12.7.13

Π.Ζούνη - Α.Καφετζόπουλος στην «Ελένη» από τα ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας και Αγρινίου

Για πρώτη φορά στην ιστορία του θεσμού των ΔΗΠΕΘΕ, δύο δημοτικά περιφερειακά θέατρα, το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας και το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου συνεργάζονται σε μια μεγάλη παραγωγή που θα περιοδεύσει όλη την Ελλάδα.
Η Πέμη Ζούνη και ο Αντώνης Καφετζόπουλος στην κωμικοτραγωδία «ΕΛΕΝΗ» που ανεβάζουν τα ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας και Αγρινίου στην Καλαμάτα, στο Φεστιβάλ Αθηνών και σε τριανταπέντε ακόμη πόλεις της Ελλάδας.
Η «ΕΛΕΝΗ» είναι χαρακτηριστικό δείγμα ιλαροτραγωδίας, καθώς το καθαρά δραματικό στοιχείο υπονομεύεται από το κωμικό. Η ίδια η υπόθεση του έργου άλλωστε τοποθετεί το εμβληματικό πρόσωπο της Ωραίας Ελένης όχι στην Τροία αλλά στην Αίγυπτο. Στην Τροία , σύμφωνα με την εκδοχή αυτή του Ευριπίδη, πήγε το αιθέρινο είδωλο της και η ίδια η Ελένη αμόλυντη, αθώα και άσπιλη περιμένει τον άντρα της στην Αίγυπτο, πιστή στο γάμο της. Κι έτσι ο Τρωικός Πόλεμος έγινε για ένα «πουκάμισο αδειανό»…… Η «Ελένη» διδάχτηκε το 412 π.Χ. στα Διονύσια και επέφερε πολλές καινοτομίες. Ο Ευριπίδης χειρίστηκε με μεγάλη ελευθερία τους μύθους από τους οποίους πήρε τις υποθέσεις των έργων του, όπως Ελένη, Ίων, Ιφιγένεια η εν Ταύροις, Ορέστης των οποίων η πλοκή είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος δική του επινόηση.
Η παράσταση κινείται ακριβώς πάνω στη διαχωριστική γραμμή κωμικού και τραγικού κρατώντας τις λεπτές ισορροπίες που ένα τέτοιο έργο απαιτεί ενώ τονίζεται η «Πιραντελική» διάσταση του με το παιχνίδι μεταξύ του «είναι» και του «φαίνεσθαι».
Τη σκηνοθεσία «υπογράφει» ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου Βασίλης Νικολαΐδης και τη μουσική ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας Νίκος Ξανθούλης.
Η «άχρονη» όψη της παράστασης συνδυάζεται με τον ήχο ανακατασκευασμένων αρχαίων οργάνων μιας και ο συνθέτης της παράστασης έχει διεθνή αναγνώριση, σε καλλιτεχνικό και ερευνητικό επίπεδο, στον τομέα της αναβίωσης της αρχαίας ελληνικής μουσικής. Για αυτή του την έρευνα το Αρχαιολογικό Ινστιτούτο της Αμερικής του απένειμε το Kress Lectureship για το 2012-2013 με το οποίο έδωσε διαλέξεις και κοντσέρτα στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της Αμερικής.
Πρόκειται για την έβδομη σκηνοθεσία του Βασίλη Νικολαΐδη πάνω σε αρχαίο δράμα.
Η πρώτη του το 2000 με την «Ειρήνη» στην Επίδαυρο του είχε χαρίσει το βραβείο «Καρόλου Κουν». Ενώ πιο πρόσφατη είναι οι «Ιππής» το καλοκαίρι του 2011. Όσο για την «Ελένη» εξηγεί: «Αφήνομαι στο διφυές του έργου που είναι ένα είδος τραγικωμωδίας. Δεν θέλω να εκβιάσω καταστάσεις προς την μία ή την άλλη κατεύθυνση αλλά να το αφήσω να γλιστράει από το ένα στο άλλο». Ενώ μας εκμυστηρεύεται πως το ποίημα του Σεφέρη, καθόρισε όλη την οπτική του και «θα υπάρχει φανερά στην παράσταση. Έχει ενταχθεί στην δραματουργική του ανάγκη» Η παράσταση «Ελένη» θα παρουσιαστεί στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού στις 15 και 16 Ιουλίου στο Φεστιβάλ Αθηνών θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν μια σημαντική κλασική παράσταση , σε συμπαραγωγή των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Καλαμάτας και Αγρινίου.
Την μετάφραση έχει κάνει ο Δημήτρης Δημητριάδης τα σκηνικά-κοστούμια υπογράφει ο Νίκος Σαριδάκης, τη μουσική ο Νίκος Ξανθούλης και τη χορογραφία η Αγγελική Στελλάτου.
Στον ρόλο της Ελένης η Πέμυ Ζούνη, στον ρόλο του Μενέλαου ο Αντώνης Καφετζόπουλος και στον ρόλο του Τεύκρου ο Νίκος Αρβανίτης.