14.7.10

Δημόσια νοσοκομεία- Το μεγάλο φαγοπότι !

Ο κ. Τέντες με παραγγελίες του στις εισαγγελίες Πρωτοδικών της χώρας, ζητεί τη διενέργεια προκαταρκτικών ερευνών, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν τα τελευταία χρόνια διαπράττονται οικονομικά σκάνδαλα που ζημιώνουν με τεράστια ποσά το ελληνικό δημόσιο. Σύμφωνα με την παραγγελία του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, οι κατά τόπους εισαγγελείς θα ερευνήσουν το ενδεχόμενο να έχει διαπραχθεί το αδίκημα της απιστίας σε βάρος του ελληνικού δημοσίου και εάν ναι από ποια άτομα. Ακόμη, θα ερευνήσουν τη βασιμότητα των δημοσιευμάτων του Τύπου και τηλεοπτικών εκπομπών που κάνουν λόγο για ύπαρξη σκανδάλων, καθώς και καταγγελιών για απευθείας αναθέσεις σε προμηθευτές και υπερτιμολογήσεις στον χώρο της υγείας. Να σημειωθεί ότι προκαταρκτική έρευνα διενεργείται ήδη για τις προμήθειες νοσοκομείων της Αθήνας με εντολή της προϊσταμένης της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών κυρίας Ελένης Ράικου. Το καθεστώς των απευθείας αναθέσεων, ιδίως για τη συντήρηση και την προμήθεια ανταλλακτικών ιατρικών και νοσοκομειακών μηχανημάτων, σχεδόν κατ’ αποκλειστικότητα στη Siemens ΑΕ, προκάλεσε υπερτιμολογήσεις και ταυτόχρονα έρχεται σε αντίθεση με την έννοια του ανταγωνισμού, ο οποίος θα είχε εξυπηρετηθεί, μέσω της διαδικασίαςτου ανοικτού διαγωνισμού με αποτέλεσμα συμφερότερες προσφορές. Στη γενική αυτή διαπίστωση καταλήγουν -σχεδόν στην πλειονότητά τους- τα 164 φύλλα ελέγχου ισάριθμων συμβάσεων νοσοκομείων με τη Siemens κατά την τελευταία 15ετία, τα οποία κατατέθηκαν από το Σώμα Επιθεωρητών Υγείας στην εξεταστική επιτροπή, που διερευνά την υπόθεση. Αποτέλεσμα ήταν, σε αρκετές περιπτώσεις το κόστος συντήρησης να ξεπερνά εντέλει κατά πολύ το κόστος της ίδιας της σύμβασης για μηχανήματα, όπως αξονικούς και μαγνητικούς τομογράφους, μηχανήματα εντατικής θεραπείας, αναισθησιολογικά μηχανήματα, αγγειογράφους, υπερηχοτομογράφους κ.λπ. Στην πλειονότητα τους, οι Επιθεωρητές Υγείας καταλήγουν πως οι διοικητές των νοσοκομείων αξιοποιούσαν τις διατάξεις και τις εξαιρέσεις του νόμου 2286/95 περί προμηθειών του δημοσίου και ανέθεταν απευθείας, ίσως και χωρίς την επιβολή όρων, διαπραγματεύσεις, που προβλέπει ο νόμος. Με τη συγκεκριμένη διαδικασία δεν φρόντιζαν να συμπεριλάβουν και δεσμευτικούς όρους για τον ανάδοχο, σε σχέση με το κόστος συντήρησης και το κόστος των ανταλλακτικών. Έτσι, ενδεικτικά -όπως ανέφερε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Λεωνίδας Γρηγοράκος- στο Θριάσειο Νοσοκομείο, μόνον για την αποκατάσταση λυχνιών των αξονικών τομογράφων την πενταετία 2004-2009, δόθηκαν 511.991 ευρώ. Εξάλλου, για το νοσοκομείο Γιαννιτσών, η διαπίστωση είναι ότι «από τα απολογιστικά στοιχεία ετήσιας δαπάνης για τη συντήρηση αναπνευστήρων και αναισθησιολογικών μηχανημάτων, αυτή προκύπτει υψηλότερη από την αξία της σύμβασης αγοράς». Αλλά και για το Γενικό Λαϊκό Νοσοκομείο, το κόστος συντήρησης των μηχανημάτων που -κατά την έκθεση- ήταν για μεγάλα διαστήματα εκτός λειτουργίας, ήταν ενδεικτικά για τον ψηφιακό αγγειογράφο το 2008, 44.030 ευρώ, το 2009, 45.770 ευρώ και το 2010, 46.710 ευρώ. Επίσης στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας βρέθηκε τιμολόγιο 83.000 ευρώ για αγορά μηχανήματος το οποίο πληρώθηκε με «καπέλο» 56.000 ευρώ σύμφωνα με ρεπορτάζ του Αlter. Ίδια ανοδική τάση παρατηρείται και στη συντήρηση των αξονικών τομογράφων του ίδιου νοσοκομείου, ενώ στον διαγωνισμό για την προμήθεια αναισθησιολογικού μηχανήματος δεν βρέθηκε απόφαση του ΔΣ για έγκριση των τεχνικών προδιαγραφών.