30.4.14

Κώλυμα εκλογιμότητας του Υποψηφίου Δημάρχου Τριφυλίας – ΔΙΟΙΚΗΤΗ της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος κου Παναγιώτη Κατσίβελα?

Έωλοι είναι οι ισχυρισμοί δια των οποίων αποπειράται να απαντηθούν τα ερωτήματα που αβίαστα προκύπτουν για, νόμιμους, βάσιμους και πραγματικούς λόγους που συντρέχουν για κώλυμα εκλογιμότητας του Υποψηφίου Δημάρχου Τριφυλίας – ΔΙΟΙΚΗΤΗ της της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος κου Παναγιώτη Κατσίβελα, με Δελτίο Τύπου του Συνδυασμού του. 
Αντί απαντήσεων, ανακοινώθησαν πολιτικές θέσεις οι οποίες δεν ανάγονται στα ερωτήματα για κώλυμα εκλογιμότητας και τίθεται επιμόνως κατ΄ επανάληψη αναφορά σε διάταξη του αρθρ. 14 Ν. 3979/2011. Ο ν. 3979/2011 «Για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και λοιπές διατάξεις», δεν σχετίζεται στο ελάχιστο με τα ερωτήματα για κώλυμα εκλογιμότητας και το αναφερθέν άρθρο 14 αφορά εις τα Αντίγραφα εγγράφων. 
Ερωτήματα για κώλυμα εκλογιμότητας απαντώνται, πάντως, από το Σύνταγμα της Ελλάδος, τους νόμους του κράτους και τα αρμόδια Δικαστήρια. Το ζήτημα της νομικής φύσης του ελέγχου των εκλογών έχει συζητηθεί ευρέως ιδίως στην ελληνική επιστήμη εις την οποίαν ο έλεγχος των εκλογών θεωρείται ως δικαστική πράξη. 
Ειδικότερα, αποτελεί πράξη της συνταγματικής δικαιοσύνης. Εις το Ελληνικό Δίκαιο οι εκλογικές διαφορές κατατάσσονται στις διοικητικές διαφορές. Διάφορες νομικές απόψεις υπάρχουν μόνον ως προς την ειδικότερη φύση τους και μάλιστα την κατάταξή τους σε διοικητικές διαφορές ουσίας (υποκειμενικές διαφορές) ή σε διοικητικές διαφορές ακυρώσεως (αντικειμενικές διαφορές). Έχει υποστηριχθεί στην Ελληνική επιστήμη ότι πρόκειται για διοικητικές διαφορές ουσίας με την βάσιμη αιτιολογία ότι ο εκλογικός Δικαστής έχει και εξουσία μεταρρύθμισης της απόφασης που ανακηρύσσει τους εκλεγέντες.
 Υποστηρίζεται όμως και αντίθετη άποψη υπέρ της οποίας συνηγορούν ιδίως ο προέχοντος αντικειμενικός χαρακτήρας της εκλογικής δίκης και η απόλυτη φύση (erga omnes) του παραγομένου δεδικασμένου από τον εκλογικό δικαστή. Για το λόγο αυτό κρατούσα είναι η θεωρία ότι οι εκλογικές διαφορές αποτελούν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα διαφορών ουσίας οι οποίες δεν είναι συγχρόνως και υποκειμενικές!
 Ενόψει της ιδιομορφίας αυτής οι εκλογικές διαφορές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως διοικητικές διαφορές sui generis. Τόσο με το Σύνταγμα της Ελλάδος όσο και με τους νόμους του κράτους κατοχυρώνεται και ρυθμίζεται ο θεσμός των κωλυμάτων εκλογιμότητας και των ασυμβιβάστων για τους Δημάρχους, τους δημοτικούς ή τοπικούς συμβούλους και τους εκπροσώπους τοπικών κοινοτήτων. Τα κωλύματα εκλογιμότητας θεσπίστηκαν για να πραγματώσουν ένα πολιτειακό δέον και έχουν την έννοια ότι η έγκυρη ανακήρυξη στο αξίωμα του Δημάρχου, του δημοτικού ή τοπικού συμβούλου και του εκπροσώπου τοπικής κοινότητας προϋποθέτει ότι δεν συντρέχουν στο πρόσωπου του υποψηφίου και εκλεγέντα ιδιότητες σχετικές με την άσκηση Δημόσιας εξουσίας ικανές να επηρεάσουν αθέμιτα το φρόνιμα του εκλογέα. Τα κωλύματα εκλογιμότητας έχουν προκαλέσει άφθονη νομολογία του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου που, με σημαντικό αριθμό αποφάσεων, έχει ερμηνεύσει εξαντλητικά τις περιπτώσεις αυτών.
 Η νομολογία του Δικαστηρίου διευρύνει την έννοια του δημοσίου υπαλλήλου περιλαμβάνοντας σε αυτούς κατηγορίες προσώπων, όπως εν προκειμένω οι υπάλληλοι Ε.Θ. με Βαθμό πρώτο (1ο) που ασκούν καθήκοντα επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης Οργανισμών και Νομικών Προσώπων του Δημοσίου, όπως το προσωπικό που ασκεί Διοίκηση, ήτοι Διοικητές/Υποδιοικητές.  
Η κριτική που ασκήθηκε από τη θεωρία στη νομολογία αυτή δεν βρήκε ανταπόκριση στον αναθεωρητικό νομοθέτη, ο οποίος και δικαίωσε την ερμηνεία του ΑΕΔ. Αποφάσεις του ΑΕΔ ως εκλογοδικείου ήχθησαν ενώπιον του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (Στρασβούργο),  από το οποίο, όμως, δεν έγιναν δεκτές οι αιτιάσεις των προσφευγόντων για παραβάσεις της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), καθώς το Δικαστήριο έκρινε ότι το ΑΕΔ αποφαίνεται κυριαρχικά ως προς την ερμηνεία των περιπτώσεων που συνιστούν κωλύματα εκλογιμότητας κατά το Σύνταγμα και τους νόμους του κράτους.
H περ. ε της παρ.1 του αρθρ.14 του ν.3852/2010 (“Καλλικράτης”) “Κωλύματα και ασυμβίβαστα” ορίζει: 1. Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωποι της τοπικής κοινότητας: ε) Υπάλληλοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας του Δημοσίου, των περιφερειών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, των δημοσίων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο, με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος, στους δήμους στα διοικητικά όρια των οποίων άσκησαν καθήκοντα προϊσταμένου οργανικής μονάδας επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης, μέσα στο δεκαοκτάμηνο πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών. Ο Διοικητής της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος είναι υπάλληλος?????? Η απάντηση έχει ήδη δοθεί από τη νομολογία του ΑΕΔ. Είναι υπάλληλος, παρά το γεγονός ότι θεωρείται Όργανο Διοίκησης, και εμπίπτει στις διατάξεις του Υπαλληλικού Κώδικα. Για την περίπτωση του κωλύματος εκλογιμότητας του ΔΙΟΙΚΗΤΗ της 6ης ΥΠΕ λαμβάνονται υπόψη επιπροσθέτως ενισχυτικά οι: ν. 2683/1999, ν. 2889/2001, ν. 3329/2005, ν. 3528/2007, ν. 4052/2012, ν. 3329/2005, ν. 3868/2010, ν. 3918/2011.  
Μην διαφεύγει της προσοχής σας, επιπλέον, ότι με τον ν. 4238/2014 τα Κέντρα Υγείας της Χώρας µε τις αποκεντρωμένες μονάδες τους (Πολυδύναμα Περιφερειακά Ιατρεία, Περιφερειακά Ιατρεία, Ειδικά Περιφερειακά Ιατρεία) μεταφέρονται και εντάσσονται στην οργανωτική δομή των οικείων Δ.Υ.Πε. και αποτελούν εφεξής αποκεντρωμένες οργανικές μονάδες τους, υπό τη Διοίκηση και Γενική Διεύθυνση των Διοικητών των Υγειονομικών Περιφερειών. Ο Υποψήφιος Δήμαρχος Τριφυλίας κος Παναγιώτης Κατσίβελας ως διορισμένος ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ασκεί καθήκοντα Γενικής Διεύθυνσης στην 6η Υγειονομική Περιφέρεια Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος της οποίας κυρίαρχες αρμοδιότητες, που ασκεί ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ, είναι: προγραμματισμός, συντονισμός, εποπτεία και έλεγχος στα όρια της οικείας Υγειονομικής Περιφέρειας, της λειτουργίας όλων των Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΦΠΥΥΚΑ). Ως Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ορίζονται οι ακόλουθοι: Νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας και Μονάδες Κοινωνικής  Φροντίδας, Κέντρα Ψυχικής Υγείας και Απεξάρτησης, Λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα, που ασκούν δραστηριότητες στους τομείς υγείας και κοινωνικής αλληλεγγύης και εποπτεύονται από τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στα όρια που εκτείνονται στη χωρική αρμοδιότητα της 6ης ΥΠΕ. Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ασκεί Γενική Διεύθυνση, έλεγχο και εποπτεία σε όλους τους ΦΠΥΥΚΑ της περιοχής ευθύνης του στα όρια της 6ης ΥΠΕ. Ελέγχει και εγκρίνει Προϋπολογισμό / Ισολογισμό, αποφασίζει και εγκρίνει τον διορισμό Επικουρικών ιατρών, αποφασίζει την τοποθέτηση προϊσταμένων Διευθύνσεων, Υποδιευθύνσεων, Τμημάτων των ΦΠΥΥΚΑ, προσλαμβάνει προσωπικό, ασκεί έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των ΦΠΥΥΚΑ κ.α. Σύμφωνα με τον ν. 3329/2005 ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ενεργεί ως Γενικός Διευθυντής της Δ.Υ.ΠΕ. κατά τις οικείες διατάξεις του ισχύοντος Υπαλληλικού Κώδικα, ασκεί ιεραρχικό και πειθαρχικό έλεγχο και μπορεί να αναθέτει τη διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης σε οποιονδήποτε υπάλληλο των φορέων ευθύνης του. Στον ν. 3528/2007 ορίζεται ότι ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ Υγειονομικής Περιφέρειας ασκεί καθήκοντα ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ και προΐσταται της Κεντρικής Υπηρεσίας. Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος κος Παναγιώτης Κατσίβελας ασκεί τα ΔΙΕΥΘΥΝΤΙΚΑ καθήκοντά του σε όλη την περιοχή ευθύνης της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος, άρα και στον Δήμο Τριφυλίας. Άρα είναι εφαρμοστέα η διάταξη της περ. ε της παρ.1 του αρθρ.14 του ν.3852/2010 (“Καλλικράτης”)??????
Η Εγκύκλιος υπ’ αριθμ. 14 του Υπουργείου Εσωτερικών για τη διενέργεια των εκλογών της 18ης Μαΐου 2014 για την ανάδειξη ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ, στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’, ΕΚΛΟΓΕΣ – ΕΚΛΟΓΕΙΣ – ΕΚΛΟΓΙΜΟΙ, 3. Κωλύματα Εκλογιμότητας, ορίζει ότι δεν μπορούν να εκλεγούν στα αξιώματα των δημοτικών αρχών: ix. Υπάλληλοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας του Δημοσίου, των περιφερειών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, των δημοσίων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο, με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος, στους δήμους στα διοικητικά όρια των οποίων άσκησαν καθήκοντα προϊσταμένου οργανικής μονάδας επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης, μέσα στο δεκαοκτάμηνο πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών. Το σχετικό κώλυμα εκλογιμότητας εκτείνεται σε όλες τις εκλογικές περιφέρειες που περιλαμβάνονται στην εδαφική περιφέρεια την οποία κατά το νόμο εκτείνεται η αρμοδιότητα του υπαλλήλου και αποβλέπει (το κώλυμα) στην αποτροπή της προπαρασκευής της πολιτικής σταδιοδρομίας των υπαλλήλων που εμπίπτουν στις διατάξεις αυτές με εκμετάλλευση, με τον τρόπο αυτό, της θέσεώς τους αλλά και στην αποτροπή του επηρεασμού της λαϊκής βούλησης και περαιτέρω της εκλογικής προτίμησης των ψηφοφόρων σε στενό μάλιστα κύκλο, όπως αυτός των δημοτικών εκλογών. Άλλωστε όπου ο νομοθέτης επιθυμούσε το κώλυμα να ισχύει μόνο για το δήμο, όπου οι υπηρεσίες αυτές έχουν την έδρα τους το όριζε ρητά, όπως στην περίπτωση στ’, της παρ. 1 του ν. 3852/ 2010 και στην παρ. 8 του άρθρου 29 του ν. 3463/ 2006. Η ρύθμιση αποτελεί θεμιτό περιορισμό του δικαιώματος του εκλέγεσθαι εν όψει, μάλιστα, και της ουδετερότητας της διοικήσεως και της βασικής αρχής του ανόθευτου της λαϊκής βουλήσεως που διέπει το εκλογικό δίκαιο (άρθρα 52 και 102 παρ. 2 Συν). Δοθέντων των ανωτέρω, συντρέχουν οι λόγοι κωλύματος εκλογιμότητας στο πρόσωπο του Υποψηφίου Δημάρχου Τριφυλίας – ΔΙΟΙΚΗΤΗ της της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος κου Παναγιώτη Κατσίβελα??????
Ν.Σ.Κ.