2.1.16

ΤΥΦΛΑ ΝΑΧΟΥΝ ΟΙ ΝΑΖΙ ! ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΝΕΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΑΤΟΧΗ ΤΩΝ ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ !

Γειά σου ρε Αλέξη Αριστερέ πολέμαρχε!

Αυτοί είναι νέοι φόροι!

Τα φορολογικά έσοδα του 2016 πρέπει να αυξηθούν κατά τουλάχιστον δύο δισ. ευρώ ενώ από τη διαδικασία αξιολόγησης της ελληνικής οικονομίας η οποία ξεκινά επισήμως μέσα στο
δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου, θα φανεί αν για να επιτευχθεί ο στόχος θα πρέπει να ληφθούν και νέα μέτρα.

Σε κάθε περίπτωση, οι φόροι θα μας απασχολήσουν για τα καλά και τη χρονιά που μόλις ξεκίνησε καθώς η κυβέρνηση εκτός από τα μέτρα που προβλέπει το μνημόνιο θέλει να κάνει και τις δικές μεταρρυθμίσεις.

Η ατζέντα με τους φόρους για το 2016, διαμορφώνεται σύμφωνα με το thetoc.gr και τον Θάνο Τσίρο, ως εξής:

1. Αύξηση φόρου για ΑΕ, ΕΠΕ και ΙΚΕ από το 26% στο 29%. Το μέτρο έχει ψηφιστεί και θα ισχύσει για τα κέρδη του 2015 κάτι που σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις θα πληρώσουν περισσότερα για δεύτερη διαδοχική χρονιά.

2. Αύξηση προκαταβολής αγροτών από το 55% στο 75%. Το μέτρο περιγράφεται στο μνημόνιο και θα επιβαρύνει ειδικά τους αγρότες που θα παρουσιάσουν υψηλά φορολογητέα κέρδη (είναι ελάχιστοι)

3. Αύξηση φόρου αγροτών από το 13% στο 20%. Η κυβέρνηση θέλει να αποφύγει το μέτρο αλλά αναφέρεται ρητά στο μνημόνιο. Άγνωστο παραμένει αν θα ψηφιστεί πριν την 1η αξιολόγηση ή μετά.

4. Αύξηση προκαταβολής επαγγελματιών από το 55% στο 75%. Θα την πληρώσουν οι επαγγελματίες –είναι εκατοντάδες χιλιάδες- καθώς θα ισχύσει για τα κέρδη του 2015 οπότε η επιβάρυνση θα φανεί στα εκκαθαριστικά του 2016.

5. Αύξηση φόρου ενοικίων από το 11% στο 15% και από το 33% στο 35%. Άλλο ένα μέτρο με αναδρομικό χαρακτήρα. Θα πιάσει τα ενοίκια του 2015 και η επιβάρυνση θα φανεί στα εκκαθαριστικά του 2016.

6. Αύξηση εισφοράς αλληλεγγύης από 0,6% έως 5,2% για εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Το μέτρο έχει ήδη ισχύσει για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους. Ωστόσο, μέσα από τα εκκαθαριστικά του 2016, θα φανεί η επιβάρυνση σε όλους. Για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους επειδή δεν έχει πληρωθεί μέσα από τη διαδικασία της παρακράτησης για όλη τη χρονιά. Και για τους υπόλοιπους επειδή θα βρεθούν για πρώτη φορά αντιμέτωποι με τους νέους συντελεστές.

7. Επιβολή φόρου στις τραπεζικές συναλλαγές. Είναι η ιδέα για να μην μειωθούν οι συντάξεις. Ωστόσο, είναι πολύ δύσκολο να περάσει το μέτρο καθώς όπως έχει αποκαλύψει το TheTOC.gr οι δανειστές δεν πρόκειται να ανάψουν το πράσινο φως για την επιβολή φόρου υπέρ τρίτων τη στιγμή που καταργούν τους υφιστάμενους.

8. Ειδικό τέλος στα ανασφάλιστα ΙΧ. Το μέτρο αναβάλλεται από μήνα σε μήνα αλλά πρέπει να εφαρμοστεί καθώς πρέπει να εισπραχθούν 40 εκατ. ευρώ που έχουν αναγραφεί στον προϋπολογισμό. Όποιοι συλληφθούν με ανασφάλιστο ΙΧ εκτός από τα ασφάλιστρα θα πληρώνουν και παράβολο 250 ευρώ ενώ αν συλληφθούν στο δρόμο οι ποινές θα είναι πολύ βαρύτερες.

9. Αύξηση ειδικού φόρου σε βενζίνη πετρέλαιο κίνησης. Υποτίθεται ότι θα είναι το ισοδύναμο για να μειωθούν τα τέλη κυκλοφορίας. Για να εφαρμόσει το μέτρο, η κυβέρνηση θα πρέπει να το πάρει άμεσα απόφαση καθώς πρώτα θα πρέπει να μαζέψει έσοδα από τον ειδικό φόρο στα καύσιμα (αλλά και τον ΦΠΑ ο οποίος επίσης θα αυξηθεί καθώς είναι συνδεδεμένος) και μετά να θυσιάσει τα έσοδα από τα τέλη κυκλοφορίας, ένα από τα πιο αποδοτικά μέτρα που επιβάλλονται αυτή τη στιγμή.

10. Αλλαγή στον τρόπο φορολόγησης των ενοικίων. Η κυβέρνηση θέλει να καταργήσει την αυτοτελή φορολόγηση (που θα ισχύσει όμως για τα εισοδήματα του 2015) και να ενσωματώσει τα ενοίκια στη φορολογική κλίμακα. Αυτό θα φέρει μεγάλη επιβάρυνση για τους έχοντες υψηλά εισοδήματα καθώς ο φορολογικός συντελεστής για τα ενοίκια μπορεί να εκτιναχθεί από το 15% στο 42%.

11. Νέα μέθοδος υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ. Είναι δεδομένο ότι θα αλλάξει ο τρόπος υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ καθώς λόγω της μείωσης των αντικειμενικών αξιών θα χαθούν πολλά έσοδα τόσο από τον φόρο ανά τετραγωνικό όσο και από τον συμπληρωματικό φόρο που επιβάλλεται στις περιουσίες άνω των 300.000 ευρώ. Το ζητούμενο είναι τα έσοδα να παραμείνουν στα 2,65 δις. ευρώ από τον φόρο κατοχής ακινήτων.

12. Σύνδεση υπολογισμού ασφαλιστικών εισφορών με φορολογητέο εισόδημα. Άλλο ένα μέτρο το οποίο συνδέεται με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση αλλά έχει κατά κύριο λόγο φορολογικό χαρακτήρα δεδομένου ότι το κόστος ασφάλισης θα αυξηθεί ειδικά για αγρότες και ελεύθερους επαγγελματίες. Ειδικά για τους αγρότες, εκτός από τη σύνδεση με το δηλωθέν εισόδημα, εξετάζεται να καθιερωθεί και ελάχιστον πλαφόν στα 100 ευρώ.

13.Επανεξέταση φορολογικών απαλλαγών σύνδεση αφορολογήτου με «κάρτα». Δεν είναι αθώο μέτρο. Αν ισχύσει βάσει προγραμματισμού, όποιος δεν καταφέρνει να παρουσιάσει τις συναλλαγές με κάρτα που θα του ζητούνται βάσει εισοδήματος, θα πληρώνει περισσότερο φόρο. Το μέτρο απαιτεί πολύ μεγάλη προετοιμασία μεταξύ άλλων και σε τεχνικό επίπεδο και είναι αμφίβολο αν θα ισχύσει από τις αρχές του 2016.

14. Δημεύσεις περιουσιακών στοιχείων που δεν δηλώνονται στο περιουσιολόγιο. Διασταυρώσεις για να εντοπίσει από μόνο τα περιουσιακά στοιχεία που δεν θα δηλωθούν στο περιουσιολόγιο το υπουργείο Οικονομικών δεν είναι εύκολο να κάνει. Έτσι, αναμένεται να περάσει διάταξη που να αναφέρει ότι περιουσιακό στοιχείο που αποκρύπτεται από το περιουσιολόγιο, φορολογείται ως εισόδημα που έχει αποκρυφτεί. Αυτό ισοδυναμεί με δήμευση καθώς ο φόρος θα υπολογίζεται με έως και 42% ενώ μαζί με τα πρόστιμα θα ξεπερνά τα 60-70% της αξίας. Προς το παρόν εξετάζεται να περάσει νομοθετική διάταξη που θα ανοίξει τον δρόμο για να συμπεριληφθούν και οι καταθέσεις στο περιουσιολόγιο κάτι το οποίο δεν ισχύει μέχρι σήμερα.

15. Νέα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος με μεταφορά βαρών σε μεσαία και υψηλά εισοδήματα. Με τον προϋπολογισμό υπάρχει μια ανοικτή εκκρεμότητα. Θα πρέπει να βρεθεί τρόπος να εξασφαλιστούν επιπλέον έσοδα 150 εκατ. ευρώ από τον φόρο εισοδήματος. Εκτιμάται ότι αυτό θα επιτευχθεί μέσα από την αλλαγή της φορολογικής κλίμακας η οποία θα μεταφέρει βάρη από τα χαμηλά στα μεσαία και υψηλά στρώματα.

Αύξηση φορολογικών συντελεστών για γονικές παροχές-κληρονομιές. Άλλο ένα μέτρο που συνδέεται με την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών. Θα μετρηθεί το κόστος από τη μείωση και ανάλογα θα προσαρμοστούν οι συντελεστές οι οποίοι ειδικά για μεταβιβάσεις μεταξύ συγγενών πρώτου βαθμού βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα επί σειρά ετών.