Του: Αντώνη Αντωνόπουλου
Τους Ισχυρούς δεσμούς
Ελλάδας-Γαλλίας που σφυρηλατήθηκαν μέσα από τα πιο σημαντικά ιστορικά γεγονότα της
γηραιάς Ηπείρου και σημάδεψαν τις δύο
χώρες επισήμανε ο πρόεδρος της ελληνικής Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος σε
χαιρετισμό του στα εγκαίνια των παράλληλων εκθέσεων «Ντελακρουά» και «Φιλιποτό» που
πραγματοποιούνται στο Τελόγλειο Ίδρυμα τεχνών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου
Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα ο πρόεδρος
σημείωσε ότι:
«200 χρόνια Ελληνογαλλικής φιλίας
αποκαλύπτονται μέσα’ από
δύο παράλληλες εκθέσεις, «Ντελακρουά» και
«Φιλιποτό», οι οποίες
πραγματοποιούνται στο
Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Οι δύο αυτές εκθέσεις προσεγγίζουν την
Ελληνογαλλική φιλία με βάση το τρίπτυχο της
Επανάστασης του 1821,
της Πολιορκίας του
Παρισιού κατά τον
γαλλοπρωσικό πόλεμο 1870-1871 και της τέλεσης των πρώτων Σύγχρονων
Ολυμπιακών Αγώνων το 1896 στην Αθήνα.
Σ’ αυτό το εικαστικό πλαίσιο ο Ευάγγελος
Ιωαννίδης και ο
Δημήτρης Βασιλείου
«συνομιλούν»
με τον Ντελακρουά, μ’ αντίγραφά τους που αναπαριστούν, «à la façon de», αντιστοίχως τις «Σφαγές της Χίου» του 1824 και την «Ελλάδα στα ερείπια
του Μεσολογγίου» του 1826. Στο ίδιο
πλαίσιο «δένει» ο πίνακας του Φιλιποτό από το
Πανόραμα «Πολιορκία του Παρισιού» -τμήμα της πολύτιμης συλλογής τους
ζεύγους Τέλλογλου- ο οποίος ήταν κομμάτι της Ροτόντας που ο ζωγράφος έστησε έξω από
το Παναθηναϊκό Στάδιο το 1896, όταν τελέσθηκαν στην Αθήνα οι πρώτοι Σύγχρονοι Ολυμπιακοί
Αγώνες. Ας θυμηθούμε ότι ένα ολόκληρο
κίνημα Ελλήνων βρέθηκαν στο πλευρό των Γάλλων κατά τη διάρκεια του
γαλλοπρωσικού πολέμου 1870-1871.
Μια εντελώς πρωτότυπη
εκθεσιακή σύνθεση διατρέχει
συμβολικά δύο αιώνες Ελληνογαλλικής φιλίας, σ’
αυτό το Πολιτισμικό
Κόσμημα της Θεσσαλονίκης, το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Με ιδιαίτερη λοιπόν χαρά κηρύσσω σήμερα την έναρξη αυτών των εκθέσεων».