21.3.13

Πρόγραμμα ενίσχυσης ΜμΕ στους τομείς μεταποίησης, τουρισμού, εμπορίου κ.ά.

ΟΠΩΣ ήδη είναι γνωστό, το πρόγραμμα είναι συνολικού προϋπολογισμού 456 εκατ. ευρώ και αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία επιχορήγησης (40% έως 60%) για την ενίσχυση επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στους τομείς μεταποίησης - τουρισμού - εμπορίου (κυρίως χονδρικό) - υπηρεσιών, στο πλαίσιο των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007-2013.

Δικαιούχοι είναι οι υφιστάμενες, οι νέες και οι υπό σύσταση μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, εφόσον διαθέτουν ή σκοπεύουν να επενδύσουν σε επιλέξιμη δραστηριότητα.

Οι δαπάνες που μπορούν να ενταχθούν στο πρόγραμμα αφορούν κάθε είδους κτιριακές εργασίες (π.χ. ανέγερση, επέκταση, ανακαίνιση κ.λπ.), μηχανολογικό και λοιπό εξοπλισμό, μεταφορικά μέσα επαγγελματικής χρήσης, εξοπλισμό και εγκαταστάσεις προστασίας περιβάλλοντος & εξοικονόμησης ενέργειας, λογισμικό, δικαιώματα τεχνογνωσίας, πιστοποίηση συστημάτων διασφάλισης ποιότητας, συμβουλευτικές υπηρεσίες καθώς και προβολή και προώθηση.

Ο νεωτερισμός στο πρόγραμμα αυτό, κάτι που ήταν απαίτηση όλων των επενδυτών και των επιμελητηρίων την τελευταία 5ετία, είναι η κάλυψη της ίδιας συμμετοχής, η οποία αποδεικνύεται με την εξόφληση των τιμολογίων των δαπανών του έργου.

Ο επιχορηγούμενος προϋπολογισμός της πρότασης κυμαίνεται από 30.000 έως 300.000 ευρώ για τη μεταποίηση, 20.000 έως 300.000 ευρώ τον τουρισμό και από 20.000 έως 100.000 ευρώ για το εμπόριο και τις υπηρεσίες, με ποσοστά χρηματοδότησης:
Α. 50% για τις μικρές επιχειρήσεις (κύκλος εργασιών έως 10 εκατ. ευρώ και έως 50 ΕΜΕ προσωπικό).
Β. 40% για τις μεσαίες επιχειρήσεις (κύκλος εργασιών έως 50 εκατ. ευρώ, ενεργητικό έως 43 εκατ. ευρώ και έως 250 ΕΜΕ προσωπικό).
Γ. Για τις περιφέρειες της Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, της Ηπείρου και της Δυτικής Ελλάδας τα παραπάνω ποσοστά προσαυξάνονται κατά 10%.

Βέβαια για να γίνουν όλα αυτά πρέπει να προηγηθούν κάποιες άλλες διαδικασίες, όπως είναι κυρίως η σύνταξη του επενδυτικού σχεδίου, με τη συνοδεία σειράς δικαιολογητικών τα οποία πρέπει να υποστηρίζουν το εγχείρημα, πάντα με βάση τις ισχύουσες νομοθετικές και κανονιστικές διατάξεις για τα επενδυτικά προγράμματα αυτής της μορφής.

Το επενδυτικό σχέδιο στη συνέχεια, και αφού λήξει ο χρόνος των υποβολών των αιτήσεων, τίθεται υπό αξιολόγηση σύμφωνα με συγκεκριμένα και γνωστά εκ των προτέρων κριτήρια, που είναι κατά βάση αντικειμενικά. Τα κριτήρια αυτά αφορούν την τεχνική και οικονομική κατάσταση της επιχείρησης που θα κάνει την επένδυση, την κατάσταση του επενδυτικού σχεδίου και τέλος τις επιπτώσεις που θα έχει ένα τέτοιο εγχείρημα για την κοινωνία, τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό και γιατί όχι και σε διεθνές επίπεδο.

Ειδικότερα κατά τη σύνταξη του επενδυτικού σχεδίου, για να τύχει αυτό καλής βαθμολογίας, θα πρέπει να προσεχθούν τα παρακάτω σημεία:

1.     Η τεχνική κατάσταση της επιχείρησης, που θα κριθεί από τις επενδύσεις της την τελευταία τριετία, από την ηλικία του υφιστάμενου εξοπλισμού, από το επίπεδο εκπαίδευσης των διευθυντικών στελεχών, την επαγγελματική τους εμπειρία και την κατάρτιση εργαζομένων και στελεχών επίσης, ενώ τα συστήματα διαχείρισης ποιότητας αλλά και η πνευματική ιδιοκτησία - βιομηχανική ιδιοκτησία βαθμολογούνται ανάλογα.
2.     Η οικονομική κατάσταση της επιχείρησης, η οποία περιγράφεται αντικειμενικά με αριθμούς από το ρυθμό μεταβολής του κύκλου εργασιών, τα αποτελέσματα προ φόρων και αποσβέσεων (ποσοστό επί του κύκλου εργασιών), ενώ τυγχάνουν ιδιαίτερης μεταχείρισης πριμοδοτούμενες βαθμολογικά οι πωλήσεις εξωτερικού ως ποσοστό επί του κύκλου εργασιών.
3.    Η κατάσταση του επενδυτικού σχεδίου, το οποίο κρίνεται για την καινοτομία του, την εκτιμώμενη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της επιχείρησης, το ρυθμό μεταβολής του κύκλου εργασιών του κλάδου, και τέλος από τις προτεραιότητες που δίνει η κάθε διοικητική περιφέρεια, ανά κλάδο.
4.    Οι επιπτώσεις του επενδυτικού σχεδίου στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, που κρίνονται με βάση τη σημασία που δίνεται κατά το σχεδιασμό στην προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση ενέργειας καθώς και στην εκτιμώμενη αύξηση της απασχόλησης.

Βλέποντας με μια κριτική ματιά τη φιλοσοφία της βαθμολογίας, διακρίνει κανείς τη στόχευση του προγράμματος, που δεν είναι απλά η επιβίωση της επιχείρησης αλλά ο μεσομακροπρόθεσμος σχεδιασμός, ώστε να βγει μπροστά στον ανταγωνισμό βοηθούμενη σε μια περίοδο κρίσης, χωρίς να παραγνωρίζεται η ανάγκη για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, όχι κάτω από ένα υποχρεωτικό και στραγγαλιστικό καθεστώς που θα οδηγούσε σε απεντάξεις και ακυρώσεις σχεδίων.

Καλό θα είναι για τη σύνταξη του φακέλου του επενδυτικού έργου οι επενδυτές να αποταθούν έγκαιρα σε ειδικούς με εμπειρία σε προγράμματα τέτοιου είδους, που ασχολούνται επαγγελματικά και όχι περιστασιακά γιατί ίσως έτσι θα πετύχουν να υποβάλουν μια ολοκληρωμένη επενδυτική πρόταση με βαθμολογική «υπεραξία» τέτοια που θα καθιστά το φάκελό τους ανταγωνιστικό έναντι της πληθώρας φακέλων που προβλέπεται να υποβληθούν. Έχουν ήδη αρχίσει από 25/2/2013 να υποβάλλονται προτάσεις.

Του
Γιώργου Χρυσοχοΐδη*
_________________________________________________
*Ο κ. Γιώργος Χρυσοχοΐδης είναι οικονομολόγος

Γιώργος Χρυσοχοΐδης, τηλ. 2310 531000, εσωτ. 138, κιν. 6956764608, e-mail: chrisochoidis@atlantisresearch.gr