6.3.14

Από το «my school» θα οδηγηθούμε στο Ιδιωτικοποιημένο σχολείο

Θόδωρος Σταυριανόπουλος
Εκπαιδευτικός - Περιφερειακός Σύμβουλος Μεσσηνίας

Με το τίτλο «my school» χαρακτηρίζεται το  Πληροφοριακό Σύστημα Σχολικών Μονάδων και Διοικητικών Δομών. Σύμφωνα με την εγκύκλιο που εστάλη στα σχολεία από το υπουργείο Παιδείας, το «my school»  έρχεται να ενοποιήσει αρκετά πληροφορικά συστήματα που χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα στα σχολεία όπως το survey, το ΝΕΣΤΩΡ, το e-School, το        e-DataCenter καθώς και το Πληροφοριακό Σύστημα Διαχείρισης Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Δηλαδή το υπουργείο προσπαθεί να μας πείσει ότι τα σχέδια αυτά είναι αθώα και ότι το «my school» θα αποτελέσει μόνο μια μεγάλη βάση δεδομένων που θα περιέχει όλα τα παραπάνω και που σαν μοναδικό σκοπό θα έχει να αναβαθμίσει και να εκσυγχρονίσει της υποδομές του υποβαθμισμένου δημόσιου σχολείου.
Το «myschool» θα καταγράψει- καταχωρίσει τα:
α) Στοιχεία Μαθητών: «Οι βαθμοί, οι επιδόσεις, οι έλεγχοι, τα απολυτήρια, το ΑΜΚΑ , το ποινολόγιο, οι απουσίες, οι μετακινήσεις, οι μαθησιακές δυσκολίες, η κοινωνική συμπεριφορά των μαθητών  σε όλη την σχολική τους πορεία, οι σοβαρές ασθένειες και η φαρμακευτική αγωγή, το οικογενειακό περιβάλλον, η χώρα καταγωγής και το ποσοστό των μεταναστών από κάθε χώρα.»
β)Στοιχεία Γονέων: «Το επάγγελμα των γονέων, το μορφωτικό επίπεδο των γονέων και τη χώρα καταγωγής.»
γ)Στοιχεία Εκπαιδευτικών: «Οι άδειες, το διδακτικό ωράριο, η συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε απεργίες ή στάσεις, καθώς και τα τυπικά προσόντα.»
Όμως το υπουργείο Παιδείας δεν αρκεί να καταγράψει τα προβλήματα και να καταπολεμήσει την γραφειοκρατία. Οφείλει στη συνέχεια με διορθωτικές κινήσεις και δράσεις να δώσει λύση στα προβλήματα που θα διαπιστώσει.
Έστω ότι το σύστημα «my school» καταγράψει ότι:
α) Υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό μαθητών του σχολείου που συμπληρώνει τις γνώσεις του καταφεύγοντας στην «παραπαιδεία». Θα καταπολεμήσει το Υπουργείο την «παραπαιδεία»;
β) Υπάρχει ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό μαθητών που ανήκουν σε οικογένειες μεταναστών ή παλιννοστούντων και οι οποίοι έχουν άλλη μητρική γλώσσα από την ελληνική. Θα βελτιώσει το Υπουργείο τις τάξεις  υποδοχής (Τ.Υ) και την Ελληνομάθεια;
Αυτά αποτελούν δύο απλά παραδείγματα. Παραδείγματα μπορούν να αναφερθούν πάρα πολλά.
Το πρώτο πράγμα που φρόντισε το υπουργείο Παιδείας να κάνει πριν περάσει στην υποτιθέμενη μεταρρύθμιση  ήταν να μειώσει τις αντιδράσεις από τη μεριά των εκπαιδευτικών. Φρόντισε να τους τρομοκρατήσει με όπλα το πειθαρχικό δίκαιο, την αξιολόγηση, το παρουσιολόγιο, την αύξηση ωραρίου και τις διαθεσιμότητες. Κατάφερε να δημιουργήσει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που απαιτούνται ώστε από ένα σημείο και μετά το νέο σχολείο να έχει την πλήρη αυτοτέλειά του, να λειτουργεί σαν ένας μικρός οργανισμός που θα έχει μια τυπική μόνο σχέση  με το υπουργείο. Ετοίμασε Τροπολογία  που προβλέπει ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν οργανική θέση σε κάποιο σχολείο υποχρεωτικάΑυτό που επιδιώκει το υπουργείο είναι κάθε σχολείο να έχει εκπαιδευτικούς που θα ανήκουν αποκλειστικά στο σχολείο αυτό. Αυτό θα σημαίνει ότι αν για κάποιο λόγο ένας εκπαιδευτικός θα πλεονάζει στο σχολείο του (κλείσιμο σχολείου, συγχώνευση τμημάτων, μείωση ωρών ειδικότητας) τότε αυτόματα θα απολύεται και δεν θα τίθεται, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα, στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ ή ΠΥΣΠΕ που είχε την αρμοδιότητα για την τοποθέτησή του σε ένα άλλο σχολείο.
Σήμερα καταργούνται σχεδόν όλα τα γραφεία εκπαίδευσης μεταφέροντας όλη τη γραφειοκρατική εργασία στα σχολεία. Το  «my school» αποτελεί το  εργαλείο αυτό-οργάνωσης του κάθε σχολείου ώστε σταδιακά να αυτονομηθεί από το υπουργείο Παιδείας. Καταλαβαίνετε ότι η αυτονόμηση των σχολείων είναι η βασική προϋπόθεση για την ιδιωτικοποίησή τους. Ιδιωτικοποιημένα σχολεία είναι εκείνα που χρησιμοποιούν πρακτικές του ιδιωτικού τομέα ώστε να μοιάζουν με επιχείρηση και να είναι πιο φιλικά με τις επιχειρήσεις.
 Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται κάθε φορά είναι τα ίδια. Eίναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η αξιολόγηση των μαθητών, το νέο Σχολείο, η αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδος και ένα πρόγραμμα τύπου «my school». Σε λίγο θα δοθεί στους γονείς το δικαίωμα επιλογής σχολείου .Έτσι οι γονείς θα χρησιμοποιηθούν ως εκείνοι οι πελάτες που άθελά τους, ανάλογα με τις προτιμήσεις τους θα κατατάσσουν τα σχολεία σε καλά και κακά. Πολλά σχολεία λόγο της χαμηλής ζήτησης  από τους γονείς θα μείνουν με ελάχιστους μαθητές και τελικά θα κλείσουν και οι εκπαιδευτικοί θα απολυθούν.
Το χειρότερο από όλα όμως είναι οι νέοι ρόλοι που θα αναδειχθούν για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Επίσης οι σχολικοί σύμβουλοι  θα γίνουν αξιολογητές των εκπαιδευτικών , οι διευθυντές των σχολειών μάνατζερ, οι καθηγητές και δάσκαλοι αξιολογητές των μαθητών και οι μαθητές θα αποχτήσουν ένα διπλό ρόλο πελάτη και προϊόντος μαζί. Είναι χαρακτηριστική η φράση άγγλου εκπαιδευτικού που λέει: «Έχει αφαιρεθεί κάθε ευχαρίστηση. Είμαστε τόσο απασχολημένοι με την αξιολόγηση των παιδιών που ξεχνάμε να τα διδάξουμε, ξεχνάμε το γνωστικό μας αντικείμενο». 
ΥΓ1 Ο άνθρωπος ψάχνοντας για απαντήσεις, βρίσκει πάντα ερωτήσεις! (το παράδοξο της γνώσης)
ΥΓ2 Δεν φθάνει πρώτος αυτός που πάει πιο γρήγορα, αλλά αυτός που ξέρει που πάει! (το παράδοξο ταχύτητας)