7.4.16

ΚΑΛΟΣΤΗΜΕΝΗ ΚΟΜΠΙΝΑ - Μεταχειρισμένα με 'σπασμένα' κοντέρ

Εκτεταμένες διαστάσεις έχει προσλάβει στην αγορά των μεταχειρισμένων εισαγόμενων αυτοκινήτων το «γύρισμα» των χιλιομέτρων με θύματα τους καταναλωτές που αποκτούν ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο έναντι κάποιων χιλιάδων ευρώ, χωρίς όμως να διατηρεί τα χαρακτηριστικά που δηλώνει ο πωλητής του.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, Γιώργος Βασιλάκης, κατήγγειλε χθες τις μεθόδους παραπλάνησης των καταναλωτών, προτείνοντας παράλληλα δέσμη μέτρων για την αποκατάσταση των κανόνων στην αγορά αυτοκινήτου.
Αναφερόμενος στην απάτη με τα «γυρισμένα» χιλιόμετρα είπε ότι αγοράζονται αυτοκίνητα με εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα από εταιρείες του εξωτερικού και αφού εκτελωνιστούν στην Ελλάδα τους «γυρίζουν» τα κοντέρ.
Επικαλούμενος στοιχεία από δημοπρασίες αυτοκινήτων σε ξένες χώρες υποστήριξε, για παράδειγμα, ότι εταιρικά αυτοκίνητα με 90.000 έως και 110.000 χιλιόμετρα από τη Γερμανία πωλούνται στην Ελλάδα με τον πίνακα οργάνων του οχήματος να δείχνει έως 50.000 χιλιόμετρα.
Διπλή εξαπάτηση
Μάλιστα η παραπλάνηση, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, είναι διπλή. Κατά τον εκτελωνισμό, με μια βεβαίωση από ΚΤΕΟ, τα αυτοκίνητα αυτά εμφανίζονται να έχουν πολλαπλάσια χιλιόμετρα των πραγματικών ώστε να περιορίζονται όσο το δυνατόν περισσότερο τα τέλη ταξινόμησης, ενώ στη συνέχεια μεσολαβεί «γύρισμα» του κοντέρ που οδηγεί σε αύξηση της τιμής πώλησης.
Για παράδειγμα, σε μια δημοπρασία μεταχειρισμένων εταιρικών αυτοκινήτων στη Γερμανία πωλείται ένα αυτοκίνητο του 2012 με 180.000 χιλιόμετρα. Το αυτοκίνητο αυτό, κατά τον εκτελωνισμό του στην Ελλάδα, με ένα χαρτί ΚΤΕΟ φαίνεται ότι έχει 300.000 χιλιόμετρα, επομένως δικαιούται μεγαλύτερη μείωση των τελών ταξινόμησης. Μετά τον εκτελωνισμό το κοντέρ χιλιομέτρων γυρίζει στα 80.000 χιλιόμετρα και ο καταναλωτής θεωρεί ότι έχει πετύχει μια μεγάλη ευκαιρία έναντι 8.500 ευρώ, αντί των 10.000 ευρώ που κοστίζει το αντίστοιχο μεταχειρισμένο από την εγχώρια αγορά.
Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης, είναι αντίθετος σε ενδεχόμενη αύξηση της φορολογίας των καυσίμων αλλά και σε ενδεχόμενη επέκταση του ευνοϊκού καθεστώτος φορολόγησης, το οποίο ίσχυε έως τις 31 Μαρτίου για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα παλαιότερης τεχνολογίας (Euro 5 και Euro 4).
Απώλεια 50 εκατ. ευρώ
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλέστηκαν μέλη του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, η κυβέρνηση φέρεται να σχεδιάζει πρωτοβουλίες για παράταση των μειωμένων τελών ταξινόμησης για παλαιότερης τεχνολογίας εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Κατά τις εκτιμήσεις τους, τυχόν παράταση των μειωμένων συντελεστών τελών ταξινόμησης για εισαγόμενα μεταχειρισμένα παλαιότερης τεχνολογίας θα επέφερε ετήσια απώλεια εσόδων της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι θα αυξάνονταν οι πωλήσεις των μεταχειρισμένων, οι οποίες αποδίδουν λιγότερα έσοδα στο Δημόσιο σε σχέση με τις πωλήσεις καινούργιων.
Πιο συγκεκριμένα, ο Σύνδεσμος προτείνει:
• Μη παράταση της αναστολής της προσαύξησης του τέλους ταξινόμησης που προβλέπεται στα παλαιότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα.
• Αμεση προσαρμογή των απομειώσεων του τέλους ταξινόμησης για την ηλικία και τα χιλιόμετρα των εισαγόμενων μεταχειρισμένων στα πραγματικά επίπεδα των εγχώριων αυτοκινήτων.
• Αυστηρό έλεγχο για την υποχρέωση καταβολής ΦΠΑ.
• Δημιουργία μητρώου αυτοκινήτων με το ιστορικό χρήσης κ.λπ.
• Εκλογίκευση της φορολογίας των καυσίμων.
• Καλή λειτουργία των ΚΤΕΟ με την έναρξη ελέγχων από ανεξάρτητη αρχή και αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών σε περίπτωση κακής λειτουργίας τους.
ΜΑΡΙΑ ΒΟΥΡΓΑΝΑ
ΠΩΣ ΝΑ «ΤΣΕΚΑΡΕΤΕ» ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΣΑΣ
Απευθυνθείτε στο επίσημο δίκτυο
Με ακρίβεια... εκατοστού είναι σε θέση να διαπιστώσει το επίσημο δίκτυο μιας εταιρείας τα πραγματικά χιλιόμετρα που έχει διανύσει ένα αυτοκίνητο ανεξάρτητα από την ευρωπαϊκή χώρα όπου έχει κυκλοφορήσει.
Το φαινόμενο των παραποιημένων χιλιομέτρων στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα «εγχώρια» ή «εισαγωγής» δεν είναι καινούργιο, ωστόσο στα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα (δεκαετίας και εντεύθεν) που ενσωματώνουν ψηφιακά όργανα ενδείξεων ουδείς μπορεί να τα «πειράξει», χωρίς να αφήσει ίχνη παραποίησης ή να σβήσει τα πραγματικά από τη μνήμη του «εγκεφάλου» του αυτοκινήτου.
Μάλιστα, τα αυτοκίνητα που πωλούνται στην ευρωπαϊκή αγορά έχουν καταγεγραμμένο ιστορικό βάσει νομοθεσίας από τους επισκευαστές προκειμένου ανά πάσα στιγμή να γνωρίζει ο οποιοσδήποτε το δικαιούται (π.χ. ασφαλιστικές εταιρείες) τα χιλιόμετρα που έχουν διανυθεί ανά έτος, το πρόγραμμα συντήρησης, τις επισκευές που έγιναν κ.λπ.
Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, καθώς, για να ισχύουν τα παραπάνω, θα πρέπει ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου να τηρεί πρόγραμμα σέρβις σε εξουσιοδοτημένο επισκευαστή. Αυτή η επιλογή προσφέρει υπεραξία στο αυτοκίνητο, παράλληλα με τις εγγυημένες εργασίες σέρβις που προσφέρονται.
Πάντως, εάν θέλει να διαπιστώσει κάποιος τα πραγματικά χιλιόμετρα του αυτοκινήτου που τον ενδιαφέρει, δεν έχει παρά να επισκεφτεί ένα εξουσιοδοτημένο συνεργείο της μάρκας του αυτοκινήτου και να αντλήσει πληροφόρηση από την πρόσβαση στη βάση δεδομένων της εταιρείας. Εκεί μπορεί να δει εάν το αυτοκίνητό του έχει «ελληνοποιηθεί», όπως και να πληροφορηθεί για τη χώρα ή το έτος όπου έχει κυκλοφορήσει για πρώτη φορά.
Η συγκεκριμένη διαδικασία μπορεί να γίνει και σε αυτοκίνητα με αναλογικά όργανα, υπό την προϋπόθεση ότι το αυτοκίνητο έχει ακολουθήσει πρόγραμμα συντηρήσεων σε εξουσιοδοτημένο δίκτυο και να έχει καταγραφεί το ιστορικό του από τον αριθμό πλαισίου. Επίσης θα πρέπει να ζητήσει το έγγραφο εκτελωνισμού στο οποίο καταγράφεται η ταυτότητα και το ιστορικό του αυτοκινήτου.
Πάντως, μια πρακτική που σπάνια πέφτει έξω ορίζει ότι ένα αυτοκίνητο διανύει στην Ελλάδα περίπου 20.000 χλμ./έτος, ενώ ένα που κυκλοφορεί στην κεντρική Ευρώπη περίπου 30.000-40.000 χλμ./έτος.