7.11.11

ΓΙΑΟΥΡΤΙ: Η "μολότοφ" της κρίσης !!

Η Ελλάδα όχι μόνον καταναλώνει τα περισσότερα γιαούρτια παγκοσμίως, αλλά τα τελευταία δύο χρόνια τα χρησιμοποιεί περισσότερο απ' όλους τους άλλους Ευρωπαίους ως ένδειξη διαμαρτυρίας ενάντια στην πολιτική της κυβέρνησης.
Το ελληνικό γιαούρτι... καπνίζει και αυτό έχει προκαλέσει ακόμη και το επιστημονικό ενδιαφέρον των ανθρωπολόγων!
Αμερικανοί και έλληνες επιστήμονες που αναζητούν και καταγράφουν τα κοινά σημεία επαφής που έχουν τα τρόφιμα με την πολιτική φαίνεται ότι βρήκαν στη χώρα μας πλούσιο υλικό για να το αξιοποιήσουν επιστημονικά.
Τι κοινό, λοιπόν, μπορεί να έχει η διατροφή με την πολιτική σε περιόδους οικονομικής κρίσης; Το γιαούρτι, απαντούν αμερικανοί επιστήμονες, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι τα τελευταία δύο χρόνια το γιαούρτωμα ως μορφή διαμαρτυρίας αγανακτισμένων πολιτών τείνει να πάρει διαστάσεις «επιδημίας» στη χώρα μας!
Στο πλαίσιο μιας νέας ορολογίας, «food fighting», το γιαούρτι, σύμφωνα με τους ειδικούς της αμερικανικής Εταιρείας για την Ανθρωπολογία των Τροφίμων και της Διατροφής (SAFN), που ιδρύθηκε το 1974 με σκοπό τη σύνδεση των κοινωνικών επιστημών με τη διατροφή, αποτελεί πια το πιο δημοφιλές ειρηνικό «όπλο» κατά του συστήματος από χιλιάδες πολίτες, κυρίως στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με την πρώτη επιστημονική προσέγγιση που επιχειρούν οι ειδικοί της SAFN, αν και το γιαούρτωμα δεν διαθέτει πολιτιστικό προηγούμενο στη χώρα μας, έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του '60 με τα teddy boys του νόμου 4.000. Ομως, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε τότε, όπως υποστηρίζουν οι ανθρωπολόγοι: γιαούρτια ρίχνουν πλέον όλοι, άντρες και γυναίκες κάθε ηλικίας.
Τις δεκαετίες που ακολούθησαν το '60, τα κεσεδάκια με τα γιαούρτια κάθησαν στον πάγκο και η ρίψη τους εναντίον πολιτικών ή άλλων φορέων της εξουσίας ήταν σπάνια. Ομως, τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με τη SAFN, επέστρεψαν στα πολιτικά πράγματα της χώρας και η επιστροφή τους «τείνει να λάβει διαστάσεις επιδημίας».
Γιατί, όμως, ειδικά το γιαούρτι έχει γίνει η ακίνδυνη «μολότοφ» των αγανακτισμένων πολιτών; Διότι, όπως εξηγεί στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία», ο κοινωνικός ανθρωπολόγος Λεωνίδας Βουρνέλης από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόις των ΗΠΑ, το γιαούρτι είναι συνδεδεμένο με την ελληνική ταυτότητα. «Ανήκει στην ίδια κατηγορία με τη φέτα, το λάδι, τις ελιές κ.λπ., τα οποία προέρχονται από την ελληνική αγροτική γη και την κτηνοτροφία και είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ελληνικότητα.
Το γεγονός ότι το γιαούρτι συνδέεται στενά με την εθνική ταυτότητα της χώρας, έχει τη σημασία του, δεδομένου ότι τα θύματα του γιαουρτώματος είναι εκπρόσωποι και φορείς υλοποίησης πολιτικών και ιδεολογιών που θεωρούνται εχθρικές για τη χώρα». Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως η χώρα μας, παρά τις όποιες υποχωρήσεις των δεικτών, παραμένει ο μεγαλύτερος καταναλωτής γιαουρτιού στον κόσμο.