6.3.11

Καλωσήλθατε στο Farmville… Πληθυσμός 80 εκατομμύρια…

Τίποτε δυσάρεστο δεν συμβαίνει στο Farmville. Τουλάχιστον έτσι λέγεται.!!
Για τους αμύητους το Farmville είναι ένα διαδικτυακό κοινωνικό παιχνίδι, που παίζεται μέσω Facebook. Και, βέβαια, δεν θα ήταν ένα ενδιαφέρον θέμα αν δεν μετρούσε πάνω από 80.000.000 παίκτες παγκοσμίως. Είναι η πιο διαδεδομένη εφαρμογή στο Facebook, όπου 20% όλων των χρηστών είναι ήδη «αγρότες».
Αντικείμενο του παιχνιδιού είναι η δημιουργία και η φροντίδα μιας εικονικής φάρμας. Μια φάρμας από pixels. Ο παίκτης φροντίζει καθημερινά τα σπαρτά του, τα ζώα και φυτώριά του, οργώνει, θερίζει, ποτίζει, παράγει προϊόντα, αποκομίζοντας εισόδημα απαραίτητο για την επέκταση της φάρμας του. Το κλειδί της επιτυχίας βρίσκεται, και πάλι, στην κοινωνική δικτύωση: Περισσότεροι συμπαίκτες-γείτονες αγρότες εξασφαλίζουν μεγαλύτερη εμβέλεια και επιβράβευση με ανταλλαγή αγαθών και δώρων.
Μέσω του Farmville, το διαδικτυακό παιχνίδι εισέβαλε στη ζωή και άλλων παικτών έκτος από τους συνήθεις, που κλεισμένοι σε σκοτεινά εφηβικά δωμάτια παίζουν πόλεμο! Το προφίλ του μέσου παίκτη όχι μόνο άλλαξε, αλλά επεκτάθηκε σε όλο το ηλικιακό φάσμα της οικογένειας, αφού μπορούν να συνυπάρχουν ο εγγονός με τη γιαγιά.
Σε τι οφείλει όμως την επιτυχία του; Το Farmville βασίζεται στα κλασικά επιτραπέζια οικογενειακά παιχνίδια. Οι συμπαίκτες είναι συνήθως φίλοι ή γνωστοί από το Facebook. Ήδη αυτό δημιουργεί μια ηθική δέσμευση ανταπόκρισης, συμμετοχής και συμμόρφωσης με τους κανόνες.
Τα γραφικά του παιχνιδιού αξιοποιούν μια πολύ διαδεδομένη επιθυμία ή και φαντασίωση: την ανάγκη για επαφή με τη φύση, ίσως και τη ζωή σε μια φάρμα, ως επιλογή διαφυγής από την καθημερινότητα. Η εικόνα μιας φάρμας είναι εξίσου αναγνωρίσιμη τόσο από τους κατοίκους του Μανχάταν, όσο και από έναν χωρικό στην Κίνα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι επιλέγουν ως εικόνα για την οθόνη του υπολογιστή τους ένα τοπίο, λιβάδι, ουρανό ή θάλασσα. Η καθημερινή φροντίδα της φάρμας γίνεται εθιστική. Στοιχεία στρατηγικής και ανταγωνισμού ενισχύουν το ελκυστικό προφίλ του παιχνιδιού.
Τα κοινωνικά διαδικτυακά παιχνίδια δεν είναι καινούρια. Και, φυσικά, έχουν γίνει αντικείμενο θεωρητικής μελέτης και ανάλυσης. Η αντίδραση του φοβικού ή και σνομπ στα διαδικτυακά παιχνίδια σε αντιπαράθεση με την απόλαυση και την εξάρτηση του παίκτη έχει, σύμφωνα με τους θεωρητικούς, τις ρίζες της στη διαφωνία Πλάτωνα και Αριστοτέλη. Για τον Πλάτωνα το παιχνίδι αποσπά τον παίκτη από την πραγματικότητα, ενώ για τον Αριστοτέλη είναι αφορμή και δεξαμενή σημαντικών συμπερασμάτων για την ίδια τη ζωή.
Και αν όλα αυτά μοιάζουν άγνωστα ή αδιάφορα αρκεί κάνεις να δει την επιχειρηματική επιτυχία του παιχνιδιού: Η εταιρεία Zynga, μητέρα του Farmville, κυριαρχεί στην αγορά, μετρώντας πάνω από 230 εκατομμύρια ενεργούς παίκτες στο σύνολο των εφαρμογών της. Όταν ξεκίνησε το Farmville, η προσδοκία των κατασκευαστών ήταν να προσελκύσουν 2.500 παίκτες την πρώτη μέρα. Και προσέλκυσαν 25.000. Μια εβδομάδα αργότερα ο πληθυσμός του Farmville ήταν ήδη ένα εκατομμύριο! Επιχειρηματικότητα και άλλες ιστορίες.
Για το τέλος και την επιστροφή στη δική μας πραγματικότητα, ας αναρωτηθούμε πώς θα αντιδρούσε μια ελληνική τράπεζα στην προοπτική χρηματοδότησης ενός ενδιαφερόμενου να αναπτύξει ένα ανάλογο προϊόν. Η απάντηση δική σας.
Αλεξία Ξαφοπούλου- aixmi.gr