31.10.13

Οι άνθρωποι είναι πιο τίμιοι το πρωί και πιο ανέντιμοι το απόγευμα

Όσο κυλάει η ημέρα, τόσο οι ηθικές αντιστάσεις των ανθρώπων υποχωρούν, με συνέπεια να γίνονται λιγότερο έντιμοι και να μπαίνουν ευκολότερα στον πειρασμό να πουν ψέματα, να κλέψουν, να εξαπατήσουν και γενικά να έχουν ανήθικη συμπεριφορά.

Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας αμερικανικής επιστημονικής έρευνας, σύμφωνα με την οποία το πρωί οι άνθρωποι είναι πιο έντιμοι και ηθικοί σε σχέση με το απόγευμα, καθώς στην αρχή της ημέρας έχουν μεγαλύτερο αυτοέλεγχο - τον οποίο όμως χάνουν σταδιακά.


Οι ερευνητές, με επικεφαλής την Μαριάμ Κουτσάκη του πανεπιστημίου Χάρβαρντ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό ψυχολογίας "Psychological Science", πραγματοποίησαν μια σειρά από πειράματα με εθελοντές και διαπίστωσαν ότι το πρωί οι συμμετέχοντες επεδείκνυαν συστηματικά πιο ηθική συμπεριφορά έναντι των πειραμάτων τις απογευματινές ώρες.


Έτσι, στα πειράματα που έγιναν από τις 8 το πρωί έως τις 12 το μεσημέρι, οι εθελοντές ήσαν σαφώς πιο έντιμοι και ηθικά ακέραιοι, σε σχέση με τα πειράματα που έγιναν από τις 12 έως τις 6 το απόγευμα. Οι επιστήμονες ονόμασαν το φαινόμενο «η επίδραση της ηθικής του πρωινού».


Ακόμα, διαπίστωσαν ότι οι ηθικότεροι άνθρωποι είναι αυτοί που όσο περνάει η ώρα, τόσο χάνουν περισσότερο τις ηθικές αντιστάσεις τους.


«Δυστυχώς οι πιο τίμιοι άνθρωποι είναι και οι πιο ευάλωτοι στις αρνητικές συνέπειες του εν λόγω φαινομένου. Τα ευρήματα δείχνουν ότι το πέρασμα της ώρας αρκεί για να κάνει τους καλούς ανθρώπους να δράσουν ανήθικα» δήλωσαν οι ερευνητές. Από την άλλη, οι ούτως ή άλλως λιγότερο τίμιοι εμφανίζουν ανήθικη συμπεριφορά ανεξάρτητα από την ώρα της ημέρας.


Η Μαριάμ Κουτσάκη έκανε το διδακτορικό της στο πανεπιστήμιο της Γιούτα και είναι τώρα μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Κέντρο Ηθικής «έντμοντ Σάφρα» του Χάρβαρντ». Η ίδια πιστεύει ότι τα συμπεράσματα της μελέτης πρέπει να ληφθούν υπόψη από δημόσιους οργανισμούς και ιδιωτικές εταιρίες, ώστε να μειωθεί η ανήθικη και διεφθαρμένη συμπεριφορά. Για παράδειγμα, όπως ανέφερε, κάθε φορέας και κάθε μεμονωμένος άνθρωπος θα πρέπει να βρίσκεται σε μεγαλύτερη εγρήγορση μετά το μεσημέρι για τυχόν ανήθικες συμπεριφορές εκ μέρους υπαλλήλων, πελατών κ.α.