6.3.14

Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας-6 Μαρτίου 2014 - «Πολυγλωσσία και πολυπολιστισμικότητα»

Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας (Ε.Η.Λ.),που εορτάζεται κάθε χρόνο στις 6 τουΜάρτη, θεσπίστηκε το 2004 από τη Μόνιμη Ευρωπαϊκή Επιτροπή Λογοπεδικών-
Λογοθεραπευτών (CPLOL) ως ημέρα ενημέρωσης και ευαισθητοποίησηςτου κοινού γύρω απόθέματα επικοινωνίας, φωνής,ομιλίας, λόγου και μάθησης. Αυτήν την ημέρα οΠανελλήνιοςΣύλλογος Λογοπεδικών-Λογοθεραπευτών (Π.Σ.Λ.Λ.),ως Ιδρυτικό μέλος τηςCPLOLκαιόνταςο μοναδικός σύλλογος στην Ελλάδα πουεκπροσωπεί τη χώρα μας, οργανώνειΠανελλαδικά δράσεις πρόληψης.
Το κεντρικό μήνυμα της Ε.Η.Λ. είναι η κοινωνική σημασία της πρόληψης,που μπορεί ναγίνει μέσα από την ενημέρωση αλλά και τηνανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών.Αποτελεί μιαευκαιρία για διευρυμένη δημόσια επικοινωνία των επιστημόνων λογοπεδικών με το ευρύτερο κοινό, καθώς και άλλους ειδικούς, σχετικά με τις ανάγκες και ταδικαιώματα των προσώπωνπου αντιμετωπίζουν δυσκολία στηνεπικοινωνία.Το θέμα της Ευρωπαϊκής Ημέρας Λογοθεραπείας που θα εορταστεί το Μάρτιο του 2014 είναι:
“Πολυγλωσσία και Πολύπολιτισμικότητα”.
Ως εκ τούτου,δίδεται έμφαση σε θέματa που αφορούν την επικοινωνία και την ένταξη συνανθρώπωνμαςπου φέρουν διαφορετικήπολιτισμική ταυτότητα,καθιστώντας την κοινωνίαμας πιο ποικιλόμορφη και πολυδιάστατη. Ηπολυπολιτισμικότητα, όπως σε όλες τις χώρες τηςΕυρώπης, έτσι και στην Ελλάδα, αποτελεί πραγματικότητα και γίνεται ολοένα και πιο αισθητή κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες.Στην Ελλάδα, 10
-20% των παιδιών είναι δίγλωσσα, πολύγλωσσα ή οι γονείς τουςπροέρχονται από άλλη κουλτούρα. Για το μικρό παιδί και την οικογένεια του, τα θέματα πουπροκύπτουν συνήθως αφορούν το σχολείο και την ένταξη του παιδιού σ’ αυτό. Δυστυχώς όμως,αρκετές φορές, διαφ
αίνεται ότι η εκπαιδευτική (και όχι μόνο) κοινότητα στη χώρα μας δεν είναι
επαρκώς προετοιμασμένηνα αντιμετωπίσειτα ιδιαίτερα θέματα πουανακύπτουν από τουςδίγλωσσους ή πολύγλωσσους μαθητές.
Επιπρόσθετα,η πολιτεία καλείται να προβεί σε ρυθμίσεις για να συμπεριλάβει και να ενσωματώσει ομαλά όλα τα δεδομένα αυτής της νέας κατάστασης, έτσι ώστε να αξιοποιήσει τα οφέλη της πολυγλωσσίας και της πολυπολιτισμικότητας. Άλλωστε, σύμφωνα με μελέτες και
έρευνες, η πολυγλωσσία προσφέρει περισσότερη γνωστική
ευελιξία-δημιουργικότητα,εμπλουτίζει τις γλωσσικές δεξιότητες, διευκολύνει τις μαθησιακές επιδόσεις, ευνοεί τιςδιαπροσωπικές σχέσεις και την επαφή με άλλους πολιτισμούς, ενώ προστατεύει κι από την
άνοια!
Αν καιη πολυγλωσσία αποτελεί φυσιολογική κατάσταση,γεννά αρκετέςκαι
εύλογεςαπορίες, όπως:
•Ποιά γλώσσα θα πρέπει να μιλάνε οι γονείς στο σπίτι στο παιδί τους;
Είναι σημαντικό ο κάθεγονιός να μιλά τη γλώσσα, με την οποία νιώθει οικεία, άνετα και την οποία γνωρίζει
καιχειρίζεται καλά, διότι αυτόπαρέχει στο παιδί ορθό γλωσσικό πρότυπο και βελτιώνει-εμπλουτίζει τις γλωσσικές του δεξιότητες.
•Η διγλωσσία συνδέεται με γλωσσικές διαταραχές;
Η διγλωσσία δεν επιδρά αρνητικά στη
γλωσσική εξέλιξη του δίγλωσσου παιδιού. Το γεγονός ότι το παιδί μιλά δυο γλώσσεςουσιαστικά ωφελεί τις γλωσσικές του δεξιότητες, δεν τις επιβαρύνει.
Ωστόσο, σε ορισμένεςπεριπτώσεις, η διγλωσσία μπορεί να συνυπάρχει με κάποια γλωσσική διαταραχή. Σε αυτήντην περίπτωση ο ειδικός-λογοπεδικός καλείται να διαφοροποιήσει τη διαταραχή α
πό τηδίγλωσση γλωσσική ανάπτυξη, για να μπορέσει ναπροτείνει και να
εφαρμόσει την πιο αποτελεσματική παρέμβαση.
 
                         
                                          ΒΑΣΙΛΗΣ Σ. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ
                              
   ΜSc  Λογοπεδικός - Ειδικός Παιδαγωγός
                              
                  www.ef-omilein.gr