Σε 'ελεύθερη πτώση' η καταναλωτική εμπιστοσύνη
Διάχυτη
είναι η απαισιοδοξία ανάμεσα στους Ελληνες καταναλωτές. Η συντριπτική
πλειονότητα δεν βλέπει φως στο τούνελ της κρίσης τον επόμενο ένα χρόνο,
ενώ έπειτα από την κάλυψη των βασικών αναγκών διαθέτει τα χρήματά του
στην κάλυψη δανείων και χρεών.
Ερευνα της
Nielsen προδίδει μείωση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης στην
Ελλάδα για το τέταρτο τρίμηνο του 2013. Ο δείκτης, που αποτυπώνει τη
γνώμη των καταναλωτών για την τρέχουσα οικονομική κατάσταση, τις
ανησυχίες τους, αλλά και τις προθέσεις τους για το μέλλον, παρουσίασε
πτώση 3 μονάδων και έφτασε τις 45, έπειτα από την ανοδική του πορεία τα
τρία προηγούμενα τρίμηνα.
Οι Ελληνες εξακολουθούν να ανησυχούν για την εργασιακή ασφάλεια (47%) και την οικονομία (32%), ενώ 8 στους 10 αμφιβάλλουν για το αν η Ελλάδα θα ξεπεράσει την κρίση τους επόμενους 12 μήνες.
Στην ερώτηση για το πού διαθέτουν τα χρήματα που απομένουν στην τσέπη τους έπειτα από την κάλυψη των βασικών τους αναγκών, το μεγαλύτερο ποσοστό (31%) εξακολουθεί να δηλώνει ότι το ξοδεύει για την κάλυψη δανείων, πιστωτικών καρτών και γενικότερα χρεών, ενώ το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι δεν έχουν καθόλου διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε οριακά σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο κατά 2 μονάδες, στο 36%.
Ενδεικτικό της γενικότερης έλλειψης εμπιστοσύνης είναι και το γεγονός ότι το 85% των καταναλωτών έχει αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, καθώς είναι πιο επιφυλακτικό σε ότι αφορά τα έξοδα. Σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, οι περισσότεροι (80%) έχουν στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα, ενώ το 74% έχει περιορίσει τη διασκέδαση εκτός σπιτιού.
Ο παγκόσμιος δείκτης παρέμεινε σταθερός στις 94 μονάδες για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο ενώ ο δείκτης της Ευρώπης, παρουσίασε οριακή μείωση 1 μονάδας φτάνοντας τις 73 μονάδες. Σύμφωνα με την Nielsen, ο ευρωπαϊκός δείκτης μειώθηκε στις 18 από τις 32 αγορές, που μελετώνται στην έρευνα, με τις σημαντικότερες μειώσεις να σημειώνονται στις χώρες, που το προηγούμενο τρίμηνο είχαν σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση, όπως η Πορτογαλία, η Γαλλία και το Βέλγιο.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι οι 9 από τις 10 χώρες με τον χαμηλότερο δείκτη παγκοσμίως ανήκουν στην περιφέρεια της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων είναι και η Ελλάδα, η Ιταλία, η Σλοβενία, η Κροατία και η Πορτογαλία.
Η παγκόσμια, διαδικτυακή έρευνα της Nielsen για τη μέτρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης διεξήχθη από 11 έως 29 Νοεμβρίου 2013 σε 60 διαφορετικές χώρες, όπου συμμετείχαν πάνω από 30.000 καταναλωτές της Ευρώπης, της Ασίας, της Ωκεανίας, της Αμερικής και της Μέσης Ανατολής.
Οι Ελληνες εξακολουθούν να ανησυχούν για την εργασιακή ασφάλεια (47%) και την οικονομία (32%), ενώ 8 στους 10 αμφιβάλλουν για το αν η Ελλάδα θα ξεπεράσει την κρίση τους επόμενους 12 μήνες.
Στην ερώτηση για το πού διαθέτουν τα χρήματα που απομένουν στην τσέπη τους έπειτα από την κάλυψη των βασικών τους αναγκών, το μεγαλύτερο ποσοστό (31%) εξακολουθεί να δηλώνει ότι το ξοδεύει για την κάλυψη δανείων, πιστωτικών καρτών και γενικότερα χρεών, ενώ το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι δεν έχουν καθόλου διαθέσιμο εισόδημα αυξήθηκε οριακά σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο κατά 2 μονάδες, στο 36%.
Ενδεικτικό της γενικότερης έλλειψης εμπιστοσύνης είναι και το γεγονός ότι το 85% των καταναλωτών έχει αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, καθώς είναι πιο επιφυλακτικό σε ότι αφορά τα έξοδα. Σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, οι περισσότεροι (80%) έχουν στραφεί σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα, ενώ το 74% έχει περιορίσει τη διασκέδαση εκτός σπιτιού.
Ο παγκόσμιος δείκτης παρέμεινε σταθερός στις 94 μονάδες για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο ενώ ο δείκτης της Ευρώπης, παρουσίασε οριακή μείωση 1 μονάδας φτάνοντας τις 73 μονάδες. Σύμφωνα με την Nielsen, ο ευρωπαϊκός δείκτης μειώθηκε στις 18 από τις 32 αγορές, που μελετώνται στην έρευνα, με τις σημαντικότερες μειώσεις να σημειώνονται στις χώρες, που το προηγούμενο τρίμηνο είχαν σημειώσει τη μεγαλύτερη αύξηση, όπως η Πορτογαλία, η Γαλλία και το Βέλγιο.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγονός ότι οι 9 από τις 10 χώρες με τον χαμηλότερο δείκτη παγκοσμίως ανήκουν στην περιφέρεια της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων είναι και η Ελλάδα, η Ιταλία, η Σλοβενία, η Κροατία και η Πορτογαλία.
Η παγκόσμια, διαδικτυακή έρευνα της Nielsen για τη μέτρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης διεξήχθη από 11 έως 29 Νοεμβρίου 2013 σε 60 διαφορετικές χώρες, όπου συμμετείχαν πάνω από 30.000 καταναλωτές της Ευρώπης, της Ασίας, της Ωκεανίας, της Αμερικής και της Μέσης Ανατολής.