«Πρέπει να καταργηθούν τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ». Σε αυτό συναινούν οι εκπρόσωποι των ομοσπονδιών διδασκόντων στα πανεπιστήμια (ΠΟΠΣΔΕΠ) και στα ΤΕΙ (ΟΣΕΠ), «διευκολύνοντας» έτσι την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει στο νέο χωροταξικό σχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που εμπερικλείει αποφάσεις με πολιτικό κόστος. Κι αυτό γιατί οι τοπικές κοινωνίες αντιδρούν έντονα σε όποια απόφαση για κατάργηση τμημάτων που θα μειώσει τον φοιτητικό πληθυσμό τους, αφού μέσω των φοιτητών τονώνεται η τοπική οικονομία (ενοίκια, κατανάλωση κ. λπ.). Την ίδια ώρα, όμως, το υπουργείο Παιδείας βομβαρδίζεται με προτάσεις για νέα τμήματα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Περίπου 35 είναι οι προτάσεις για καινούργια τμήματα που «παρέλαβε» από την προηγούμενη η νέα ηγεσία του υπουργείου. Ολες οι προτάσεις έχουν κατατεθεί μέσα στο τελευταίο δωδεκάμηνο, ενώ υπάρχουν και πολύ παλαιότερες που εκκρεμούν.
Ειδικότερα, η πλέον «φρέσκια» πρόταση κατατέθηκε στο υπουργείο Παιδείας στις 25 Σεπτεμβρίου, και ήταν από το ΤΕΙ Καλαμάτας.
Η συνέλευση του ΤΕΙ ζητεί ένα τμήμα με αντικείμενο τη Βιομηχανική Πληροφορική και έδρα στη Σπάρτη, ένα τμήμα «Αμπελολογίας, Οινολογίας και Τεχνολογίας Ποτών» με έδρα στη Νεμέα και ένα ακόμη -Ηλεκτρονικής αυτό- με έδρα στην Καλαμάτα.
Πιο πριν είχαν κατατεθεί προτάσεις για τμήματα ΤΕΙ στα Γιαννιτσά, το Καρπενήσι, τον Πύργο, την Αμαλιάδα, το Αίγιο (οι προτάσεις για τμήματα σε πόλεις της Πελοποννήσου υποβλήθηκαν μετά την ανάληψη της υπουργίας από τον κ. Αρη Σπηλιωτόπουλο). Στις προτάσεις για τα πανεπιστημιακά τμήματα περιλαμβάνονται εκείνες για τμήματα με έδρα την Καστοριά, τα Χανιά, τα Ιωάννινα, την Ξάνθη, την Αλεξανδρούπολη, την Ορεστιάδα, τη Φλώρινα.
Σε οριακό σημείο
«Η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει φθάσει σε οριακό σημείο. Οχι μόνο συνεχίζονται οι ιδρύσεις τμημάτων πανεπιστημίων και ΤΕΙ, αλλά θα έχουμε και ένα νέο πανεπιστήμιο στη Δυτική Στερεά Ελλάδα, το οποίο φαίνεται πως αποφασίσθηκε μετά τη λειτουργία εκείνου στην Ανατολική Στερεά Eλλάδα!», αναφέρει η γραμματέας της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών κ. Ευγενία Μπουρνόβα. Ενδεικτικά, την τελευταία δεκαετία δημιουργήθηκαν με ευρωπαϊκά κονδύλια πάνω από 100 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Σήμερα λειτουργούν περί τα 500 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ διασκορπισμένα σε 64 πόλεις. «Πρέπει να γίνει συνολικός σχεδιασμός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Γι' αυτό θα πρέπει να εξετάσουμε τις ανάγκες τόσο για τμήματα πανεπιστημίων όσο και για ΤΕΙ», λέει ο πρόεδρος της ομοσπονδίας διδασκόντων στα ΤΕΙ κ. Ιωάννης Τσάκνης.
Οι δύο εκπρόσωποι, τονίζουν ότι για τον επανασχεδιασμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απαιτείται συναίνεση όλων των πλευρών της ακαδημαϊκής κοινότητας, γιατί η πορεία έχει πολλά «αγκάθια»:
«Το πρώτο βήμα είναι η αξιολόγηση όλων των τμημάτων», παρατηρεί η κ. Μπουρνόβα. Μπορεί όμως να προχωρήσει η αξιολόγηση όταν, ενδεικτικά, υπάρχουν ΑΕΙ που δεν έχουν κάνει το ελάχιστο βήμα προς τον στόχο αυτό, ενώ πανεπιστήμια δεν δημοσιεύουν καν τα βιογραφικά των διδασκόντων ώστε οι ενδιαφερόμενοι να έχουν μια πρώτη εικόνα; - «Στον νέο σχεδιασμό πρέπει να είναι υπό εξέταση όλα τα ζητήματα, όπως για παράδειγμα το αντικείμενο σπουδών και η σύνδεση των τμημάτων με τις ανάγκες της κοινωνίας», συμπληρώνει η κ. Μπουρνόβα.
- «Υπάρχουν τμήματα ΤΕΙ που οφείλουν να κλείσουν ή να συγχωνευτούν με κάποια άλλα. Η πράξη έδειξε ότι δεν έπρεπε να δημιουργηθούν», τονίζει, από την πλευρά του, ο κ. Τσάκνης συμπληρώνοντας ότι κατά την ίδρυση τμημάτων έγιναν μελέτες βιωσιμότητας που δεν ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα.
«Οφείλουμε να καθίσουμε σε ένα τραπέζι και να συζητήσουμε τα προβλήματα. Ουσιαστικά αποτελέσματα μπορεί να υπάρξουν μόνο εάν υπάρχει ειλικρινής διάλογος για τα προβλήματα, συναίνεση και αποφασιστικότητα. Αλλιώς στρουθοκαμηλίζουμε» καταλήγει η κ. Μπουρνόβα.
Πληρ. Καθημερινή