22.3.16

Πώς θησαυρίζουν πρώην υπουργοί και ανώτατοι δικαστές από τα δημόσια έργα

Ένας πρώην υπουργός Δικαιοσύνης, δύο συνταξιούχοι δικαστές του Αρείου Πάγου και μία ...«τυχερή» γραμματέας θα εισπράξουν από το ελληνικό δημόσιο και ένα ιδιώτη το ποσό των 145.000 ευρώ συν ΦΠΑ, ως αμοιβή για την σύνθεση του τριμελούς διαιτητικού δικαστηρίου που ανέλαβε να εκδικάσει μία τυπική «διαφωνία» μεταξύ της πολιτείας και της Ολυμπίας Οδού.
Με απόφαση του υπουργού Υποδομών κ. Χρίστου Σπίρτζη το ελληνικό δημόσιο θα καταβάλλει για τα έξοδα της διαιτησίας και τις αμοιβές των διαιτητών και της γραμματέως το ποσό των 89.175 ευρώ μαζί με ΦΠΑ ενώ ανάλογη θα είναι η δαπάνη και για τον παραχωρησιούχο από την στιγμή που το κόστος της διαιτησίας επιμερίζεται εξ ημισείας μεταξύ των διάδικων μερών.
Πρόκειται για μία κανονική μηχανή κοπής χρήματος αν αναλογιστούμε ότι οι διαφωνίες, οι οποίες φτάνουν τα τελευταία χρόνια σε διαιτησίες μεταξύ δημοσίου και τεχνικών εταιρειών είναι αξίας εκατομμυρίων ευρώ. Μόνο στην περίπτωση του μετρό Θεσσαλονίκης, οι πάνω από 100 διαιτησίες συνολικής αξίας άνω των 600 εκ. ευρώ πακεταρίστηκαν και έδωσαν «δουλειά» σε επιφανείς δικαστές και πρώην πρωθυπουργούς όπως ο κ. Παναγιώτης Πικραμένος ενώ επικεφαλής όλων των διαιτησιών ορίστηκε από την πλευρά των εργολάβων ο νομικός και πρώην υφυπουργός των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ κ. Ντίνος Ρόβλιας.
Στην περίπτωση μάλιστα του μετρό της Θεσσαλονίκης, αλλά αντίστοιχα και στους οδικούς άξονες που συμμετέχουν και αλλαδαπές εταιρείες, οι διαιτητές αλλά και η ανάδοχος κοινοπραξία πέτυχαν παρά τις αντιρρήσεις της Αττικό Μετρό να «βαπτίσουν» διεθνείς τις διαιτησίες με το επιχείρημα ότι στην κοινοπραξία εκτός από την ΑΕΓΕΚ συμμετείχαν και Ιταλικές εταιρείες. Αυτομάτως με την παραδοχή αυτή, το κασέ των διαιτησιών εκτινάχθηκε στα ύψη με τους διαιτητές και επιδιαιτητές να λαμβάνουν ιδιαίτερα υψηλές αμοιβές λόγω του διεθνούς χαρακτήρα των διαιτητικών δικαστηρίων.
Στην περίπτωση του αυτοκινητόδρομου της Κορίνθου-Πατρών το δημόσιο βρέθηκε υπόλογο με μία αποζημίωση 10,1 εκ. ευρώ για γεγονότα καθυστέρησης του έργου κατά την περίοδο Απριλίου-Δεκεμβρίου 2013.
 Ένα μήνα μετά το αίτημα του Παραχωρησιούχου για καταβολή της αποζημίωσης στον κατασκευή λόγω αναστολής εργασιών, οι εργολάβοι παρέπεμψαν την υπόθεση στη διαιτησία, ζητώντας την έκδοση απόφασης με την οποία να υποχρεώνει το δημόσιο στην εξόφληση του επίμαχου ποσού.
Οι υπηρεσίες του υπουργείου κατέφυγαν στο νομικό συμβούλιο του κράτους, το οποίο διόρισε τα μέλη της τριμελούς επιτροπής που συνθέτουν ο πρώην πρόεδρος του Αρείου Πάγου κ. Αθανάσιος Κουτρουμάνος ως Επιδιαιτητής, ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης επί κυβέρνησης Σημίτη κ. Μιχάλης Σταθόπουλος ως διαιτητής και ο πρώην Αεροπαγίτης κ. Παναγιώτης Ρουμπής επίσης ως διαιτητής. Η κυρία Μαρίνα Χατζυκυριάκου ορίστηκε γραμματέας.
Με βάση μάλιστα το πρακτικό του διαιτητικού δικαστηρίου καθορίστηκαν οι αμοιβές της διαιτησίας καθώς και η προθεσμία καταβολής τους που ήταν η 16η Φεβρουαρίου 2016.
Οι αμοιβές είναι ομολογουμένως εντυπωσιακές καθώς για τον Επιδιαιτητή καθορίστηκαν σε 50.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ, και για τους δύο διαιτητές από 40.000 ευρώ στον καθένα.
Έκπληξη αποτελεί η αμοιβή της γραμματέως η οποία ανέρχεται στο ποσό των 15.000 ευρώ! 
Στην απόφαση μάλιστα του κ. Σπίρτζη αναφέρεται ότι το κόστος της διαιτησίας και οι αμοιβές των διαιτητών, καθορίζονται από την διαιτητική απόφαση με βάση το ελάχιστο όριο του πινακίου αμοιβών του διεθνούς εμπορικού επιμελητηρίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι προ διετίας έγινε προσπάθεια από την διοίκηση της Αττικό Μετρό με την συνεργασία και την σύμφωνη γνώμη της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας να «κουρευτούν» οι αμοιβές των διαιτητών και να μπει ένα πλαφόν. Ωστόσο μολονότι υπήρξε σχετική τροπολογία που έφτασε στη βουλή «πνίγηκε» κατόπιν ισχυρών πιέσεων.
newmoney