25.7.13

Σε δημόσια διαβούλευση οι αλλαγές στην αστυνομία


Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε το υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη τη νομοθετική πρωτοβουλία, όπως χαρακτηρίζεται, για την «Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Αστυνομίας και άλλες διατάξεις», η οποία θα αποτελέσει ιδιαίτερο μέρος του σχεδίου νόμου «Αναδιοργάνωση Υπηρεσιών του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και άλλες διατάξεις», η δημόσια διαβούλευση για το οποίο έχει ήδη ολοκληρωθεί.
Όπως αναφέρεται στο εισαγωγικό σημείωμα που υπογράφει ο υπουργός Νίκος Δένδιας «στόχος της προωθούμενης νομοθετικής πρωτοβουλίας είναι η αναδιοργάνωση του δομικού σχήματος και του λειτουργικού πλαισίου της Ελληνικής Αστυνομίας, προκειμένου να καταστεί αυτή πιο σύγχρονη, ευέλικτη και αποτελεσματική, τόσο σε επιτελικό όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο και να βελτιώσει τις δυνατότητες και την ποιότητα ανταπόκρισής της στις υφιστάμενες αλλά και σε μελλοντικές εθνικές και κοινωνικές ανάγκες και απαιτήσεις».
Η δημόσια διαβούλευση θα διαρκέσει ως τις 5 Αυγούστου 2013.
Όπως αναφέρει το Βήμα, με το άρθρο 1 «επανακαθορίζεται η αποστολή της Ελληνικής Αστυνομίας, σύμφωνα με τις νέες ανάγκες και απαιτήσεις αστυνόμευσης, με έμφαση στην αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης, στην αναδιοργάνωση του Κλάδου Ασφάλειας και στην προώθηση της συνεργασίας του Σώματος με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης».
Επίσης, με το άρθρο 3 καθορίζεται η διάρθρωση της Ελληνικής Αστυνομίας σε κεντρικές και περιφερειακές Υπηρεσίες και ρυθμίζεται το θέμα της εποπτείας και του ελέγχου των Αυτοτελών Κεντρικών Υπηρεσιών. Όπως σημειώνεται στην κεντρική οργανωτική δομή του Σώματος περιλαμβάνονται και οι ακόλουθες νεοϊδρυόμενες Υπηρεσίες: Διεύθυνση Πληροφοριών, Υπηρεσία Δίωξης Οργανωμένου Εγκλήματος και Αντιμετώπισης Τρομοκρατίας, Γενικές Διευθύνσεις Ασφάλειας.
Επιπλέον στο άρθρο 4 αναφέρεται πως το Αρχηγείο διαρθρώνεται σε τέσσερις Κλάδους (Τάξης, Ασφάλειας, Αλλοδαπών και Μετανάστευσης, Διοικητικού και Οικονομικοτεχνικών) επικεφαλής των οποίων τοποθετούνται, αντίστοιχα, οι Γενικοί Επιθεωρητές Τάξης, Ασφάλειας και Αλλοδαπών και Μετανάστευσης και ο προϊστάμενος του Κλάδου Διοικητικού και Οικονομικοτεχνικών. Τονίζεται ακόμη ότι «οι Κλάδοι είναι ισότιμοι μεταξύ τους, συντονίζονται, εποπτεύονται και ελέγχονται από τον Αρχηγό του Σώματος και διαρθρώνονται σε Διευθύνσεις. Επίσης, στο Αρχηγείο λειτουργεί Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων, το οποίο εποπτεύεται και ελέγχεται από τον Υπαρχηγό».
Νέα υπερυπηρεσία
Με το άρθρο 11 δημιουργείται μια νέα υπερυπηρεσία η οποία θα είναι Κεντρική Υπηρεσία, επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης και θα φέρει την ονομασία Υπηρεσία Δίωξης Οργανωμένου Εγκλήματος και Αντιμετώπισης Τρομοκρατίας «η οποία έχει ως αποστολή την πρόληψη και καταστολή εξαιρετικά σοβαρών ποινικών αδικημάτων και ιδίως αδικημάτων που έχουν τα χαρακτηριστικά του οργανωμένου εγκλήματος, καθώς και την αντιμετώπιση ειδικών εγκλημάτων βίας και ιδίως τρομοκρατικών και εξτρεμιστικών εγκληματικών ενεργειών, οι οποίες στρέφονται κατά της ασφάλειας του κράτους και του δημοκρατικού πολιτεύματος ως και κατά προσώπων ή πραγμάτων».
Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται πως η ρύθμιση αυτή αποσκοπεί στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος και της τρομοκρατίας«δύο από τις πιο σοβαρές μορφές εγκληματικής δράσης, οι οποίες αποδεδειγμένα πλέον αλληλοδιαπλέκονται και συνυπάρχουν».
Στο άρθρο 14 αναφέρεται η συγκρότηση και αποστολή της νέας υπηρεσίας, Διεύθυνση Πληροφοριών η οποία έχει ως αποστολή «την αποτελεσματικότερη συλλογή, αξιολόγηση, ταξινόμηση, ανάλυση και διάθεση, στις αρμόδιες για την αξιοποίησή τους Υπηρεσίες, επεξεργασμένων ή μη πληροφοριών, προς το σκοπό αντιμετώπισης κάθε μορφής εγκληματικότητας και ιδίως της τρομοκρατίας και του οργανωμένου εγκλήματος, τηρουμένων, σε κάθε περίπτωση των διατάξεων αναφορικά με την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα».

Γενικές Διευθύνσεις Ασφαλείας
Στο άρθρο 20 αναφέρεται η συγκρότηση των Γενικών Διευθύνσεων Ασφαλείας. Ειδικότερα με διατάξεις του συγκεκριμένου άρθρου δημιουργούνται δυο ευρύτατοι τομείς επιχειρησιακής δράσης της ΕΛ.ΑΣ. σε θέματα ασφάλειας. Ο ένας τομέας συγκροτείται από τις Διευθύνσεις Ασφαλείας Αττικής, δυτικής Ελλάδος, Ιονίων Νήσων, Στερεάς Ελλάδος, Πελοποννήσου, Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης και εποπτεύεται, συντονίζεται και ελέγχεται από τη Γενική Διεύθυνση Ασφαλείας Νοτίου Ελλάδος. Ο άλλος τομέας συγκροτείται από τις Διευθύνσεις Ασφαλείας Θεσσαλονίκης, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας και Βορείου Αιγαίου και εποπτεύεται, συντονίζεται και ελέγχεται από τη Γενική Διεύθυνση Ασφαλείας Βορείου Ελλάδος.
Επίσης ιδρύεται κατ' αντιστοιχία προς τις Διευθύνσεις Ασφαλείας Αττικής και Θεσσαλονίκης μια Διεύθυνση Ασφαλείας στην έδρα κάθε διοικητικής περιφέρειας της χώρας.

Αυτοτελής η Αστυνομική Ακαδημία
Επιπροσθέτως η Αστυνομική Ακαδημία παύει πλέον να υφίσταται και να λειτουργεί ως αυτοτελής κεντρική υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ. και αποτελεί πλέον Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια το οποίο θα εποπτεύεται από τον υπουργό Δημόσιας Τάξης μέσω του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ και τον υπουργό Παιδείας.
Επιπλέον με το άρθρο 32 προβλέπεται η κατάργηση 6.700 οργανικών θέσεων αστυφυλάκων γενικών καθηκόντων που είναι κενές κατά την έναρξη ισχύος του νομοσχεδίου και παράλληλα δημιουργούνται 200 νέες οργανικές θέσεις αστυνομικού προσωπικού ειδικών καθηκόντων «προκειμένου να καλυφθούν επιτακτικές ανάγκες του Σώματος σε επιστημονικό, ιδίως, προσωπικό». Στο επόμενο άρθρο αναδιαμορφώνεται ο μέγιστος αριθμός του προσωπικού που στελεχώνει τις Ειδικές Κατασταλτικές Αντιτρομοκρατικές Μονάδες (ΕΚΑΜ) και από τα 200 αυξάνεται στα 300 άτομα.