24.3.10

Ο Δημήτρης Κουσελάς για τις νέες διαδικασίες διαχείρισης του ΕΣΠΑ.

Στη αγόρευσή του, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «Αποκέντρωση, απλοποίηση και ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών του ΕΣΠΑ 2007-2013», ο βουλευτής Μεσσηνίας κ. Δημήτρης Κουσελάς, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στα ακόλουθα:
«Οι θυσίες των Ελλήνων πολιτών για την αντιμετώπιση της δημοσιονομικής κρίσης πρέπει να πιάσουν τόπο. Για να γίνει αυτό πρέπει να ξαναβάλουμε την οικονομία σε αναπτυξιακή τροχιά και την ανάπτυξη σε νέες υγιείς και βιώσιμες βάσεις. Το νομοσχέδιο αυτό απαντά στην άμεση και την αδήριτη ανάγκη να επιταχύνουμε τις διαδικασίες υλοποίησης του Ε.Σ.Π.Α. για να δώσουμε στην οικονομία την αναπτυξιακή ανάσα που χρειάζεται. Στόχος μας δεν είναι μόνο να βγάλουμε την οικονομία από τη δημοσιονομική κρίση, αλλά και να κερδίσουμε τα μεγάλα στοιχήματα της ανάπτυξης με ποιότητα, με σύγχρονη ανταγωνιστικότητα, με καινοτομία.
Από την προηγούμενη κυβέρνηση παραλάβαμε ένα Ε.Σ.Π.Α. βαλτωμένο, με απορρόφηση γύρω στο 3% με 3,2%, σε μία περίοδο που και η πραγματική οικονομία και η αγορά είχαν ανάγκη περισσότερο από ποτέ τους χρηματοδοτικούς πόρους για επενδυτική ώθηση και για δημιουργία θέσεων εργασίας. Είχαμε ωστόσο έγκαιρα προειδοποιήσει τους συναδέλφους της Νέας Δημοκρατίας, όταν έφερε προς ψήφιση τον ν.3614 για τα όργανα διαχείρισης του Ε.Σ.Π.Α., πως με τον νόμο αυτό εγκαθίδρυε δομές συγκεντρωτικές, γραφειοκρατικές και αναποτελεσματικές. Και πώς να αποδώσουν αυτές οι δομές όταν δημιουργήθηκαν για το Ε.Σ.Π.Α. τριπλάσιες δομές διαχείρισης σε σύγκριση με το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, με τριπλάσιο και υψηλού κόστους προσωπικό; Ναι, κύριοι συνάδελφοι, ενώ το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης το διαχειρίστηκαν 24 διαχειριστικές Αρχές με 850 άτομα προσωπικό, το Ε.Σ.Π.Α. καλούνταν να το διαχειριστούν 79 διαχειριστικές Αρχές και ενδιάμεσοι φορείς με 2.500 περίπου προσωπικό!
Η προηγούμενη Κυβέρνηση, με στόχο –υποτίθεται- να μειώσει τον συγκεντρωτισμό, επέβαλε τον ασφυκτικό έλεγχο στο σύνολο των πράξεων των Π.Ε.Π. από τα αρμόδια Υπουργεία. Εισήγαγε γραφειοκρατικές, αλλά και κοστοβόρες διαδικασίες πιστοποίησης της διαχειριστικής επάρκειας των τελικών δικαιούχων χωρίς να διασφαλίζει, ούτε τη διαφάνεια, ούτε την αποτελεσματικότητα. Σήμερα η απορροφητικότητα βρίσκεται περίπου στο 6%. Δηλαδή, η νέα Κυβέρνηση κατάφερε μέσα σε πέντε μήνες, ουσιαστικά από τον Οκτώβριο μέχρι σήμερα, να απορροφήσει τόσα κονδύλια όσα απορρόφησε σε όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα για το Ε.Σ.Π.Α. η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας! Για να πιαστεί όμως, ο στόχος της απορρόφησης του 15% για το τρέχον έτος χρειάζονται άμεσες και δραστικές αλλαγές για να αρχίσει, επιτέλους, όχι να κινείται αλλά –επιτρέψτε μου την έκφραση- να… «σπιντάρει» το Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Χρειάζεται, λοιπόν, ένα πλαίσιο ενίσχυσης του Ε.Σ.Π.Α. που να απλοποιεί και να αποκεντρώνει τις διαδικασίες και να διευκολύνει την αναγκαία άμεση δημοπράτηση των ώριμων έργων. Με το σημερινό νομοσχέδιο ερχόμαστε να διαμορφώσουμε αυτές τις σημαντικές αλλαγές.
Κάθε περιφέρεια αποκτά ουσιαστικό λόγο και ρόλο. Ενισχύεται η αποκέντρωση, αφού με τις Επιχειρησιακές Συμφωνίες Υλοποίησης, που ορίζεται ότι θα συνάπτει το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης με τις Περιφέρειες, αποκεντρώνονται άμεσα και πόροι και αρμοδιότητες διαχείρισης, ενώ απλοποιούνται δραστικά οι διαδικασίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση το δικό μας θεσμικό πλαίσιο απαιτείται μία Υπουργική Απόφαση αντί των 120 που απαιτούνταν με το παλιό πλαίσιο για τις κατά περίπτωση εκχωρήσεις αρμοδιοτήτων.
Παρέχεται η δυνατότητα ένταξης και μικρότερων, αλλά ουσιαστικών για τις τοπικές κοινωνίες έργων, αφού καταργείται το ελάχιστο όριο των 500.000 ευρώ για ένταξη στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και 300.000 ευρώ για ένταξη στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.
Και μη μου πείτε, κύριοι συνάδελφοι, ότι για παράδειγμα ο δρόμος Καλαμάτας-Πύλου, στην ιδιαίτερη πατρίδα μου, είναι ήσσονος σημασίας σε σχέση με τα μεγάλα οδικά δίκτυα, τη στιγμή που εκεί δρομολογείται μία πολύ σημαντική ανάπτυξη και για να πάει σήμερα κάποιος από την Καλαμάτα στην Πύλο θέλει μία ώρα. Αίρεται, επίσης, η ετήσια υποχρεωτική πιστοποίηση της διαχειριστικής επάρκειας κατά το πρότυπο ΕΛΟΤ, με απλοποίηση της διαδικασίας και πιστοποίηση της επάρκειας των τελικών δικαιούχων από τις διαχειριστικές αρχές. Καταργείται το πρωτοφανές πλήθος των ενδιάμεσων διαχειριστικών φορέων. 180 ενδιάμεσοι διαχειριστικοί φορείς. Τα είχαμε πει τότε για τις αναπτυξιακές επιτροπές σε περιφερειακό επίπεδο, τη ΝΟΜΟΣ Α.Ε. και όλες τις άλλες που είχε δημιουργήσει η προηγούμενη Κυβέρνηση.
Τέλος, καταργείται και ο προληπτικός έλεγχος, ο οποίος δημιουργούσε καθυστερήσεις στην ένταξη εφαρμοζόμενος σε συμβάσεις, για τις οποίες δεν προβλεπόταν κάτι τέτοιο από την κοινοτική νομοθεσία.
Με άλλα λόγια, αυτό το νομοσχέδιο αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την εμπειρία διαχείρισης που αποκτήσαμε από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Βάζει τέλος στη γραφειοκρατία και στη διόγκωση του συστήματος διαχείρισης του Ε.Σ.Π.Α. από το πλήθος των ενδιάμεσων φορέων που η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε δημιουργήσει. Εξοικονομεί σημαντικούς πόρους και αποκεντρώνει ουσιαστικά και πόρους και διαδικασίες και έργα αλλά, πάνω απ’ όλα, αυτό που κυρίως ενδιαφέρει εμάς, ως Βουλευτές της Περιφέρειας, είναι ότι δίνει ουσιαστικό ρόλο και λόγο στην περιφέρεια.
Για όλους αυτούς τους λόγους στηρίζουμε αυτό το νομοσχέδιο, αισιοδοξούμε και ευελπιστούμε ότι θα δώσει την αναπτυξιακή ώθηση στην περιφέρεια και στην πατρίδα μας, όχι μόνο για να ξεπεράσουμε την κρίση, αλλά και για να μπούμε στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη που έχει ανάγκη ο τόπος μας.»