5.5.12

ΔΙΑΚΟΠΕΣ - Μάθε έναν τόπο από τους ντόπιους !!

Θέλει πολλή τέχνη ή τύχη για να ανακαλύψει ένας ξένος επισκέπτης τα «μυστικά» ενός τόπου στο πρώτο του ταξίδι. Μόνον από κάποιον γέννημα-θρέμμα μιας πόλης ή ακόμα καλύτερα ενός μικρού νησιού μπορείτε να εκμαιεύσετε τις πληροφορίες που θα κάνουν τις διακοπές σας αξέχαστες...
Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξαν τρεις φίλοι (Ανδρέας Λύτης, Κων/νος Λεϊμονής, Δημήτρης Ηλιόπουλος), φοιτητές Πληροφορικής στην Αθήνα, που τα τελευταία χρόνια ανακάλυπταν την Ευρώπη επισκεπτόμενοι φίλους τους που ζουν μόνιμα στο εξωτερικό. Ετσι, γεννήθηκε πριν από περίπου έναν χρόνο η ιδέα για το «www.greeceinsiders.com», που αρχίζει να λειτουργεί τις επόμενες εβδομάδες.
«Στόχος μας είναι να φέρουμε σε επαφή τον ντόπιο με τον ταξιδιώτη», εξηγεί στην «Κ» ο 23χρονος Ανδρέας Λύτης, «να τον πάρει ο Έλληνας από τα χέρι και να του δείξει τις κρυμμένες ομορφιές της πατρίδας του». Τη δεκαετία του '60 και του '70, όταν ακόμα ο τουρισμός δεν είχε βιομηχανοποιηθεί και οι άνθρωποι διατηρούσαν τον αυθορμητισμό τους, αυτό συνέβαινε πολύ συχνά από μόνο του: η γιαγιά που έγνεθε στον αργαλειό ή έβοσκε το κοπάδι της προθυμοποιούνταν να μυήσει τον έκπληκτο ξένο στον τρόπο ζωής της – τι και αν δεν μιλούσε γρι αγγλικά;
Σήμερα, η διαδικασία έχει ελαφρώς «εξελιχθεί». Οι υποψήφιοι «ξεναγοί» καλούνται να εγγραφούν στη σελίδα, να αναγράψουν τα προσωπικά τους στοιχεία, τις ξένες γλώσσες που γνωρίζουν και να περιγράψουν την εμπειρία την οποία προτίθενται να μοιραστούν με τον ταξιδιώτη. 
«Η εμπειρία μπορεί να εντάσσεται στη γαστρονομία, τον αθλητισμό, τη νυχτερινή ζωή, τις φυσιολατρικές δραστηριότητες ή να είναι μια μορφή workshop, όπως επίδειξη και εκμάθηση της κεραμικής ή παραδοσιακής τυροκομίας», διευκρινίζει ο Ανδρέας, «από ένα ηλιοβασίλεμα, μια παρθένα παραλία, ένα λιθόστρωτο μονοπάτι, ένα παραδοσιακό έδεσμα ή τη διήγηση ενός τοπικού θρύλου».
Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ο «ξεναγός» θα δίνει έναν τίτλο στην εμπειρία, θα αναφέρει κατ' εκτίμηση τη χρονική διάρκεια και την τιμή της. 
Ο ενδιαφερόμενος ταξιδιώτης, Ελληνας ή αλλοδαπός, θα μπορεί να διαβάσει περιληπτικά την πρόταση και ανάλογα να επιλέξει εκείνη που ανταποκρίνεται στα γούστα του. «Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να αναδείξουμε την "άλλη Ελλάδα" προσελκύοντας τουρίστες με ενδιαφέροντα και δίνοντας τη δυνατότητα στους γηγενείς να βγάλουν κάποια χρήματα». Το όφελος, ωστόσο, θα είναι πολυεπίπεδο, «η επικοινωνία και η ανταλλαγή απόψεων σε βιωματικό επίπεδο θα διευρύνει τους ορίζοντες των συμμετεχόντων».
Ο Ανδρέας έχει ξεναγήσει αφιλοκερδώς τουρίστες στην Αθήνα, «τη μία φορά τούς οδήγησα σε μυστικούς κήπους της πρωτεύουσας, την άλλη σε άγνωστες παραλίες της Αθήνας». 
Στην ίδια φιλοσοφία ο Δήμος Αθηναίων έχει ξεκινήσει το εθελοντικό πρόγραμμα «athens local» στη σελίδα «this is my athens», όπου οι «βέροι» Αθηναίοι μαρτυρούν τα μυστικά της πόλης τους. 
Οι τρεις φοιτητές, οι οποίοι ξεκινούν το greeceinsiders ως start-up επιχείρηση, έχουν ήδη αποκομίσει εμπειρία από τη λειτουργία της σελίδας www.mysecretathens.gr, ενός ηλεκτρονικού οδηγού πόλης, και εκτιμούν ότι η νέα ιδέα τους θα βρει πρόσφορο έδαφος, δεδομένης άλλωστε της φετινής πτώσης στην τουριστική κίνηση.
Η διάθεση των σύγχρονων ταξιδιωτών να γνωρίσουν έναν προορισμό πέρα και πάνω από τα «κλισέ» είναι διεθνής. Στο Ιντερνετ γνωρίζουν ιδιαίτερη άνθηση μπλογκ εμπειριών, που αποκαλύπτουν στους αναγνώστες άγνωστες πτυχές της ζωής ενός τόπου – όπως το δημοφιλές μπλογκ «Angelis and the Istanbul». 
Ο Αγγελής Νάννος, που μετακόμισε πριν από περίπου τέσσερα χρόνια στην Κωνσταντινούπολη, καταθέτει τις καθημερινές του εμπειρίες από τις περιπλανήσεις του, την επικοινωνία του με τους ανθρώπους και τις εντυπώσεις του από ταπεινά και άγνωστα στους ταξιδιωτικούς οδηγούς στέκια.
Το μπλογκ δέχεται καθημερινά 300 μοναδικές επισκέψεις και μηνιαίως περί τις 6.000. Πολλές φορές οι επίδοξοι εξερευνητές της πολυπολιτισμικής Πόλης αναζητούν τον μπλόγκερ για μια ζωντανή επικοινωνία και περιήγηση. «Και από κοντά διαπιστώνουν ότι τα χιλιοειπωμένα τουριστικά στερεότυπα απέχουν μίλια από την πραγματικότητα», σχολιάζει ο Αγγελής· «αυτοί οι ταξιδιώτες είναι εκείνοι που γίνονται τελικά ένθερμοι οπαδοί ενός μέρους, στο οποίο με την πρώτη ευκαιρία θα επανέλθουν».
Η Καθημερινή (Ιωάννα Φωτιάδη)