Οι αντικαπνιστικές εκστρατείες δεν επηρεάζουν το ίδιο τους πάντες.

Για πολλά χρόνια η αμερικανική κυβέρνηση αμφιταλαντευόταν ως προς το αν είναι νόμιμο ή όχι να αναγκάσει τις καπνοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν εικόνες από πνεύμονες που έχουν «χτυπηθεί» από καρκίνο ή άλλες αποκρουστικές εικόνες στις συσκευασίες των τσιγάρων.

Η ιδέα πίσω από αυτή τη στρατηγική ήταν, ότι οι τρομακτικές αυτές εικόνες θα απέτρεπαν τους καπνιστές από τη βλαβερή αυτή συνήθεια, γράφει η Alexandra Sifferlin στο Time.

Ωστόσο, μία νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Nicotine & Tobacco Research δείχνει ότι η τακτική αυτή μπορεί να μην είναι αποτελεσματική με όλους τους καπνιστές.

Η αποτελεσματικότητα των αντικαπνιστικών εκστρατειών και μηνυμάτων εξαρτάται από τη συμπεριφορά και τη στάση του κάθε καπνιστή ξεχωριστά.

Ερευνητές από το κέντρο Georgetown Lombardi Comprehensive Cancer Center μελέτησαν 740 καπνιστές, για να διαπιστώσουν ποια μορφή αντικαπνιστικής εκστρατείας θα είχε τα καλύτερα αποτελέσματα.

Αυτό που ανακάλυψαν ήταν, ότι τα μηνύματα που τονίζουν τα οφέλη από τη διακοπή του τσιγάρου -όπως το ότι «μειώνεται ο κίνδυνος θανάτου από το τσιγάρο»- ήταν πιο αποτελεσματικά σε εκείνους τους καπνιστές, που πίστευαν ότι το να κόψουν το τσιγάρο ήταν κάτι πάρα πολύ δύσκολο.

Όσο πιο αποκρουστικές και αρνητικές ήταν οι διαφημίσεις -όπως «το κάπνισμα θα σε σκοτώσει»- τόσο πιο καλά «έπιαναν» σε καπνιστές που πίστευαν ότι μπορούσαν να το κόψουν, όποτε εκείνοι ήθελαν.

Ένας από τους λόγους που τα μηνύματα αυτά λειτουργούσαν καλύτερα μεταξύ των καπνιστών, που θεωρούσαν το κόψιμο του τσιγάρου ως πρόκληση, θα μπορούσε να είναι το γεγονός ότι γνωρίζουν ήδη τους κινδύνους που διατρέχει η υγεία τους.

Από την άλλη, οι ερευνητές υποψιάζονται, ότι το είδος των μηνυμάτων που επικεντρώνονται στις αρνητικές συνέπειες της συνέχισης μιας «κακής συμπεριφοράς», είναι πιο αποτελεσματικά στους καπνιστές που ένιωθαν ότι είχαν περισσότερη ενέργεια για να διακόψουν το κάπνισμα, επειδή τους δημιουργούσαν ένα κίνητρο για να το κάνουν.

Τελικά, οι ερευνητές πιστεύουν ότι η χρήση διαφόρων στρατηγικών είναι ο καλύτερος τρόπος για να μεταφερθεί το «μήνυμα» σε ένα ευρύτερο φάσμα καπνιστών.

Ίσως η χρήση τρομακτικών μηνυμάτων με θετικές αναφορές, που δίνουν μεγαλύτερο κίνητρο στους καπνιστές να κόψουν το τσιγάρο, να είναι το πιο κατάλληλο «μίγμα» που θα έχει απήχηση σε μεγαλύτερο τμήμα καπνιστών.


Newsbeast