9.2.17

4.000 καταγγελίες για πορνογραφία και απάτες στο Facebook

Τεράστιοι είναι οι κίνδυνοι που ελλοχέυουν στο διαδίκτυο όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία όσων απευθύνθηκαν στην Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών SAFELINE για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο που παρουσιάστηκαν καθώς μόνο το 2016 έγιναν 4.000 καταγγελίες, ενώ στη δεύτερη θέση των καταγγελιών βρίσκεται η παιδική πορνογραφία.

Σύμφωνα με το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ που εδρεύει στην Κρήτη, το 2016 ήταν ένα έτος κατά το οποίο οι καταγγελίες σε πανελλαδικό επίπεδο ανήλθαν περίπου στις 4.000, κινούμενες στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά.
Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον το γεγονός ότι η εικόνα των καταγγελιών που εξακριβώθηκαν ως βάσιμες διαφέρει σε κάποια σημεία από το 2015 όσον αφορά την κατανομή τους στις διαφορετικές κατηγορίες παράνομων πράξεων.
Συγκεκριμένα, αξιοσημείωτη είναι η αύξηση καταγγελθέντων κρουσμάτων οικονομικής απάτης, καθώς από 21% του συνόλου των βάσιμων καταγγελιών για το 2015, εκτινάχθηκαν στο 37%  του συνόλου για το 2016. Μεγάλο μέρος των καταγγελιών για οικονομική απάτη αφορούσε ιστοσελίδες οι οποίες διαφήμιζαν τα προϊόντα τους μέσω του κοινωνικού  δικτύου facebook. Στις διαφημίσεις αυτές, προϊόντα σε δήθεν χαμηλές και συμφέρουσες τιμές παρουσιάζονταν σαν ευκαιρίες για τους χρήστες οι οποίοι ανυποψίαστοι προχωρούσαν σε οικονομική συναλλαγή με τα ηλεκτρονικά καταστήματα αυτά, τα οποία όμως δυστυχώς αποδεικνύονταν αναξιόπιστα.

Στη δεύτερη θέση η παιδική πορνογραφία
Στη δεύτερη θέση ακολουθούν οι καταγγελίες για παιδική πορνογραφία, εμφανίζοντας μια οριακή αύξηση από το προηγούμενο έτος, φτάνοντας το 20% του συνόλου. Να σημειωθεί ότι οι ιστοσελίδες που απεικόνιζαν υλικό παιδικής πορνογραφίας βρίσκονταν κατά κύριο λόγο στις ΗΠΑ, την Ολλανδία και τον Καναδά. Όσον αφορά τις καταγγελίες που αφορούσαν θέματα προσωπικών δεδομένων, παρέμειναν στα ίδια περίπου επίπεδα με την προηγούμενη χρονιά, ανερχόμενες στο 19% του συνόλου. Μεγάλο μέρος αυτών αφορούσε περιπτώσεις όπου γινόταν ανάρτηση ή αναδημοσίευση προσωπικών πληροφοριών ενός προσώπου, χωρίς την άδειά του, κυρίως μέσω των κοινωνικών δικτύων.  Ενδιαφέρουσα μείωση παρατηρεί κανείς σε βάσιμες καταγγελίες για ρατσιστικό ή ξενοφοβικό περιεχόμενο καθώς για το 2016 αποτέλεσαν μόλις το 5% των επιβεβαιωμένων καταγγελιών, έναντι του 15% στο οποίο έφτασαν το 2015. Στο 6% από 9% που ήταν πέρυσι ανήλθαν οι καταγγελίες που αφορούσαν την ανεπιθύμητη αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων με απώτερο σκοπό την οικονομική απάτη, ενώ οι λοιπές κατηγορίες παρέμειναν στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2015.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι το κοινωνικό δίκτυο facebook για μια ακόμη φορά φαίνεται να έχει την πρώτη θέση στις καταγγελίες που συνολικά έλαβε η Γραμμή για το έτος 2016. Περίπου το 30% των καταγγελιών που υποβλήθηκαν στη Γραμμή  αφορούσε αυτό και μόνο το κοινωνικό δίκτυο για διάφορες περιπτώσεις παραβατικότητας που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο αυτού.

Πως θα κάνετε καταγγελία;
Μπορείτε να υποβάλλετε καταγγελία στην Aνοικτή Γραμμή Καταγγελιών SAFELINE για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο μέσω της ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα www.safeline.gr. Το ακριβές link είναι www.safeline.gr/node/121. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποστείλετε την καταγγελία σας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο report@safeline.gr.
Για ενημέρωση και γενικές πληροφορίες μπορείτε να στείλετε ηλεκτρονικό μήνυμα στο contact@safeline.gr, είτε να καλέσετε στον αριθμό  2811 391615 από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες 09:00 - 16:00.
To SaferInternet4Kids (www.saferinternet4kids.gr) είναι το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου από τον Ιούλιο του 2016. 
 Μάθετε νέα και άλλες ενδιαφέρουσες πληροφορίες από τη σελίδα μας στο Facebook (https://www.facebook.com/SaferInternet4Kids-233337290392828) και ακολουθήστε μας στο Twitter (https://twitter.com/SaferInt4Kids).

629 χρήστες του διαδικτύου απευθύνθηκαν στη γραμμή για βοήθεια
Με αφορμή τον εορτασμό της Ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, η Γραμμή Βοήθειας ενημερώνει για τα στατιστικά στοιχεία του δεύτερου εξαμήνου του 2016:
 Πιο συγκεκριμένα συνολικά 629 χρήστες του διαδικτύου απευθύνθηκαν στη γραμμή για βοήθεια από τον Ιούνιο έως και το Δεκέμβριο 2016.
Η πλειοψηφία (78%) επέλεξε την τηλεφωνική επικοινωνία, ένα ποσοστό της τάξης του 21% επέλεξε να επικοινωνήσει ηλεκτρονικά- (μέσω email)- και μόλις το 1% ζήτησε συμβουλές ή βοήθεια μέσω της chat συμβουλευτικής που παρέχεται.
Όσον αφορά στα δημογραφικά στοιχεία, η πλειοψηφία των χρηστών που απευθύνθηκαν στη Γραμμή  ήταν ενήλικες σε ποσοστό 68%  ενώ αισθητά λιγότεροι ήταν οι ανήλικοι.
Η Γραμμή Βοήθειας 'Help-line 210 6007686′ απευθύνεται σε παιδιά και εφήβους και τις οικογένειές τους, παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία κ.λπ). Αποτελεί έναν από τους τρεις άξονες του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου μαζί με τη δράση ενημέρωσης SaferInternet4Kids και την Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών για Παράνομο Περιεχόμενο και Παράνομη Συμπεριφορά στο Διαδίκτυο SafeLine.