Ρεπορτάζ : Αχ. Χεκίμογλου - Δ. Χαραλάμπους -(από το Βήμα της Κυριακής)
Oι αυτοδιοικητικές εκλογές του Νοεμβρίου δεν θα θυμίζουν σε τίποτε τις προηγούμενες εκλογικές αναμετρήσεις. Οι δήμοι θα μεγαλώσουν, οι νομαρχίες θα καταργηθούν και οι περιφέρειες θα καταστούν μικρά «κράτη». Οι νέοι θεσμοί που προβλέπει ο «Καλλικράτης» θα μετατρέψουν τους δημάρχους σε...νομάρχες, τους αντιπεριφερειάρχες σε τοπικούς υπουργούς και τους περιφερειάρχες σε «μίνι» πρωθυπουργούς! Πόσο έτοιμη είναι η αυτοδιοίκηση για όλα αυτά; Και πόσο στοιχίζει να εκλεγεί κανείς;Με τον πρόσφατο νόμο που ψηφίστηκε από τη Βουλή θεσπίστηκαν αυστηρότατα μέτρα για τις εκλογικές δαπάνες, ενώ προβλέπονται σκληρές ποινές για όσους παραβούν τα άρθρα του. Καμπάνια στην ύπαιθρο «Στον συνδυασμό μαςοι δικές μας δαπάνες είναι πολύ χαμηλές και κινούνται στις 20.000-25.000 ευρώ. Για να συγκεντρωθούν, συνεισφέρουν οι υποψήφιοι σύμβουλοι που έχουν τη δυνατότητα. Κάποιοι δεν πληρώνουν τίποτε, ούτε καν το παράβολο» λέει ο δήμαρχος Καρπενησίου, κ. Β.Καραμπάς, πεπειραμένος αυτοδιοικητικός, που έχει δηλώσει στο ΠαΣοΚ τη διαθεσιμότητά του για τις προσεχείς εκλογές. «Οι χορηγίες από τρίτους δημιουργούν εξαρτήσεις.Βέβαια,εμείς ζούμε σε έναν νομό με συνταξιούχους του ΟΓΑ.Ωστόσο, έχουν υπάρξει υπερβάσεις που δεν αποτελούσαν χορηγία,αλλά προέρχονταν από την τσέπη του υποψηφίου» τονίζει. «Με τον “Καλλικράτη” ο δήμος μας θα έχει από 50 χωριά, όταν πριν ήταν 13. Αυτό θα ανεβάσει σίγουρα το κόστος του προεκλογικού αγώνα. Το μεγάλο κόστος είναι οι μετακινήσεις. Και αυτό διότι πρέπει να οργανώσεις μετακίνηση για τους Ευρυτάνεςπου είναι οικονομικά αδύνατοι ή ηλικιωμένοι. Μισθώνεις λεωφορείο,ΙΧ ή ταξί.Σε αυτό,βέβαια, συμβάλλουν και τα κόμματα» τονίζει ο κ. Καραμπάς. «Τα τυχόν προβλήματα σε έναν ορεινό δήμο όπως ο δικός μαςεπιλύονται με την οργάνωση μονάδων άμεσης επέμβασηςσε τομείς όπως η πολιτική προστασία και η οδοποιία. Θα χρειαστεί, λοιπόν, να έχουμε τοπικά συνεργεία τεσσάρων-πέντε ατόμων και να είναι άμεσα διαθέσιμα. Γι΄ αυτό πιστεύω ότιπρακτικάδεν θα έχουμε σοβαρή μείωση του κόστους.Από εκεί μένει η καθημερινότητα του πολίτη, για την οποία θα πρέπει να οργανωθούν οι περιφερειακές υπηρεσίες των δήμων άρτια και τα έργα,τα οποία πρέπει να προγραμματιστούν σωστά» τονίζει ο κ. Καραμπάς. « Ορισμένοι, που είναι καινούργιοι στον αυτοδιοικητικό στίβο, δεν έχουν εμπειρία διοίκησης και δεν έχουν εμπλακεί ούτε καν σε έναν σύλλογο, θεωρούν ότι μπορούν να ανταποκριθούν. Αυτοί δεν έχουν αίσθηση της σοβαρότητας του θέματος» καταλήγει ο δήμαρχος Καρπενησίου. Εκστρατεία στην πόλη Για την εκλογή ενός συνδυασμού σε έναν μεσαίο δήμο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης υπολογίζεται από τους αυτοδιοικητικούς ότι απαιτούνται έξοδα ως και 100.000 ευρώ, ποσό που καλύπτεται από τον επικεφαλής υποψήφιο δήμαρχο και τα στελέχη του συνδυασμού. Ειδικά για κάποιον φιλόδοξο μεν, άγνωστο δε, αυτά τα χρήματα αναγκαστικά πολλαπλασιάζονται, καθώς η ανάγκη γνωστοποίησης της υποψηφιότητάς του καθίσταται επιτακτική. Για τον δήμαρχο Βύρωνα, κ. Ν. Χαρδαλιά, ο οποίος θα διεκδικήσει, όπως λέει, για τρίτη και τελευταία φορά την εκλογή του, τα πράγματα έχουν ως εξής: «Τα μεγέθη είναι διαφορετικά αν χρειάζεσαι αναγνωρισιμότητα και διαφορετικά αν οι πολίτες σε ξέρουν. Θυμάμαι όταν ξεκίνησα, το 2002, ήταν ιδιαίτερα σημαντικό να με γνωρίσει ο κόσμος. Επένδυσα το μεγαλύτερο κομμάτι της καμπάνιας μου στην επικοινωνία. Τώρα, ευτυχώς, τα πράγματα είναι πιο εύκολα» σημειώνει. «Γενικώς, νομίζω ότι όποιος χαλάσει περισσότερα από 70.000- 80.000 ευρώείναι υπερβολικός» τονίζει. «Θα υπάρξει μία μεταβατική περίοδος για τον εναρμονισμό των δήμων με τον “Καλλικράτη”. Σίγουρα αυτό που αλλάζει τελείως είναι τα οικονομικά. Οταν είχαν κάνει τον “Καποδίστρια”, μας είχαν πει ότι οι πόροι είναι εγγυημένοι και μας έδωσαν την αρμοδιότητα των παιδικών σταθμών, οι οποίοι βρίσκονταν σε κακή κατάσταση και υπολειτουργούσαν. Εμείς προσλάβαμε ανθρώπους και ξαναφτιάξαμε τους παιδικούς σταθμούς. Αυτά τα λεφτάτα βάλαμε από την τσέπη μας.Φοβούμαι ότι θα συμβεί το ίδιο και τώρα με τον “Καλλικράτη”» υπογραμμίζει ο κ. Χαρδαλιάς. «MΑΥΡΟ» ΧΡΗΜΑ ΚΑΙ MME Κοινό μυστικό αποτελεί το γεγονός ότι το κόστος,ιδιαίτερα στις τοπικές εκλογές,επιβαρύνεται από έξοδα που εντάσσονται στο «μαύρο» ταμείο των υποψηφίων.Ενα σημαντικό κονδύλι καταλήγει και σε τοπικά ΜΜΕ,εφημερίδες,ραδιοφωνικούς και τηλεοπτικούς σταθμούς, για την προβολή των υποψηφίων.«Οι υποψήφιοι δεν μπορούν να δηλώσουν τα πραγματικά τους έξοδα και τα ΜΜΕ βολεύονται με το αφορολόγητο χρήμα»δηλώνει στο «Βήμα» εκδότης επαρχιακής εφημερίδας,ο οποίος φυσικά επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του.Δεν λείπουν βέβαια και οι «ταρίφες» για την προβολή των υποψηφίων.«Σε αυτοδιοικητικές εκλογές είναι καλύτερα τα πράγματα.Στις βουλευτικές είναι που εκτοξεύεται το κόστος»τονίζει υποψήφιος που δοκίμασε τις δυνάμεις του και στα δύο πεδία.«Χρήματα που δίνονται κάτω από το τραπέζι για την προβολή του εν δυνάμει βουλευτή,δημάρχου ή συμβούλου.Λίγες συνεντεύξεις είναι αποτέλεσμα δημοσιογραφικής παραγωγής» σημειώνει. OΙ ΑΜΑΡΤΩΛΕΣ ΠΙΝΑΚΙΔΕΣ Μεγάλος ντόρος έγινε- και δικαίως- με το καθεστώς της παράνομης διαφήμισης σε πινακίδες στους δρόμους.Πλην όμως των κινδύνων που υποκρύπτονται στην τοποθέτησή τους για την οδική ασφάλεια,οι διαφημιστικές πινακίδες έπαιξαν και τον ρόλο τους σε πρόσφατες τοπικές εκλογές.«Ποιος όριζε τις θέσεις και το πλήθος των πινακίδων;Ο δήμος»διηγείται τοπικός παράγοντας δήμου της Αττικής με εξαιρετικά σημεία προβολής για διαφήμιση.«Ετσι,ο εκάστοτε δήμαρχος που κατέβαινε ξανά υποψήφιος είχε το πάνω χέρι στη χρήση αυτών των πινακίδων,έπειτα από συνεννόηση με την εταιρεία»συμπληρώνει. «Κάθε δέκα δικές μου,μία του αντιπάλου μου» ήταν η συμφωνία δημάρχου με διαφημιστική εταιρεία κατά την προεκλογική περίοδο,προκειμένου να έχει τη μερίδα του λέοντος στον τομέα της προβολής. Και όπως τονίζει συνεργάτης του:«Φυσικά...δωρεάνή με εικονικά τιμολόγια εξαιρετικά χαμηλού κόστους.Αλλωστε,ποιος θα αποφάσιζε την αμέσως επομένη των εκλογών για την ανανέωση των σχετικών συμβάσεωνή ποιος θα έκανε τα στραβά μάτια σε περίπτωση τοποθέτησης πολύ περισσότερων πινακίδων από τα προβλεπόμενα;».