνει τμηματικά, διότι υπάρχουν και χρηματοδοτικά αλλά και περιβαλλοντικά και τεχνικά προβλήματα. Γνωρίζετε πολύ καλά ότι ορισμένες περιβαλλοντικές μελέτες που αφορούσαν το κομμάτι στο οποίο αναφερόμαστε και που αντιστοιχεί στο Δήμο Ζαχάρως έχει ακυρωθεί με αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας κατόπιν προσφυγής κατοίκων. Υπάρχουν και πολλά άλλα προβλήματα, να μην σας κουράζω.
Σημασία έχει το εξής, ότι σύντομα στην Αίθουσα αυτή θα συζητήσουμε για όλες αυτές τις μεγάλες εθνικές αναπτυξιακές επιλογές, έτσι ώστε το επόμενο χρονικό διάστημα να ξαναρχίσουν τα έργα αυτά, τα οποία θα δώσουν πάρα πολλές θέσεις απασχόλησης και ταυτόχρονα θα δημιουργήσουν σημαντικές υποδομές στη χώρα που είναι αναγκαίες για την ανάπτυξή της.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Ορίστε, κύριε Λαμπρόπουλε, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, χαιρετίζω με πολύ μεγάλη ευχαρίστηση την αναφορά σας και το πόσο σταθήκατε στο θέμα του σιδηροδρόμου.
Εμείς είμαστε ένας Νομός που είχαμε εκατό και πλέον χρόνια το σιδηρόδρομο. Έγινε μάλιστα και εκσυγχρονισμός της γραμμής από την Κόρινθο μέχρι την Καλαμάτα με κοινοτικά χρήματα και ο σιδηρόδρομος έχει σταματήσει.
Θέλουμε -όχι απλώς θέλουμε, αλλά επιθυμούμε διακαώς όλοι, οι φορείς, οι πάντες- να λειτουργήσει ξανά ο σιδηρόδρομος, ο οποίος έχει μια ιστορία με το Νομό, με την παραγωγή, με την ανάπτυξή του. Και είναι μια ευκαιρία σήμερα να ξαναξεκινήσουμε τη λειτουργία του. Αν μαζί με το οδικό δίκτυο που τέλειωσε από την Τρίπολη μέχρι την Καλαμάτα γίνει και ο σιδηρόδρομος, αυτό θα φέρει πολύ μεγάλη ανάπτυξη στο Νομό και στον τουρισμό και στα προϊόντα μας και σε όλους τους τομείς.
Όσον αφορά στα προβλήματα που είπαμε ότι παρουσίασαν οι παραχωρησιούχοι κατασκευαστές και οι τραπεζίτες για το τμήμα από την Κόρινθο-Πάτρα μέχρι την Τσακώνα, δεν ευσταθούν τα περισσότερα. Εγώ σας φέρνω ως παράδειγμα το τμήμα Καλό Νερό μέχρι την Τσακώνα. Πρόκειται για ένα έργο που είναι μελετητικά ώριμο. Δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Έχουν εγκριθεί όλα, τα πάντα, και όχι τώρα, εδώ και χρόνια και έχουν γίνει και οι απαλλοτριώσεις. Γιατί δεν ξεκίνησαν το έργο; Δεν ήθελαν οι τραπεζίτες να φτιάξουν το έργο. Ήθελαν να σταματήσουν στην Πάτρα, γιατί δεν θα κέρδιζαν. Άλλαξαν οι προϋποθέσεις. Πρέπει να υποχρεωθούν, όμως, πάση θυσία.
Αναφέρατε και δώσατε ελπίδα ότι ο δρόμος θα φτάσει μέχρι τον Πύργο. Δεν πρέπει να σταματήσει ο δρόμος στον Πύργο. Δεν πρέπει η Μεσσηνία να μείνει έξω από αυτό το μεγάλο οδικό άξονα. Δεν πρέπει να μείνουν απ’ έξω το λιμάνι της Καλαμάτας και το λιμάνι της Πάτρας που είναι είσοδος-έξοδος προς την Ευρώπη.
Μπορεί το λιμάνι της Καλαμάτας να γίνει η αφετηρία μιας μεγάλης ναυτιλιακής γραμμής η οποία να συνδέεται με την Κρήτη ή με τη Ρόδο ή με τη Μέση Ανατολή, για να μην πηγαίνουν τα προϊόντα της Κρήτης μέσω Αθηνών στην Πάτρα, αλλά να φεύγουν κατευθείαν από Καλαμάτα ή Πάτρα για το εξωτερικό και να διευκολύνονται οι εμπορικές συναλλαγές. Θα πρέπει λοιπόν πάση θυσία να βρεθεί τρόπος να προχωρήσει ο δρόμος.
Ναι, αποδεχόμαστε στην περιοχή του Καϊάφα -τα είκοσι χιλιόμετρα από το Συμβούλιο της Επικρατείας- να υπάρξει λύση, να γίνουν οι οποιεσδήποτε παρεμβάσεις.
Σε καμμία περίπτωση, όμως, δεν θα πρέπει να μείνει έξω το έργο Τσακώνα-Καλό Νερό. Και για το Νομό αποτελεί εσωτερικό δίκτυο, αλλά είναι και τμήμα του μεγάλου οδικού άξονα, που θα συνδέει την Καλαμάτα με την Πάτρα και τα Ιωάννινα.
Με το δρόμο αυτό η Καλαμάτα θα απέχει τρεις ώρες από τα Ιωάννινα. Σκεφθείτε, λοιπόν, τι μπορεί να σημαίνει αυτό για όλη τη Δυτική Ελλάδα.
Ευχαριστώ πολύ.
 ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης):  Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο δι’ όλίγον.
Εγώ θα σας δώσω τρία λεπτά κι επαφίεστε στον πατριωτισμό, όσον αφορά το χρόνο.
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα χρειαστώ ένα λεπτό.
Χαίρομαι που ο κ. Λαμπρόπουλος, παλιός και εκλεκτός συνάδελφος εδώ στη Βουλή είναι τόσο μαχητικός με τα καλώς εννοούμενα περιφερειακά συμφέροντα της Πελοποννήσου. Εγώ νομίζω ότι τα συμφέροντα αυτά είναι και εθνικά αναπτυξιακά συμφέροντα.
Πιστεύω, κύριε συνάδελφε, θα βρεθούν λύσεις σύντομα. Χαίρομαι πάρα πολύ που ένα σημαντικό όραμα, ένα σχέδιο μεγάλο που πολλοί άνθρωποι στη Μεσσηνία και στη Δυτική Πελοπόννησο σχεδίασαν αυτή τη στιγμή γίνεται σιγά-σιγά πραγματικότητα.
Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας που πριν ορισμένα χρόνια ήταν νεκρό, αυτή τη στιγμή παρουσιάζει μια εκπληκτική αύξηση στις πτήσεις, στις αφίξεις και στις αναχωρήσεις. Αυτό είναι ένα πολύ καλό δείγμα για το τι δυνατότητες υπάρχουν στην περιοχή και στη χώρα.
Βέβαια, υπάρχουν οι οδικοί άξονες και  ο σιδηρόδρομος, ο οποίος είναι έτοιμος. Υπάρχει ο Σιδηρόδρομος Δυτικής Ελλάδας, ο οποίος όμως κι αυτός είναι νεκρός. Μέσα από την αξιοποίηση του την τουριστική και την εμπορευματική θα δώσει τη δυνατότητα για εναλλακτικές μορφές εμπορευματικών μεταφορών. Εύχομαι να γίνει η κύρια μορφή εμπορευματικής μεταφοράς.
Θα βρεθούν, λοιπόν, λύσεις σύντομα. Ας δώσουμε ραντεβού στην Αίθουσα αυτή για να αντιμετωπίσουμε όλα αυτά τα ζητήματα μέσα από τη συζήτηση που θα προκύψει.
Ευχαριστώ πολύ.
 ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης):  Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Πάντως, ευχάριστο είναι να συζητάμε για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρόμων και για την επανεκκίνηση κατασκευής των μεγάλων οδικών αξόνων.
Εμείς κάτω στην Κρήτη με πολύ μελαγχολία τα βλέπουμε όλα αυτά, περιοριζόμενοι στους κατσικόδρομους.
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Μου δίνετε για λίγο το λόγο;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης):  Βεβαίως, σας τον δίνω και θέλω και απάντηση. Συντόμως θα συζητήσουμε κι επισήμως το θέμα.
ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Κύριε Πρόεδρε, ορθά θέτετε το ζήτημα.
Εγώ πραγματικά ως πολιτικός δεν αισθάνομαι καλά με το θέμα κυρίως του ΒΟΑΚ του βορείου, δηλαδή, άξονα της Κρήτης.
Θέλω να πω όμως, ότι πρέπει να υπάρξει και μια συνολική αυτοκριτική και αναστοχασμός όλων των συναδέλφων της Κρήτης όλα αυτά τα χρόνια για τις προτεραιότητες που δώσαμε.
Πιστεύω ότι εάν υπάρχει ένα μεγάλο έλλειμμα στις πολιτικές μας μεταπολιτευτικά, ήταν η μη ολοκλήρωση έστω και ενός άξονα κεντρικού, του βόρειου άξονα στην Κρήτη.
Θα έχουμε νέα σύντομα και ίσως βρούμε μια ευκαιρία να τα συζητήσουμε και στην Αίθουσα αυτή.
Ευχαριστώ πολύ.

ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΑ ΝΕΑ και ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αρχειοθήκη ιστολογίου