26.4.14

ΤΡΙΦΥΛΙΑ - ΚΩΛΥΜΑ ΕΚΛΟΓΙΜΟΤΗΤΑΣ για τον Παν.Κατσίβελα;

Ο Υποψήφιος Δήμαρχος Τριφυλλίας – ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ηπείρου, Ιονίων Νήσων και Δυτικής Ελλάδας κος Παναγιώτης Κατσίβελας έχει ΚΩΛΥΜΑ ΕΚΛΟΓΙΜΟΤΗΤΑΣ?

Στο ΦΕΚ Υ.Ο.Δ.Δ. 492 – 24.10.2012 δημοσιεύθηκε ο διορισμός του κου Παναγιώτη Κατσίβελα ως Διοικητή της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος.
Με την υπ’ αριθμ. Υ10β/Γ.Π.οικ. 103872/24−10−2012 απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία εκδόθηκε σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 77 παρ. 5 και άρθρου 80 παρ. 1 του Ν. 3528/07, του άρθρου 3 παρ. 2 εδάφ. 1 και παρ. 3 του Ν. 3329/05 και του άρθρου τρίτου παρ. 4 και παρ. 5 εδαφ. 1 του Ν. 3527/07, και κατόπιν διατύπωσης θετικής γνώμης της Διαρκούς Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής (18−10−2012), σύμφωνα με τον κανονισμό της Βουλής και το ν. 3527/2007, διορίζεται ο ΚΑΤΣΙΒΕΛΑΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ του Ανδρέα, με Α.Δ.T.: AA 444654, πτυχιούχος Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Ελεγκτής Ιατρός του ΟΠΑΔ, ως Διοικητής της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος του Υπουργείου Υγείας, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, με διετή θητεία, σε αντίστοιχη οργανική θέση της κατηγορίας Ε.Θ του Ν. 3528/07, με βαθμό 1ο.Αριθμ. βεβ. ΥΔΕ Υπ. Υγείας 6907/24−10−2012).

H περ. ε της παρ.1 του αρθρ.14 του ν.3852/2010 (“Καλλικράτης”) “Κωλύματα και ασυμβίβαστα” ορίζει:

1. Δεν μπορούν να εκλεγούν ή να είναι δήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, σύμβουλοι της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή εκπρόσωποι της τοπικής κοινότητας:

ε) Υπάλληλοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας του Δημοσίου, των περιφερειών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, των δημοσίων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο, με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος, στους δήμους στα διοικητικά όρια των οποίων άσκησαν καθήκοντα προϊσταμένου οργανικής μονάδας επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης, μέσα στο δεκαοκτάμηνο πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών. Στη ρύθμιση του προηγούμενου εδαφίου δεν υπάγονται οι διευθυντές σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και οι διευθυντές τμημάτων, μονάδων, κλινικών και εργαστηρίων ιατρικής υπηρεσίας του Ε.Σ.Υ.

Ο Υποψήφιος Δήμαρχος Τριφυλίας κος Παναγιώτης Κατσίβελας ως διορισμένος ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ασκεί καθήκοντα Γενικής Διεύθυνσης στην 6η Υγειονομική Περιφέρεια Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος.
Σύμφωνα με τον ΝΟΜΟ 3329/2005 - ΦΕΚ 81/Α/4.4.2005 “Εθνικό Σύστημα Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και λοιπές διατάξεις”,  Άρθρο 3, παράγραφος 31, ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ενεργεί ως Γενικός Διευθυντής της Δ.Υ.ΠΕ. κατά τις οικείες διατάξεις του ισχύοντος Υπαλληλικού Κώδικα, ασκεί ιεραρχικό και πειθαρχικό έλεγχο και μπορεί να αναθέτει τη διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης σε οποιονδήποτε υπάλληλο των φορέων ευθύνης του, άρα έχει ΚΩΛΥΜΑ ΕΚΛΟΓΙΜΟΤΗΤΑΣ??????

Στον Νόμο 3528/2007 ορίζεται ότι ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ Υγειονομικής Περιφέρειας ασκεί καθήκοντα ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ και προΐσταται της Κεντρικής Υπηρεσίας.

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος κος Παναγιώτης Κατσίβελας ασκεί τα ΔΙΕΥΘΥΝΤΙΚΑ καθήκοντά του σε όλη την περιοχή ευθύνης της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος, άρα και στον Δήμο Τριφυλλίας. Άρα είναι εφαρμοστέα η διάταξη της περ. ε της παρ.1 του αρθρ.14 του ν.3852/2010 (“Καλλικράτης”), άρα έχει ΚΩΛΥΜΑ ΕΚΛΟΓΙΜΟΤΗΤΑΣ??????

Η Εγκύκλιος υπ’ αριθμ. 14 του Υπουργείου Εσωτερικών για τη διενέργεια των εκλογών της 18ης Μαΐου 2014 για την ανάδειξη ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ, στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’, ΕΚΛΟΓΕΣ – ΕΚΛΟΓΕΙΣ – ΕΚΛΟΓΙΜΟΙ, 3. Κωλύματα Εκλογιμότητας, ορίζει ότι δεν μπορούν να εκλεγούν στα αξιώματα των δημοτικών αρχών:

ix.            Υπάλληλοι με οποιαδήποτε σχέση εργασίας του Δημοσίου, των περιφερειών, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, των δημοσίων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο, με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος, στους δήμους στα διοικητικά όρια των οποίων άσκησαν καθήκοντα προϊσταμένου οργανικής μονάδας επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης, μέσα στο δεκαοκτάμηνο πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών. Στη ρύθμιση του προηγούμενου εδαφίου δεν υπάγονται οι διευθυντές σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και οι διευθυντές τμημάτων, μονάδων, κλινικών και εργαστηρίων ιατρικής υπηρεσίας του Ε.Σ.Υ..

Το σχετικό κώλυμα εκλογιμότητας εκτείνεται σε όλες τις εκλογικές περιφέρειες που περιλαμβάνονται στην εδαφική περιφέρεια την οποία κατά το νόμο εκτείνεται η αρμοδιότητα του υπαλλήλου και αποβλέπει (το κώλυμα) στην αποτροπή της προπαρασκευής της πολιτικής σταδιοδρομίας των υπαλλήλων που εμπίπτουν στις διατάξεις αυτές με εκμετάλλευση, με τον τρόπο αυτό, της θέσεώς τους αλλά και στην αποτροπή του επηρεασμού της λαϊκής βούλησης και περαιτέρω της εκλογικής προτίμησης των ψηφοφόρων σε στενό μάλιστα κύκλο, όπως αυτός των δημοτικών εκλογών.[1] Άλλωστε όπου ο νομοθέτης επιθυμούσε το κώλυμα να ισχύει μόνο για το δήμο, όπου οι υπηρεσίες αυτές έχουν την έδρα τους το όριζε ρητά, όπως στην περίπτωση στ’, της παρ. 1 του ν. 3852/ 2010 και στην παρ. 8 του άρθρου 29 του ν. 3463/ 2006.

Εφόσον ο νόμος δεν ορίζει διαφορετικά και εφόσον προβλέπεται στον οικείο οργανισμό, στην παράγραφο αυτή εμπίπτουν και οι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου υπάλληλοι  των φορέων αυτών.

Οι ασκούντες καθήκοντα προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης θα πρέπει να έχουν επιλεγεί και τοποθετηθεί, σύμφωνα με την οικεία διαδικασία, σε οργανική θέση. Η άσκηση καθηκόντων αναπληρωτή, συνεπεία κωλύματος ή απουσίας του επιλεγέντος προϊσταμένου, δεν καθιδρύει αντίστοιχο κώλυμα.[2]  Εάν, όμως, έχει κενωθεί η σχετική θέση και μέχρι την επιλογή νέου προϊσταμένου, έγινε ανάθεση άσκησης καθηκόντων αναπληρωτή προϊσταμένου, εφόσον τυχόν, συντρέξει το χρονικό διάστημα των δεκαοχτώ μηνών από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών, τότε υφίσταται κώλυμα, δοθέντος ότι υπηρετείται ο λόγος θέσπισης της αντίστοιχης απαγορευτικής διάταξης.[3] Για την πλήρωση των προϋποθέσεων του κωλύματος αυτού οι αρμοδιότητες της οργανικής θέσης προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης ή Διεύθυνσης πρέπει να ασκούνται εντός των διοικητικών ορίων, του δήμου στον οποίο θέτουν υποψηφιότητα, ανεξαρτήτως της φύσης του χαρακτήρα και του εύρους των ασκούμενων καθηκόντων.[4]

Η διάταξη αυτή έχει άμεση εφαρμογή μόνο στην περίπτωση της συνήθους οργανώσεως των δημοσίων υπηρεσιών και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, όπου υπάρχουν γενικές διευθύνσεις, ως ανώτατες ιεραρχικά οργανικές μονάδες, κάθε δε γενική διεύθυνση περιλαμβάνει μια ή περισσότερες οργανικές μονάδες επιπέδου διεύθυνσης.[5]

Στο κώλυμα αυτό δεν υπάγονται[6] οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,[7]  καθώς και οι διευθυντές τμημάτων, μονάδων, κλινικών και εργαστηρίων ιατρικής υπηρεσίας του ΕΣΥ.[8] Εμπίπτουν, όμως, οι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης και οι Προϊστάμενοι Διευθύνσεων Εκπαίδευσης[9], καθώς και οι Διευθυντές ιατροί που προΐστανται της Ιατρικής Υπηρεσίας[10] και των Κέντρων Υγείας. Επίσης, εμπίπτει ο υπεύθυνος συντονιστής επιστημονικής λειτουργίας Κέντρου Υγείας[11]

Δεδομένου δε ότι ο νομοθέτης, περιορίζει το ασυμβίβαστο μόνον στους προϊσταμένους Διευθύνσεων και Γενικών Διευθύνσεων και δεν το επεκτείνει σε όλες τις οργανικές μονάδες, η ρύθμιση αποτελεί θεμιτό περιορισμό του δικαιώματος του εκλέγεσθαι εν όψει, μάλιστα, και της ουδετερότητας της διοικήσεως και της βασικής αρχής του ανόθευτου της λαϊκής βουλήσεως που διέπει το εκλογικό δίκαιο (άρθρα 52 και 102 παρ. 2 Συν).[12]

Σημειώνεται, ότι οι Διευθυντές και Γενικοί Διευθυντές των δήμων υπάγονται στο κώλυμα της παρ. 1β του ν. 3852/ 2010, όπως αυτό αναλύθηκε ανωτέρω.

Τα ανωτέρω πρόσωπα μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα, εφόσον είχαν κατά νόμιμο τρόπο απαλλαγή από τα καθήκοντά τους, με τη τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 86, παρ. 6 του Υπαλληλικού Κώδικα, πριν τις 17 Νοεμβρίου 2012.

Τα κρατικά νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου μπορούν να ανευρεθούν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.[13]
Οι Δημόσιες Επιχειρήσεις και οι ΑΕ οι οποίες ανήκουν στο Δημόσιο μπορούν να αναζητηθούν στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών, www.ypes.gr.

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος κος Παναγιώτης Κατσίβελας είναι υπάλληλος Ε.Θ. με Βαθμό πρώτο (1ο). Η διατύπωση του νομοθέτη δεν αφήνει περιθώριο εξαίρεσης και θέλει να τους συμπεριλάβει όλους του υπαλλήλους. Όσους δεν θέλει, τους εξαιρεί ρητά (π.χ. διευθυντές σχολικών μονάδων και ΕΣΥ) στην υπ’ αριθμ. 14 του Υπουργείου Εσωτερικών για τη διενέργεια των εκλογών της 18ης Μαΐου 2014 για την ανάδειξη ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ στα ΚΩΛΥΜΑΤΑ ΕΚΛΟΓΙΜΟΤΗΤΑΣ.
Ο νομοθέτης χρησιμοποιεί πληθυντικό, μιλάει για Δήμους διότι ο προϊστάμενος επιπέδου ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ όταν ασκεί τα καθήκοντά του δεν τα ασκεί μόνο στα όρια του Δήμου της έδρας της Γενικής Διεύθυνσης, αλλά στα όρια όλων των Δήμων της περιοχής ευθύνης του. Άρα σε όλους τους Δήμους της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτ. Ελλάδος. Άρα και Τριφυλλίας.

Ο Υποψήφιος Δήμαρχος Τριφυλίας – ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πελοποννήσου, Ηπείρου, Ιονίων Νήσων και Δυτικής Ελλάδας κος Παναγιώτης Κατσίβελας έχει ΚΩΛΥΜΑ ΕΚΛΟΓΙΜΟΤΗΤΑΣ ΑΦΟΥ ΔΕΝ ΠΑΡΑΙΤΗΘΗΚΕ ΠΡΟ ΔΕΚΑΟΚΤΑΜΗΝΟΥ ΟΠΩΣ ΡΗΤΑ ΟΡΙΖΕΙ η υπ’ αριθμ. 14 του Υπουργείου Εσωτερικών για τη διενέργεια των εκλογών της 18ης Μαΐου 2014 για την ανάδειξη ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ και ο Νόμος 3852/2010??????



[1]                      Πρβλ. ΑΕΔ 7/ 2000 και Διοικητικό Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης 87/ 2011.
[2]                      Άρθρο 87, παρ. 1 ΥΚ (Υπαλληλικός Κώδικας, κυρωτ. ν. 3528/ 2007, Α’ 26)
[3]                      Η προστασία του δημοσίου συμφέροντος από τον ψυχολογικό επηρεασμό που είναι δυνατόν να ασκήσουν στο εκλογικό σώμα λόγω της θέσης που κατέχουν στο Δήμο, καθώς και η αποφυγή της προπαρασκευής με τον τρόπο αυτό της σταδιοδρομίας τους ως δημοτικών αρχόντων.
[4]                      ΣτΕ 610/ 2009, 3096/ 2008 και  Γν ΝΣΚ 255/ 2008
[5]                      ΑΕΔ 6/ 2005
[6]                      Σημειώνεται ότι τα Γραφεία Εκπαίδευσης καταργήθηκαν με το άρθρο 32 του ν. 4027/ 2011 (Α’ 233)
[7]                      Γν ΝΣΚ 588/ 2006 και ΣτΕ 2336/ 2008
[8]                      Σύμφωνα με το υπ’ αριθμ. Υ4α/ 95485/ 06/ 7.8.2006 έγγραφο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
[9]                      Γν ΝΣΚ 299/ 2000 και 588/ 2006
[10]                   Σύμφωνα με το υπ’ αριθμ. Υ4α/ 95485/ 06/ 7.8.2006 έγγραφο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης
[11]                   ΣτΕ 4112/ 2009
[12]                   ΣτΕ 610/ 2009
[13]                   http://www.ydmed.gov.gr/?p=4749. Σημειώνεται  ότι για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 14 του ν. 3852/ 2010 τα κρατικά νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου καθώς και οι επιχειρήσεις νοούνται και αυτές που είναι εκτός του δημοσίου τομέα.     
Ν.Σ.Κ.