24.12.16

Αλλάζει η Πελοπόννησος με την ολοκλήρωση του «Μορέα»


Αλλάζει η Πελοπόννησος με την ολοκλήρωση του «Μορέα»

Του Κοσμά Ζακυνθινού

Aλλάζει ο κυκλοφοριακός χάρτης της χώρας με την επίσημη παράδοση του πρώτου από τους πέντε αυτοκινητόδρομους που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται το 2007 με σύμβαση παραχώρησης. Χθές  το μεσημέρι δόθηκαν  και τυπικά σε κυκλοφορία τα τελευταία 3,5 χιλιόμετρα της Περιμετρικής Καλαμάτας, με τον Μορέα να αποτελεί τον πρώτο ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο στην επικράτεια.

Ο αυτοκινητόδρομος Μορέας ήταν ο πρώτος οδικός άξονας που παρέδωσε αυτοτελή τμήματα στην κυκλοφορία, καθώς πέρα από την αναβάθμιση του ήδη υπάρχοντος τμήματος Κόρινθος-Τρίπολη και την προσθήκη σηράγγων σε επικίνδυνα τμήματα, παρέδωσε μέχρι το 2012 το τμήμα Τρίπολη-Καλαμάτα ενώ τον περασμένο Απρίλιο παρέδωσε και τον κλάδο Λεύκτρο-Σπάρτη.
Η ανακατασκευή του οδικού άξονα (που είχε αρχικά ονομαστεί Ανατολική Οδός Πελοποννήσου) αποφασίστηκε το 2001 και δημοπρατήθηκε το 2006. Τον Ιανουάριο του 2007 ορίστηκε ανάδοχος η κοινοπραξία Μορέας (αρχικά: Ελληνική Τεχνοδομική 72%, Impregilo SpA 25%, Παντεχνική 10% και Intracom 3%. Σήμερα 72% ΑΚΤΩΡ, 15% J&P ΑΒΑΞ και 13% Intracom) και η σύμβαση κυρώθηκε με τον νόμο 3559/07.
Συγκεκριμένα, ο Μορέας κατασκεύασε περίπου 100 χλμ. νέων τμημάτων, συμπλήρωσε ακόμα 82,5 χλμ. (σε αυτά περιλαμβάνεται η κατασκευή δεύτερου κλάδου στη σήραγγα Αρτεμισίου). Ακόμα 22,5 χλμ. κατασκευάστηκαν από το Δημόσιο και παραχωρήθηκαν στον Μορέα (Τρίπολη - Αθήναιο και Παραδείσια -Τσακώνα, που παραδόθηκε προεκλογικά το 2000 και καταστράφηκε από κατολισθήσεις τον Φεβρουάριο του 2003). Το έργο είχε συνολικό προϋπολογισμό 1,044 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 349 εκατ. ήταν η συμμετοχή του Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Αλλάζει η Πελοπόννησος με την ολοκλήρωση του «Μορέα» Εξέλιξη έργου
Ο αυτοκινητόδρομος ήταν ο μόνος από τους πέντε που δεν «πάγωσε» το 2011-2013, μέχρι που η κατασκευή του έφθασε στο 95%. Τα προβλήματα εμφανίστηκαν τον Ιούνιο του 2013, όταν η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων διέκοψε τη χρηματοδότηση του έργου, εγείροντας θέμα βιωσιμότητας του χρηματοοικονομικού μοντέλου λόγω της μεγάλης μείωσης των εσόδων.
Τον περασμένο μήνα, με την ανεπίσημη παράδοση 9 χλμ. ξεκίνησε η λειτουργία της Περιμετρικής Καλαμάτας. Από τα συνολικά 11,5 χλμ του νέου αυτού άξονα, παραδόθηκε το τμήμα που ξεκινά από τη σύνδεση με τον Μορέα και καταλήγει στη γέφυρα Νέδοντα, εξυπηρετώντας την κίνηση από και προς την πόλη της Καλαμάτας.
Ο περιφερειακός αυτοκινητόδρομος Καλαμάτας έχει διατομή αστικής αρτηρίας με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα πολλαπλών χρήσεων ανά κατεύθυνση καθώς και κεντρική νησίδα. Το νέο τμήμα περιέχει τρεις ανισόπεδους Κόμβους:
? τον Ανισόπεδο Κόμβο Δυτικής Εισόδου Καλαμάτας (κόμβος που βρίσκεται στην περιοχή του εργοστασίου ΚΑΡΕΛΙΑ) και την σύνδεσή του με την Οδό Αθηνών,
? τον Ανισόπεδο Κόμβο Λέικων για τη σύνδεση με την ομώνυμη περιοχή της πόλης,
? τον Ανισόπεδο Κόμβο Νέδοντα για την σύνδεση με το ιστορικό κέντρο της πόλης.
Νέα τμήματα
Μετά την ολοκλήρωση του Μορέα, τον ερχόμενο Μάρτιο αναμένεται να ακολουθήσουν η Ιόνια Οδός, η Ολυμπία Οδός, ο Ε65 και ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. Η συνολική πρόοδος κατασκευής στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα στο τέλος Νοεμβρίου 2016 αγγίζει το 88%, ενώ τα μεγάλα και δύσκολα από τεχνικής απόψεως έργα όπως σήραγγες, γέφυρες και lane cover βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο. Σήμερα, στην Κορίνθου - Πατρών είναι εγκατεστημένα έξι εργοτάξια, που ενεργούν σε συνολικά 20 εργοταξιακές ζώνες, και σ’ αυτά απασχολούνται πάνω από 3.000 εργαζόμενοι.
Από την ημέρα Έναρξης Παραχώρησης, τον Αύγουστο του 2008, μέχρι και σήμερα οι προσπάθειες για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας έχουν αποφέρει σημαντικά αποτελέσματα, με το συνολικό αριθμό θανατηφόρων ατυχημάτων να παρουσιάζει σημαντική μείωση, της τάξης του -60% (13 θανατηφόρα ατυχήματα το 2016 έναντι 33 το 2008).
Παράλληλες συνθήκες
Η Ολυμπία Οδός είναι το μοναδικό έργο που κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δυσκολότερα έργα που γίνονται σήμερα στη χώρα. Η διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού είναι σε άλλα σημεία μονόπλευρη και σε άλλη αμφίπλευρη.
Έτοιμη μέχρι το Μάρτιο του 2017 θα είναι και η Ιόνια Οδός, καθιστώντας συντομότερα και ασφαλέστερα τα οδικά ταξίδια στη δυτική Ελλάδα. Πρόκειται για ένα έργο 196 χιλιομέτρων, από τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου μέχρι την πόλη των Ιωαννίνων. Με δύο παρεμβάσεις και την παράδοση μικρών τμημάτων του δρόμου η διαδρομή Ιωάννινα - Αντίρριο στο προσεχές διάστημα θα μειωθεί ριζικά ο χρόνος της διαδρομής.
Πρόκειται για δυο μεγάλα τμήματα από Κουβαρά μέχρι Αμφιλοχία και από Φιλιππιάδα ως Γιάννενα, συνολικού μήκους 105 χλμ. Υπολογίζεται ότι μαζί με την παράκαμψη του Αγρινίου ο χρόνος της διαδρομής αυτής θα μειωθεί κατά σχεδόν μια ώρα, ενώ με την ολοκλήρωση του έργου τον Μάρτιο του 2017 το ταξίδι από τη γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου ως τα Ιωάννινα θα διαρκεί 1 ώρα και 40 λεπτά, την ώρα που σήμερα απαιτούνται 3 ώρες!

Τμήμα Κόρινθος-Καλαμάτα
Μήκος: 148,5 km
Κόμβοι: 21 (στο τέλος της κατασκευής)
Τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη
Μήκος: 46 km
Κόμβοι: 3
Σήραγγες
Στέρνας: Μήκος 0,9 km (διπλού κλάδου)
Νεοχωρίου: Μήκος 0,7 km (διπλού κλάδου)
Αρτεμισίου: Μήκος 1,4 km (αναβάθμιση υφιστάμενου μονού κλάδου και κατασκευή Β’ κλάδου)
Καλογερικού: Μήκος 0,6 km (διπλού κλάδου)
Ραψομάτη: Μήκος 1,3 km (διπλού κλάδου)

ΜΕΣΣΗΝΙΑΚΑ ΝΕΑ και ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αρχειοθήκη ιστολογίου