Σε μία κρίσιμη οικονομική περίοδο, όπου η ανεργία μαστίζει κυρίως τους νέους και τα ποσοστά της ανεβαίνουν με αλματώδεις ρυθμούς, φαίνεται ότι αναβιώνει η εποχή της δεκαετίας του ’60 όταν η μαθητιώσα νεολαία στρεφόταν προς τη θάλασσα. Η Ελληνική ναυτιλία, παρά τις αντίξοες συνθήκες συνεχίζει να γνωρίζει άνθιση και να πρωταγωνιστεί. Είναι ενδεικτικό ότι την περασμένη χρονιά το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρευσε στην Ελλάδα ξεπέρασε και εκείνο του τουρισμού φθάνοντας σχεδόν τα 15,4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η ανθρωπογεωγραφία των νέων που στρέφονται προς τη θάλασσα απετέλεσε αντικείμενο μελέτης των Θάνου Πάλλη (Επ. Καθηγητή Τμήμαtος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών και Πρόεδρου της ‘Ενωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων Ελλάδας) και του Ηλία Μπίσια (Ερευνητη του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Ιδιαίτερα σημαντικά είναι τα στοιχεία που παρουσιάζονται για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού:.
Το υψηλότατο ποσοστό απαντήσεων από τους πρωτοετείς σπουδαστές των Ακαδημιών, το οποίο ανέρχεται σε 90%, επιτρέπει την ασφαλή τεκμηρίωση των σημαντικών στοιχείων που διαπιστώνονται.
Ενδεικτικά, οι σπουδαστές προέρχονται κυρίως από την Αττική, τη Μακεδονία και την Πελοπόννησο, και σε πολλές περιπτώσεις από πόλεις χωρίς ναυτική παράδοση ή/και χωρίς θέσεις εργασίας στη ναυτιλία. Υπάρχουν περιοχές της χώρας μας (π.χ. Θεσσαλονίκη) όπου η προσέλκυση νέων είναι εξαιρετικά μικρή. Είναι επίσης ενδιαφέρον το ότι η συντριπτική πλειονότητα των σπουδαστών δεν διατηρεί οικογενειακή παράδοση στη ναυτιλία, φαινόμενο που παρατηρούμε ακόμα και στην περίπτωση ναυτότοπων όπως η Χίος και οι Οινούσσες.
Πάραυτα, οι περισσότεροι νέοι είχαν τη σύμφωνη γνώμη των γονέων τους στην επιλογή φοίτησης σε Ακαδημία του Εμπορικού Ναυτικού και της σύνδεσης του επαγγελματικού τους μέλλοντος με τη θάλασσα.
Ενθαρρυντικό ως εύρημα είναι το γεγονός ότι ο ένας στους τρεις μαθητές στη Γ΄ Λυκείου που επέλεξε να φοιτήσει σε ΑΕΝ βαθμολογήθηκε με βαθμό μεγαλύτερο από 15, με άριστα το 20, στα μαθήματα των μαθηματικών, στις αρχές της οικονομικής θεωρίας και στα νέα ελληνικά.
Όπως επίσης και ότι οι περισσότεροι νέοι σπουδαστές θεωρούν, και είχαν δηλώσει, ως πρώτη προτίμηση μια ΑΕΝ. Το έπραξαν μάλιστα όχι ως λύση ανάγκης, αλλά χάριν της σίγουρης μελλοντικής τους σταδιοδρομίας που θεωρούν ότι προσφέρει η συγκεκριμένη επιλογή. Επιθυμούν μάλιστα τη σταδιοδρομία στην ποντοπόρο ναυτιλία, πρωταρχικώς στις επιδιώξεις εμφανίζονται τα δεξαμενόπλοια και ακολουθούν τα LPG/ LNGs, φορτηγά πλοία, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και η απασχόληση στη μικρών αποστάσεων/μεσογειακή ναυτιλία με μικρότερο, αλλά παρόμοιο βαθμό ελκυστικότητας.
Τα παραπάνω στοιχεία όμως έχουν ουσιαστικό ενδιαφέρον λαμβάνοντας υπόψη πως, για πρώτη φορά, μετά από αρκετά χρόνια, υπήρξε τόσο μεγάλη άνοδος του ενδιαφέροντος για τις συγκεκριμένες Ακαδημίες, με αποτέλεσμα να συμπληρωθούν όλες οι θέσεις για το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010. protothema.gr
Η ανθρωπογεωγραφία των νέων που στρέφονται προς τη θάλασσα απετέλεσε αντικείμενο μελέτης των Θάνου Πάλλη (Επ. Καθηγητή Τμήμαtος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών και Πρόεδρου της ‘Ενωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων Ελλάδας) και του Ηλία Μπίσια (Ερευνητη του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Ιδιαίτερα σημαντικά είναι τα στοιχεία που παρουσιάζονται για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού:.
Το υψηλότατο ποσοστό απαντήσεων από τους πρωτοετείς σπουδαστές των Ακαδημιών, το οποίο ανέρχεται σε 90%, επιτρέπει την ασφαλή τεκμηρίωση των σημαντικών στοιχείων που διαπιστώνονται.
Ενδεικτικά, οι σπουδαστές προέρχονται κυρίως από την Αττική, τη Μακεδονία και την Πελοπόννησο, και σε πολλές περιπτώσεις από πόλεις χωρίς ναυτική παράδοση ή/και χωρίς θέσεις εργασίας στη ναυτιλία. Υπάρχουν περιοχές της χώρας μας (π.χ. Θεσσαλονίκη) όπου η προσέλκυση νέων είναι εξαιρετικά μικρή. Είναι επίσης ενδιαφέρον το ότι η συντριπτική πλειονότητα των σπουδαστών δεν διατηρεί οικογενειακή παράδοση στη ναυτιλία, φαινόμενο που παρατηρούμε ακόμα και στην περίπτωση ναυτότοπων όπως η Χίος και οι Οινούσσες.
Πάραυτα, οι περισσότεροι νέοι είχαν τη σύμφωνη γνώμη των γονέων τους στην επιλογή φοίτησης σε Ακαδημία του Εμπορικού Ναυτικού και της σύνδεσης του επαγγελματικού τους μέλλοντος με τη θάλασσα.
Ενθαρρυντικό ως εύρημα είναι το γεγονός ότι ο ένας στους τρεις μαθητές στη Γ΄ Λυκείου που επέλεξε να φοιτήσει σε ΑΕΝ βαθμολογήθηκε με βαθμό μεγαλύτερο από 15, με άριστα το 20, στα μαθήματα των μαθηματικών, στις αρχές της οικονομικής θεωρίας και στα νέα ελληνικά.
Όπως επίσης και ότι οι περισσότεροι νέοι σπουδαστές θεωρούν, και είχαν δηλώσει, ως πρώτη προτίμηση μια ΑΕΝ. Το έπραξαν μάλιστα όχι ως λύση ανάγκης, αλλά χάριν της σίγουρης μελλοντικής τους σταδιοδρομίας που θεωρούν ότι προσφέρει η συγκεκριμένη επιλογή. Επιθυμούν μάλιστα τη σταδιοδρομία στην ποντοπόρο ναυτιλία, πρωταρχικώς στις επιδιώξεις εμφανίζονται τα δεξαμενόπλοια και ακολουθούν τα LPG/ LNGs, φορτηγά πλοία, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και η απασχόληση στη μικρών αποστάσεων/μεσογειακή ναυτιλία με μικρότερο, αλλά παρόμοιο βαθμό ελκυστικότητας.
Τα παραπάνω στοιχεία όμως έχουν ουσιαστικό ενδιαφέρον λαμβάνοντας υπόψη πως, για πρώτη φορά, μετά από αρκετά χρόνια, υπήρξε τόσο μεγάλη άνοδος του ενδιαφέροντος για τις συγκεκριμένες Ακαδημίες, με αποτέλεσμα να συμπληρωθούν όλες οι θέσεις για το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010. protothema.gr