Στα αζήτητα παραμένουν πολυτελή σκάφη που περιμένουν ακόμη και χρόνια
για να βρουν τον νέο ιδιοκτήτη τους.
Τα πολλαπλά έξοδα συντήρησής τους, σε συνδυασμό με την αυξημένη φορολογία, ειδικά σε περίοδο βαθιάς ύφεσης, έχουν υποχρεώσει τους περισσότερους Έλληνες να βάλουν πωλητήριο στο αγαπημένο τους πλωτό.
Τα πολλαπλά έξοδα συντήρησής τους, σε συνδυασμό με την αυξημένη φορολογία, ειδικά σε περίοδο βαθιάς ύφεσης, έχουν υποχρεώσει τους περισσότερους Έλληνες να βάλουν πωλητήριο στο αγαπημένο τους πλωτό.
Την ίδια ώρα, διάσημες υπερπολυτελείς θαλαμηγοί όπως η "Χριστίνα Ο" του Αριστοτέλη Ωνάση ή η "Alexander" του Σπύρου Λάτση έχουν βγει και αυτές στο σφυρί.
Αναζητούν αγοραστές, φιγουράροντας σε γνωστές ιστοσελίδες αγοραπωλησίας σκαφών αναψυχής, ενώ στο μεσοδιάστημα ενοικιάζονται σε πλούσιους για να κάνουν κρουαζιέρες στη Μεσόγειο.
"Η ελληνική αγορά περνά μια τεράστια κρίση. Όλοι έχουν πουλήσει τα σκάφη τους. Οι Έλληνες αγοραστές όμως είναι ανύπαρκτοι εδώ και δύο χρόνια" αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος (ΣΙΤΕΣΑΠ), Πάρις Λουτριώτης, ο οποίος περιγράφει την κατάσταση στον κλάδο με τα μελανότερα χρώματα Ειδικά η περσινή και η φετινή χρονιά, είναι από τις χειρότερες καθώς η ζήτηση για γιοτ είναι εξαιρετικά μειωμένη.
Μειωμένη τουλάχιστον κατά 50% σε σύγκριση με προηγούμενα καλοκαίρια είναι η κίνηση σκαφών αναψυχής (τζετ-σκι και ταχύπλοων)
Το υψηλό κόστος συντήρησης και του ανεφοδιασμού με καύσιμα καθιστά απαγορευτική για πολλούς ιδιοκτήτες τη χρήση τους εν μέσω οικονομικής κρίσης.
Επιπλέον 30-35% μείωση παρατηρείται στον ελλιμενισμό στις ελληνικές μαρίνες.
Περίπου 800 θαλαμηγοί έχουν πουληθεί τα τελευταία τρία χρόνια από Έλληνες σε Τούρκους. Οι υποδομές και οι χρεώσεις ελλιμενισμού στη χώρα ευνοούν την αυξημένη επισκεψιμότητα ιδιόκτητων πολυτελών γιοτ.
Ο πρόεδρος του ΣΙΤΕΣΑΠ, Πάρις Λουτριώτης, εκτιμά άλλωστε ότι αυτή τη στιγμή είναι κατασχεμένα γύρω στα 700 σκάφη όλων των κατηγοριών.
Ο φόρος πολυτελείας για τα σκάφη αναψυχής:
Ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί των προβλεπόμενων ποσών των τεκμηρίων διαβίωσης, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η δαπάνη για την αμοιβή του πληρώματος.
Εξαιρούνται τα μηχανοκίνητα σκάφη ανοιχτού τύπου, ταχύπλοα ή μη ολικού μήκους μέχρι 6 μέτρα. Στα σκάφη αναψυχής ανοικτού τύπου (φουσκωτά) ο νέος φόρος είναι 800 ευρώ για όσα έχουν μήκος 7 μέτρα και 1.200 ευρώ για τα 9 μέτρα.
Στο "σφυρί" και η η θαλαμηγός "Χριστίνα" του Ωνάση
Όταν ο Ωνάσης πέθανε το 1975 άφησε το γιοτ στην κόρη του Χριστίνα. Εκείνη το δώρισε στο ελληνικό κράτος για να χρησιμοποιηθεί ως προεδρική θαλαμηγός. Μετονομάστηκε σε "Αργώ", όμως γρήγορα εγκαταλείφθηκε και παραδόθηκε στη φθορά.
Το 1998 το αγόρασε ο Έλληνας εφοπλιστής Τζων Πωλ Παπανικολάου, φίλος της οικογένειας Ωνάση. Επανέφερε το αρχικό όνομα (για την ακρίβεια προσέθεσε κι ένα όμικρον: "Χριστίνα Ο") και ανακαίνισε το σκάφος από το 1999 μέχρι και το 2001, πληρώνοντας πάνω από 50 εκατομμύρια δολάρια.
Από το 2005 μέχρι σήμερα η "Χριστίνα Ο" είναι διαθέσιμη για ναύλωση, σε "φιλική τιμή": γύρω στις 450.000 ευρώ την εβδομάδα. Ο Παπανικολάου πέθανε το 2010 στην Αθήνα και τώρα οι κληρονόμοι του βγάζουν το σκάφος σε πλειστηριασμό.
Το υπερπολυτελές σκάφος φιλοξένησε διάσημες προσωπικότητες όπως τον Τζων Φ. Κέννεντυ , τον Ουίστον Τσώρτσιλ , τον Φρανκ Σινάτρα, την Μέρλιν Μονρόε, την Ελίζαμπεθ Τέιλορ , τον Ρίτσαρντ Μπάρτον και τον Τζων Γουέιν. Το 1956 μάλιστα, το πριγκιπικό ζεύγος Ρενιέ του Μονακό έκανε την δεξίωση του γάμου του στην "Χριστίνα".
Το σκάφος έχει τεθεί υπό πώληση μέσω του Edmiston, ένα πρακτορείο ειδικό στα θέματα των θαλαμηγών, έναντι του ποσού των 25 εκατ. ευρώ.
Τύπος της Κυριακής