12.8.16

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΜΕΔΙ ΣΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟ ! Μύθοι και αλήθειες για τα έργα εικονικής πραγματικότητας στη Μεσσηνία

Απάντηση στον πρώην βουλευτή της ΝΔ  κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλο   
                  
Από το Γραφείο Γενικού Γραμματέα Υποδομών, του Υπουργείου  Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Αξίζουν συγχαρητήρια στον κ. Λαμπρόπουλο για το σθένος που επέδειξε να προβεί σε δημόσια αυτοκριτική και να θέσει το δάκτυλο επί των τύπων των ήλων. Να παραδεχτεί δηλαδή ευθέως, την πραγματικότητα, ότι η προηγούμενη συγκυβέρνηση με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά, παραπλάνησε το λαό της Μεσσηνίας. Υπόσχεθηκε έργα στην περιοχή, τα οποία δε θα μπορούσαν να γίνουν ποτέ καθώς ήταν ενταγμένα σε λίστες εικονικής πραγματικότητας που δημιουργήθηκαν για τις ανάγκες της εκλογικής αναμέτρησης του Γενάρη του 2015.
Η ανερμάτιστη παράθεση έργων από τον πρώην βουλευτή της ΝΔ κ. Ιωάννη Λαμπρόπουλο για την περιοχή της Μεσσηνίας, τα οποία δήθεν καθυστερούν, δήθεν δεν ολοκληρώνονται, δήθεν δεν προχώρησαν, αναφέρεται σε άλλη εποχή. Την εποχή, κατά την οποία την πολιτική και διαχειριστική ευθύνη των έργων αυτών είχαν οι κυβερνήσεις στις οποίες ο ίδιος συμμετείχε.  Τότε, που  οι εξαγγελίες έργων είχαν την υπογραφή Σουφλιά, και στη συνέχεια τη σφραγίδα της συγκυβέρνησης με πρωθυπουργό τον κ. Σαμαρά.
Τα έργα αυτής της περιόδου στη χώρα μας, ξεκίνησαν με την εξής  προίκα: Πλασματικά χρονοδιαγράμματα, αστόχαστο προγραμματισμό, ασαφείς και χαώδεις προϋποθέσεις κατασκευής. Και φυσικά, εύκολα μετατράπηκαν, σε έργα τελματωμένα, ανολοκλήρωτα, που  χρέωσαν το ελληνικό δημόσιο και τους πολίτες με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, πέραν των αρχικών προβλέψεων του προϋπολογισμού τους.
Η σημερινή κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, βρέθηκαν αντιμέτωπες με λεόντειες συμβάσεις που είχε υπογράψει σύσσωμο το παλαιό πολιτικό σύστημα με τους ισχυρούς των έργων, παραχωρησιούχους και κατασκευαστές, οι οποίοι είχαν αναλάβει την κατασκευή  των αυτοκινητοδρόμων.
Με σκληρές διαπραγματεύσεις, μία άγνωστη πολιτική πρακτική  για τις  προηγούμενες κυβερνήσεις, η ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ κατάφερε να αναδιαρθρώσει στην πράξη, προς όφελος του ελληνικού Δημοσίου και των ελλήνων πολιτών, τις λεόντειες συμβάσεις που υπέγραψαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Σήμερα, σε όλα τα έργα των αυτοκινητοδρόμων, μπήκε φρένο στις αλλεπάλληλες εργολαβικές διεκδικήσεις και για πρώτη φορά εξασφαλίστηκαν χρονοδιαγράμματα με καταληκτική ημερομηνία παράδοσης των έργων και με ποινικές ρήτρες σε περίπτωση υπέρβασης των προθεσμιών.
Στη δημοσιότητα έχουν ήδη δοθεί τα επίσημα έγγραφα όλων των συμβάσεων, υπογεγραμμένα και σφραγισμένα. Την περίοδο των προηγούμενων κυβερνήσεων, εποχής κ. Λαμπρόπουλου, προέκυψαν υπέρογκες αποζημιώσεις για όλους τους αυτοκινητόδρομους. Οι αποζημιώσεις αυτές, εκτοξεύτηκαν σε δυσθεώρητα ύψη, εξαιτίας συνεχών γεγονότων  καθυστέρησης στα έργα, που προκάλεσαν η ανικανότητα και η ανευθυνότητα  διαχείρισης των έργων αυτών, από τις τότε πολιτικές ηγεσίες.
Η σημερινή κυβέρνηση με τη διαπραγμάτευση που έκανε, κατάφερε να μειώσει δραστικά τις αποζημιώσεις προς τους κατασκευαστές και τους παραχωρησιούχους και να  εξοικονομήσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ προς όφελος του δημοσίου και των ελλήνων πολιτών.


Ας δούμε λοιπόν με αριθμούς και  στοιχεία τι κέρδισε ο ελληνικός  λαός:
Για τον Μορέα:    225.000.000 εκ. ευρώ
Για την Ολυμπία :171.834.053 εκ. ευρώ
Για την Ιονια :       230.240.276 εκ.  ευρώ
Για τον  Ε65 :       137.403.444 εκ.  ευρώ

ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ: 764.477.773 εκ ευρώ

                  Ολυμπία Οδός χωρίς… προορισμό την Ολυμπία!            

Τα έργα Πάτρα – Πύργος και Καλό Νερό- Τσακώνα  προέκυψαν από τη μείωση του φυσικού αντικειμένου της παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. Τα δύο αυτά έργα τελικώς έμεινα ορφανά. Απεντάχθηκαν από την παραχώρηση και  αποκλείστηκαν από την κοινοτική χρηματοδότηση. Οι τότε κυβερνώντες, οδηγήθηκαν σ΄  αυτή τη μοιραία επιλογή για το έργο το 2013, αφού είχαν καταφέρει τον απόλυτο εκτροχιασμό του χρονοδιαγράμματος και του προϋπολογισμού της Ολυμπίας οδού.
Σημειώνουμε, ότι για τη μείωση αυτή του φυσικού αντικειμένου,  καταλογίστηκαν αποζημιώσεις σε βάρος του ελληνικού δημοσίου και υπέρ των παραχωρησιούχων!
Δυστυχώς, δε θυμόμαστε εκείνη την περίοδο ο κ. Λαμπρόπουλος να ανησυχούσε όσο τώρα, που τα έργα οδηγούνται στην τελική ευθεία για την παράδοσή τους.
.Θυμίζουμε, ότι τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου Πάτρα- Πύργος, που έφεραν τη σφραγίδα της προηγούμενης κυβέρνησης, ήταν οι ελλιπείς μελέτες, οι βάσιμες ενστάσεις για τον διαγωνισμό και η μη διασφαλισμένη χρηματοδότηση.  Σημειώνουμε επίσης, ότι το 80% των έργων του Υπουργείου Υποδομών έχει ανατεθεί από τις Κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας – ΠΑΣΟΚ στις ίδιες 6 εταιρείες  που συμμετέχουν στις παραχωρήσεις.
 Στην  ατεκμηρίωτη αντιπολιτευτική ρητορεία, εμείς απαντάμε με την αλήθεια των πράξεων μας και των έργων μας. Τον τελευταίο ενάμισι χρόνο, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ,  έχει κάνει  για τη Νοτιοδυτική .Πελοπόννησο και τη Μεσσηνία, όσα δεν έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια:
Ηδη έχουν δημοπρατηθεί και έχουν αναδειχθεί μειοδότες για τα τρία πρώτα τμήματα (Πύργος–Δουνέικα, Δουνέικα–Αμαλιάδα και Αμαλιάδα-Κυλλήνη), ενώ το Σεπτέμβριο δημοπρατείται το τέταρτο τμήμα Κυλλήνη – Βάρδα, για να ακολουθήσουν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους τα υπόλοιπα τμήματα μέχρι την Πάτρα.
Παρά το γεγονός ότι το τμήμα Πύργος –Καλό Νερό έχει
εξαιρεθεί από τη σύμβαση παραχώρησης λόγω περιβαλλοντικών ζητημάτων (Λίμνη Καϊάφα, περιοχές NATURA κλπ), η ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ αυτή τη περίοδο, εξασφάλισε 20 εκατομμύρια ευρώ από κοινοτικούς  πόρους (ΝΕΑ ΕΣΠΑ πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας), τα οποία θα διατεθούν άμεσα για παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας

                   Λίστες ΕΣΠΑ για προεκλογική  κατανάλωση.

Στις ενέργειες της συγκυβέρνησης Σαμαρά για το έργο Καλό Νερό –Τσακώνα και Καλαμάτα –Ριζόμυλος – Πύλος, συμπυκνώνονται όλα τα χαρακτηριστικά της πολιτικής αγυρτείας που υπόσχεται τα πάντα στο βωμό της προεκλογικής δημαγωγίας. Αυτή ήταν τότε, η πολιτική συμπεριφορά του κυβερνώντος κόμματος προς τους ψηφοφόρους της Μεσσηνίας.
Ουδέποτε τα έργα αυτά, προωθήθηκαν πραγματικά για ένταξη στο ΕΣΠΑ. Επρόκειτο για εικονικές εντάξεις, με μηδενικές πιστώσεις, οι οποίες, μαζί με άλλες, δημιούργησαν ένα εξωπραγματικό overbooking, (υπερδεσμεύσεις), που άγγιξε το 300% στα υποτιθέμενα προς ένταξη έργα. Ηταν λίστες προεκλογικού… ΕΣΠΑ , εικονικής πραγματικότητας.
Η επιχειρηματολογία για την ύπαρξη εγκεκριμένων μελετών  και η εκ των υστέρων διαπιστώσεις ότι τα έργα θα είχαν ήδη ξεκινήσει, δεν αντέχουν σοβαρής κριτικής.  
Στο τμήμα Τσακώνα - Καλό Νερό υπολείπονταν μελέτες συνολικού κόστους 6 εκατ. ευρώ, ποσό με εκτιμώμενο χρόνο μελετητικής ωρίμανσης περί τα 3 χρόνια. Στο δε έργο Καλαμάτα – Ριζόμύλος-  Πύλος, επίσης δεν υπήρχε πλήρης μελετητική ωριμότητα και ούτε ένα σεντς διασφαλισμένης πίστωσης από την  Ευρωπαϊκή Επιτροπή για κανένα από τα δύο έργα.
Στην αναθεωρημένη σύμβαση του αυτοκινητοδρόμου «Μορέας», την οποία πέτυχε ο υπουργός ΥΠΟΜΕΔΙ κ. Χρήστος Σπίρτζης και η οποία κυρώθηκε από τη Βουλή, οι μελέτες αυτές θα εκπονηθούν ΔΩΡΕΑΝ για το Ελληνικό Δημόσιο και σε πολύ συντομότερο χρόνο (εντός του 2017). Στη συνέχεια θα εξεταστούν οι  τρόποι χρηματοδότησης της κατασκευής.
Με τη συμφωνία ο παραχωρησιούχος, ανέλαβε την υποχρέωση να εκπονήσει και να παραδώσει ΔΩΡΕΑΝ, όλες τις προαναφερθείσες μελέτες: Τις υπολειπόμενες μελέτες για τμήμα Τσακώνα –Καλό Νερό προϋπολογισμού 6 εκ. Ευρώ συν ΦΠΑ, Τη μελέτη αναβάθμισης με παρακάμψεις της εθνικής οδού Καλαμάτας- Ρυζόμυλου, προϋπολογισμού 1,5 εκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ και τις μελέτες του οδικού άξονα Ρυζόμυλου - Πύλου, παράκαμψη Πύλου-Μεθώνης, προϋπολογισμού 2,5 εκατομμυρίων ευρώ συν ΦΠΑ. Συνολικά με το ΦΠΑ 12.300.000.
               
                  
     Η αναθεωρημένη σύμβαση του Μορέα από τη σημερινή  κυβέρνηση
                            Τα οφέλη για τους πολίτες

Οι αντιπολιτευτικές κορώνες του κ. Λαμπρόπουλου ότι δήθεν η σημερινή κυβέρνηση κύρωσε στη Βουλή την ίδια συμφωνία όσον αφορά τη σύμβαση παραχώρησης Μορέας, μάλλον δεν αντέχουν σοβαρής κριτικής. Θυμίζουμε λοιπόν σε όλους θέλουν να ξεχνάνε τις συμβάσεις υποτέλειας που υπέγραψαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, που ξεζούμισαν τον ελληνικό λαό τα εξής:
Οι δεσμεύσεις και τα μέτρα υπέρ του δημοσίου και του κοινωνικού συνόλου, που περιλαμβάνει η αναθεωρημένη σύμβαση του αυτοκινητόδρομου «Μορέας» και τα οποία πέτυχε η σημερινή κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ, ήταν κυριολεκτικά ανύπαρκτα τόσο στις αρχικές συμβάσεις παραχώρησης της περιόδου 2007 επί ΝΔ, όσο και στις αναθεωρημένες συμβάσεις  των τεσσάρων αυτοκινητόδρομων του 2013 επί συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ.
Καταλυτική είναι βέβαια και η σύγκριση της τελικής συμφωνίας που επιτεύχθηκε από τη σημερινή πολιτική ηγεσία σε σχέση  με την πρόταση που παρελήφθη για την αναθεώρηση της σύμβασης του «Μορέα» από τη συγκυβέρνηση του κ. Σαμαρά.
Με τη συμφωνία που επιτεύχθηκε συγκριτικά με τη συμφωνία που είχε ετοιμάσει η προηγούμενη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ κερδίζει άμεσα το κράτος από τις αποζημιώσεις παραχωρησιούχου και κατασκευαστή εκατοντάδες εκ. ευρώ. Παράλληλα ο παραχωρησιούχος παραιτείται από αξιώσεις για καταβολή αποζημιώσεων από το ελληνικό δημόσιο, οι οποίες απορρέουν από την αρχική σύμβαση παραχώρησης του 2007. Το τελικό όφελος για τον έλληνα πολίτη, από τη νέα συμφωνία, ανέρχεται στα 225.000.000 εκ. ευρώ.

              Ερωτήματα για το Μορέα που  ζητούν απαντήσεις.

Η περιμετρική οδός Καλαμάτας που αποτελεί  και το τελευταίο τμήμα  για την ολοκλήρωση του έργου Παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Μορέας, ολοκληρώνεται και παραδίδεται στην κυκλοφορία τον προσεχή Οκτώβριο. 
Ηδη, τον Ιούλιο παραδόθηκε σε κυκλοφορία ο ανισόπεδος κόμβος Μεγαλόπολης και η συνδετήρια αρτηρία με την είσοδο της πόλης, ενώ τον Απρίλιο του 2016, δύο μήνες νωρίτερα από τη συμβατική προθεσμία περάτωσης, παραδόθηκε από τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Χρήστο Σπίρτζη και ο αυτοκινητόδρομος Λεύκτρο-Σπάρτη.
Η επιτυχία της αναθεώρησης της σύμβασης του Μορέα από τη σημερινή κυβέρνηση αποδεικνύεται στην πράξη: Με την ακριβή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων του έργου σε  κάθε του φάση που θα συνεχιστεί, μέχρι και την πλήρη  ολοκλήρωσή του.
  Η  ολοκλήρωση του έργου από το ΥΠΟΜΕΔΙ, τον ερχόμενο Οκτώβρη, δεν αποτελεί συγχωροχάρτι για την πολιτική και τη διαχειριστική ευθύνη, των προηγούμενων κυβερνήσεων.
Ας μας απαντήσουν λοιπόν, είτε ο κ. Λαμπρόπουλος που ακόμη και σήμερα επικροτεί την πολιτική Σουφλιά για τα μεγάλα έργα, είτε κάποιος άλλος από την πλευρά της ΝΔ:
-Εφόσον η σύμβαση του Μορέα που υπέγραψε το 2007 ο κ. Σουφλιάς, ήταν επιτυχής, γιατί διακόπηκε η χρηματοδότηση και το έργο έμεινε εγκαταλειμμένο πάνω από τρία χρόνια;
-Γιατί  η σύμβαση παραχώρησης του Μορέα, τμήμα του οποίου είναι και η περιμετρική της Καλαμάτας, ήταν η μόνη σύμβαση  η οποία δεν αναθεωρήθηκε το 2013 μαζί με των υπολοίπων αυτοκινητοδρόμων;  Και ποια ήταν τα οικονομικά συμφέροντα που επέβαλαν μία τέτοια επιλογή;
-Μήπως μπορεί να μας  πει ο κ. Λαμπρόπουλος,ποιο ήταν το κατασκευαστικό κόστος της Περιμετρικής Καλαμάτας και πόσο στοίχισαν οι απαλλοτριώσεις, σ’ αυτό το τμήμα του οδικού άξονα;
Εάν δοθούν απαντήσεις σ΄ αυτά τα ερωτήματα, είναι σίγουρο, ότι οι πολίτες θα διαπιστώσουν με άνεση πόσο «επωφελείς» ήταν τελικά, για το δημόσιο συμφέρον και τις τσέπες των ελλήνων φορολογουμένων οι πολιτικές που ασκήθηκαν για τα μεγάλα έργα από την εποχή Σουφλιά μέχρι και πρόσφατα την εποχή πρωθυπουργίας Σαμαρά.