1.9.11

Πρώτη μέρα στην πρώτη δημοτικού !!

Γράφουν : Μαρκοπουλος Βασίλης- Λογοπεδικός MGr
Tακτικού Σωτηρία -Παιδοψυχολόγος MSc
Κάθε Σεπτέμβρη οι αυλές των σχολείων γεμίζουν παιδικές φωνές. Την παράσταση, την πρώτη μέρα της σχολικής χρονιάς, κλέβουν τα γνωστά «πρωτάκια». Δεν είναι και πολύ δύσκολο να τα ξεχωρίσεις. Τα πρωτάκια στέκονται δίπλα από την μαμά τους, με μια τσάντα μεγαλύτερη από αυτά και προσπαθούν να γνωρίσουν το καινούργιο τους περιβάλλον.
Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό είναι μια από τις πιο κρίσιμες περιόδους στη ζωή ενός παιδιού. Είναι μια περίοδος γεμάτη αλλαγές. Αλλαγές που έχουν να κάνουν τόσο με την ακαδημαϊκή του πορεία αλλά και με την ανάπτυξη της κοινωνικότητάς του.
Η πρώτη δημοτικού είναι στην ουσία η αρχή της εκπαιδευτικής ζωής του παιδιού μας. Είναι μια νέα αρχή μετά το παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο. Το πρωτάκι μας εφόσον έχει πάει παιδικό σταθμό και νηπιαγωγείο υπερτερεί σε σχέση με τα άλλα πρωτάκια στο ότι:
1. Είναι αρκετά προετοιμασμένο, μιας και έχει ήδη στο σακίδιο του δύο χρόνια σχολικής εκπαίδευσης
2. Παράλληλα περνάει το κατώφλι του δημοτικού εφοδιασμένο με υπομονή, πειθαρχία και με την πρόθεση για συνεργασία.
Γονείς στην πρώτη δημοτικού
Το παιδί μας από φέτος το Σεπτέμβρη θα είναι πρωτάκι. Μήπως νιώθουμε ένα σφίξιμο στο στομάχι σαν να πηγαίνουμε εμείς πρώτη φορά στο σχολείο; Πολλές φορές εμείς οι γονείς είμαστε που δημιουργούμε άγχος στα παιδιά μας. Τι είναι αυτό που μας αγχώνει, όταν το παιδάκι μας περνάει την πόρτα του δημοτικού;
1. Το μωράκι μεγάλωσε. Υποσυνείδητα κανένας γονιός δεν αποδέχεται με ευκολία το γεγονός ότι το παιδί του μεγαλώνει. Με την αρχή της σχολικής χρονιάς, σιγά σιγά το παιδί αρχίζει να ωριμάζει και οι γονείς έρχονται αντιμέτωποι με αυτή την πραγματικότητα.
2. Μακριά από το σπίτι. Είναι η πρώτη φορά που θα αποχωριστούμε το παιδί μας για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα.
3. Θα τα καταφέρει; Το ερώτημα αυτό απασχολεί κάθε γονιό. Κατά πόσο το παιδί θα ανταπεξέλθει σε αυτή την καινούργια του ζωή;
Όπως και να έχει, εμείς θα είμαστε δίπλα του παρέχοντάς του ασφάλεια και σιγουριά.
Tips για γονείς παιδιών πρώτης δημοτικού
-Ως γονείς πρέπει φερόμαστε στο παιδί σαν σε μαθητή και όχι σαν σε μωρό. Έτσι το παιδί σιγά σιγά θα αρχίσει να καταλαβαίνει τη σημασία του όρου "μαθητής".
-Η μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό μπορεί να δημιουργήσει στο παιδί αλλαγές στη συμπεριφορά του ή στη διάθεσή του. Για το λόγο αυτό πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα παρατηρητικοί τους πρώτους μήνες, να ελέγχουμε τον τρόπο του το παιδί φέρεται και αν τυχόν διαπιστώσουμε ανησυχητικά σημάδια, να τα αντιμετωπίσουμε.
-Δεν απογοητευόμαστε με την πρώτη μαθησιακή δυσκολία που θα έχει το παιδί. Του δίνουμε χρόνο να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και το βοηθάμε να ξεπεράσει τα όποια εμπόδια συναντά στην διαδικασία της μάθησης.
Η πρώτη μέρα στο σχολείο
Η πρώτη μέρα στο σχολείο είναι μια μέρα που μένει αξέχαστη στη μνήμη όλων μας. Πώς μπορούμε να κάνουμε αυτή τη μέρα να μείνει αξέχαστη στο παιδάκι μας;
1. Προετοιμασία: Μιλάμε στο παιδί για την πρώτη του μέρα στο σχολείο και το προετοιμάζουμε για αυτή. Του αναλύουμε τους όρους σχολείο, δασκάλα, συμμαθητές.
2. Ιστορίες: Τα παιδιά λατρεύουν τις ιστορίες. Τι πιο όμορφο λοιπόν από το να διηγηθούμε στο παιδί τα δικά μας παιδικά σχολικά χρόνια.
3. Ώρα για ψώνια: Πηγαίνουμε μαζί με το παιδί να αγοράσουμε τα σχολικά του είδη. Έτσι το παιδί θα έχει συμμετοχή σε αυτή τη αλλαγή.
4. Παραδείγματα: Αναφέρουμε στο παιδί άτομα που γνωρίζει και έχουν ήδη περάσει το κατώφλι του δημοτικού.
5. Φίλοι: Προετοιμάζουμε το παιδί για το ότι θα γνωρίσει καινούργια άτομα και θα κάνει πολλούς φίλους. Του εξηγούμε ότι το σχολείο είναι η ιδανική ευκαιρία για νέες φιλίες, μεγαλύτερη παρέα και ατελείωτα παιχνίδια.
6. Μαζί: Την πρώτη μέρα του σχολείου, συνοδεύουμε το παιδί στο σχολείο. Καλό θα είναι να είμαστε παρόντες απόντες. Δηλαδή να μην είμαστε δίπλα στο παιδί αλλά να βρισκόμαστε στο οπτικό του πεδίο.
7. Γνωριμία με το σχολείο: Η επαφή με του παιδιού με το σχολείο πρέπει να έχει γίνει καιρό πριν τον αγιασμό. Όταν ακόμα το σχολείο είναι κλειστό, το επισκεπτόμαστε μαζί με το παιδί προκειμένου να εξοικειωθεί με το χώρο.