8.3.11

«Συνενώσεις – συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολικών μονάδων, μεταφορά μαθητών και δημόσιο χρήμα»

ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς α) τον Υπουργό Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης
β) τον Υπουργό Οικονομικών
γ) την Υπουργό Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων
«Συνενώσεις – συγχωνεύσεις - καταργήσεις σχολικών μονάδων, μεταφορά μαθητών και δημόσιο χρήμα»
Η «εξέλιξη της ζωής και της κοινωνίας μας έχει πλέον αλλάξει τα δεδομένα κατά περιοχή στη χώρα μας. Στην περιφέρεια πολλά χωριά έχουν ερηµώσει και πολλά σχολεία υπολειτουργούν, ενώ σε ορισμένα οι διδασκόμενοι είναι σχεδόν όσοι και οι διδάσκοντες. Σε αυτή τη βάση και στα πλαίσια δημιουργίας του νέου πολυδύναμου σχολείου, η κυβέρνηση έχει αναλάβει την αναμόρφωση του πανελλαδικού εκπαιδευτικού χάρτη με τις εξαγγελθείσες συνενώσεις, οι οποίες εφόσον γίνουν με σωστούς όρους και προϋποθέσεις και ύστερα από ειλικρινή και ουσιαστική διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς, θα ενοποιήσουν εκπαιδευτικά προγράµµατα και θα εξομαλύνουν τη λειτουργία των συστεγαζόμενων μονάδων, που ούτως ή άλλως συνυπάρχουν.

Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, όπου συμφωνηθεί η συνένωση τοπικών μονάδων, η Πολιτεία πρέπει να εγγυηθεί την καθημερινή ασφαλή και εύκολη μεταφορά των μαθητών. Διαδικασία, η οποία ωστόσο συναντά πολλά εμπόδια, τα οποία σε συνδυασμό με την δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας επιδεινώνονται, απειλώντας την επιτυχία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στην περιφέρεια.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΚΤΕΛ Μεσσηνίας, αλλά και διάφορων άλλων ΚΤΕΛ ανά την Ελλάδα, πρόκειται να σταματήσει η μεταφορά μαθητών από τα ΚΤΕΛ μέσα στο μήνα Μάρτιο. Ως αιτιολογικό αυτής της απόφασης παρουσιάζονται δικαιολογημένα οι ανεξόφλητες οφειλές του κράτους καθώς, ενδεικτικά για τη Μεσσηνία, το Δημόσιο χρωστάει στο ΚΤΕΛ περίπου 6 εκατομμύρια ευρώ. Οι ανεξόφλητες οφειλές αφορούν αποκλειστικά τα σχολικά έτη 2009 – 2010 και 2010 – 2011, ενώ για αυτόν τον λόγο τα ΚΤΕΛ έχουν αφήσει απλήρωτους υπαλλήλους, χρωστούν χρήματα για καύσιμα, οφείλουν ασφαλιστικές εισφορές σε ΙΚΑ και ΟΑΕΕ, αδυνατούν να πληρώσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις όπως το Φόρο Μισθωτών Υπηρεσιών και τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας, καθώς και τις υποχρεώσεις τους προς τους προμηθευτές τους, με αποτέλεσμα να απειλείται η βιωσιμότητα της εταιρίας η οποία διεκδικεί τα οφειλόμενα προκειμένου να συνεχίσει να παρέχει τις υπηρεσίες της.

Σε αυτήν την κατάσταση, βέβαια, έχει συνδράμει καταλυτικά και η κακοδιαχείριση και κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος στις δαπάνες για τη μεταφορά των μαθητών, κατά το παρελθόν εάν και όπου αυτή υπάρχει. Είναι χαρακτηριστικό πως σε κάποιες περιπτώσεις, παρά το γεγονός ότι ο νόμος προβλέπει ανώτατη δαπάνη για κόστος μεταφοράς 500 ευρώ ανά μαθητή, το κόστος ξεπερνά τα 3.500 ευρώ ανά μαθητή το χρόνο. Αναλυτικότερα, μόνο στους νομούς Πρεβέζης, Λευκάδας, Ημαθίας και Δωδεκανήσου το κόστος μεταφοράς ανά μαθητή «συμπλέει» με ό,τι λέει ο νόμος, δηλαδή τα 500 ευρώ. Από εκεί και πέρα, μεταξύ 500-1.000 ευρώ κυμαίνεται το κόστος στους νομούς Λακωνίας, Ηλείας, Κορίνθου, Αττικής (πλην Αθηνών), Φωκίδας, Τρικάλων, Λάρισας, Πιερίας, Καστοριάς, Πέλλας, Θεσσαλονίκης, Σερρών, Ξάνθης, Ροδόπης, Χίου, Λασιθίου, Ηρακλείου, Χανίων, Ζακύνθου και Κέρκυρας. Από 1.000-1.500 στους νομούς Αργολίδας, Αχαΐας, Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Μαγνησίας, Καρδίτσας, Άρτας, Ιωαννίνων, Κοζάνης, Φλωρίνης, Χαλκιδικής, Δρας, Έβρου, Λέσβου, Κυκλάδων, Κεφαλληνίας και Πειραιώς. Από 1.500-2.000 ευρώ στους νομούς Μεσσηνίας, Αιτωλοακαρνανίας, Εύβοιας, Κιλκίς και Ρεθύμνου. Από 2.000-2.500 ευρώ στην Αθήνα και στους νομούς Αρκαδίας, Ευρυτανίας, Θεσπρωτίας και Σάμου. Στην κορυφή, με κόστος από 3.500-4.000 ευρώ το χρόνο ανά μαθητή, βρίσκονται οι νομοί Γρεβενών και Καβάλας.

Στις εξωφρενικές αποκλίσεις και το υπέρογκο κόστος για τη μεταφορά των μαθητών συντελούν πολλοί παράγοντες, μεταξύ των οποίων, η περιγραφή δρομολογίων χωρίς χιλιόμετρα καθώς σε αρκετές περιπτώσεις ο τρόπος που υπολογίζονται τα χιλιόμετρα αμφισβητείται. Η ανεπαρκής ή ανύπαρκτη αντιστοίχιση αριθµού μαθητών ανά δρομολόγιο και κατεύθυνση, n περιγραφή δρομολογίων χωρίς αναφορά στη σχολική μονάδα και ο διαφορετικός τρόπος υπολογισμού του κόστους μεταφοράς σε κάθε, πρώην πλέον, Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Η ευθύνη, βέβαια, τώρα για τη μεταφορά των μαθητών έχει περάσει προσωρινά στις αιρετές περιφέρειες και από 01/07/11 οριστικά στους νέους δήμους.

Δεδομένου του γεγονότος ότι η αναμενόμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και οι ενοποιήσεις σχολικών μονάδων, όπου αυτές συντελεστούν, θα δημιουργήσουν πρόσθετες ανάγκες μεταφοράς μαθητών και επιπρόσθετες δαπάνες για τα ήδη επιβαρυμένα δημόσια οικονομικά. Κατόπιν αυτών,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί

1. Με ποιο τρόπο θα εγγυηθεί η Πολιτεία ότι, παρά τις συνενώσεις – συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολικών μονάδων, θα παρέχεται δωρεάν σε όλους τους μαθητές καθημερινή, ασφαλής και εύκολη μεταφορά τους από και προς τη σχολική τους μονάδα;

2. Πώς σχεδιάζει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της μεγάλης αύξησης, πανελλαδικά, της μέσης απόστασης μεταξύ της οικίας του μαθητή και της σχολικής μονάδας που φοιτά, η οποία έρχεται ως λογική συνέπεια των συγχωνεύσεων – συνενώσεων – καταργήσεων σχολικών μονάδων;

3. Αναμένεται να καταβληθούν ή να ρυθμιστούν και πότε τα οφειλόμενα στα ΚΤΕΛ, προκειμένου να συνεχιστεί η εξυπηρέτηση των μαθητών και να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τη σχολική τους χρονιά, καθώς για τα παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων του Λυκείου σε λίγους μήνες θα διεξαχθούν οι πανελλαδικές – εισαγωγικές εξετάσεις;

4. Εάν όχι, με ποιον άλλο τρόπο προσδοκά η κυβέρνηση να επιτύχει την μεταφορά των μαθητών; Εξετάζεται ο συμψηφισμός οφειλών του ΚΤΕΛ προς το Δημόσιο και το ανάποδο, με τον συνυπολογισμό ασφαλιστικών και φορολογικών εισφορών του ΚΤΕΛ και ανεξόφλητων οφειλών του Δημοσίου;

5. Με ποιο τρόπο σκοπεύει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα κατασπατάλησης του δημόσιου χρήματος, όπου αυτή υπάρχει, όσον αφορά τις δαπάνες για τη μεταφορά των μαθητών;

6. Ποιοι ευθύνονται για τα παραπάνω φαινόμενα και πως δικαιολογούνται οι τεράστιες αποκλίσεις μεταξύ του κόστους μεταφοράς μαθητών από νομό σε νομό;

Η ερωτώσα βουλευτής,

Νάντια Ι. Γιαννακοπούλου