5.5.17

«Καίνε» τα πρώτα εκκαθαριστικά της Εφορίας: Διπλός φόρος σε σχέση με το 2016

Κακή γεύση δίνει η πρώτη παρτίδα των 82.800 εκκαθαριστικών από την εφορία αφού ο μέσος φόρος φτάνει τα 617 ευρώ, έναντι 313 την ίδια περίοδο του 2016.  
 
Με δεδομένο ότι πρώτοι κάνουν δηλώσεις οι συνταξιούχοι και όσοι ξέρουν ότι περιμένουν επιστροφή ή ελάχιστο φόρο, η συνέχεια αναμένεται πιο άγρια με τον μέσο φόρο ανά χρεωστική δήλωση να εκτοξεύεται πάνω από τα 2.200 ευρώ από 1.600 ευρώ το 2016, κυρίως, λόγω της αυξημένης παρακράτησης φόρου και των αλλαγών στην φορολογία σε επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες.
Εκτός από τους αυξημένους φόρους σε μεγάλη άνοδο βρίσκονται και οι κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών οι οποίες έφτασαν τις 889.455, σημειώνοντας αύξηση σε ένα μήνα κατά περίπου 16.000!
Η μόνη λύση για να αποφευχθούν οι δυσάρεστες συνέπειες της καθυστέρησης πληρωμής των δόσεων προς την εφορία είναι η καταφυγή στην πάγια ή μάλλον στις πάγιες ρυθμίσεις που υπάρχουν ακόμη διαθέσιμες παρά το ανελέητο κυνηγητό τους από την τρόικα. 
Είναι σαφές ότι ρύθμιση όπως αυτή των 100 δόσεων δεν υπάρχει πια και μάλλον δεν θα υπάρξει στο άμεσο μέλλον. Υπάρχουν όμως ρυθμίσεις των 12 έως 24 μηνών σε δύο «εκδόσεις».
Οι πάγιες ρυθμίσεις 
Η πρώτη μορφή πάγιας ρύθμισης είναι αυτή που προβλέπεται στο νόμο 4152/2013 και μπορεί κάποιος να ενταχθεί αφού πρώτα αφήσει την πρώτη δόση από τις τρεις δίμηνες στις οποίες θα καταβληθεί ο φόρος εισοδήματος να καταστεί ληξιπρόθεσμη. Η αίτηση για την εισαγωγή της ρύθμισης μπορεί να γίνει ηλεκτρονικά μέσα από την ιστοσελίδα του TAXISNET, στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.gsis.gr 
Στην ρύθμιση ο οφειλέτης θα πρέπει να αναφέρει αναλυτικά στοιχεία για την εισοδηματική και περιουσιακή του κατάσταση από τα οποία θα προκύπτουν αφενός η αδυναμία του να εξοφλήσει τους φόρους του εκκαθαριστικού και αφετέρου η δυνατότητά του να διαθέτει από το μηνιαίο εισόδημά του ένα ποσό για την αποπληρωμή της κάθε μηνιαίας δόσης της ρύθμισης. 
Κατά τα λοιπά η πάγια ρύθμιση αυτής της μορφής προβλέπει ότι:
1. Το συνολικό ποσό των οφειλόμενων φόρων που θα ρυθμιστεί επιβαρύνεται με ετήσιο ποσοστό τόκων 5% ακόμη κι αν ένα τμήμα του ποσού αυτού δεν έχει καταστεί ληξιπρόθεσμο κατά την υποβολή της αίτησης. 
2. Σε περίπτωση που, μετά την ημερομηνία υπαγωγής, στη ρύθμιση, δημιουργηθούν νέες ληξιπρόθεσμες οφειλές, ο οφειλέτης μπορεί να τις υπαγάγει κι αυτές στην πάγια ρύθμιση (άπαξ) με τους ίδιους όρους
3. Προϋπόθεση για την ένταξη στη ρύθμιση είναι ο οφειλέτης να έχει υποβάλει τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος της τελευταίας πενταετίας καθώς και τυχόν περιοδικές και εκκαθαριστικές δηλώσεις ΦΠΑ για τις οποίες ήταν υπόχρεος την τελευταία πενταετία. Η ανωτέρω προϋπόθεση πληρούται εφόσον ο οφειλέτης έχει υποβάλει εμπρόθεμα ή εκπρόθεσμα αλλά υποχρεωτικά έως την ημερομηνία της αίτησης τις ανωτέρω δηλώσεις. Θα πρέπει επίσης όλα τα προηγούμενα χρέη του να έχουν ρυθμιστεί. Γενικά, πρέπει να έχουν εξοφληθεί ή τακτοποιηθεί κατά νόμιμο τρόπο όλες οι οφειλές οι οποίες δεν υπάγονται στην "πάγια ρύθμιση" των 12 δόσεων του ν.4152/2013. 
4. Ο φορολογούμενος θα πρέπει να εξοφλήσει σε υποκατάστημα οποιασδήποτε τράπεζας την 1η δόση της ρύθμισης μέσα σε χρονικό διάστημα τριών εργάσιμων ημερών από τη στιγμή της υποβολής της αίτησης. Η εξόφληση της 1ης δόσης είναι εφικτή με την προσκόμιση της λεγόμενης "ταυτότητας ρυθμιζόμενης οφειλής Στην συνέχεια , ο οφειλέτης θα πρέπει να κανονίσει την εξόφληση των υπόλοιπων μηνιαίων δόσεων της ρύθμισης μέσω ενός τραπεζικού του λογαριασμού με τη μέθοδο της "πάγιας εντολής". 
Ρύθμιση πριν από την πληρωμή της πρώτης δόσης 
Η δεύτερη εναλλακτική δυνατότητα τμηματικής εξόφλησης των φόρων του φετινού εκκαθαριστικού της φορολογικής δήλωσης έως και σε 12 μηνιαίες δόσεις παρέχεται μέσω της "πάγιας ρύθμισης" που προβλέπει το άρθρο 43 του νόμου κώδικα φορολογικών διαδικασιών δηλαδή του νόμου 4174/2013. 
Οι μόνες ουσιαστικές διαφορές σε σχέση με την προηγούμενη ρύθμιση είναι οι εξής:
Ι. Μπορεί να γίνει και με τον καταλογισμό του φόρου πριν κάποια από τις δόσεις καταστεί ληξιπρόθεσμη. Προϋπόθεση είναι ο φορολογούμενος να εξηγεί επαρκώς την αδυναμία πληρωμής των δόσεων του φόρου που του καταλογίστηκε.
ΙΙ. Για την υπαγωγή δεν υπάρχει η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής αίτησης και υπεύθυνης δήλωσης, οπότε ο φορολογούμενος θα πρέπει να μεταβεί στην αρμόδια ΔΟΥ, να συμπληρώσει χειρόγραφα έντυπη αίτηση και έντυπη υπεύθυνη δήλωση για την εισοδηματική και περιουσιακή του κατάσταση. 
ΙΙΙ. Για την εξόφληση κάθε μηνιαίας δόσης δεν απαιτείται "πάγια εντολή" σε τραπεζικό λογαριασμό, αλλά αρκεί ο οφειλέτης να προσέρχεται κάθε μήνα σε οποιοδήποτε υποκατάστημα τράπεζας και να εμφανίζει στο γκισέ την "ταυτότητα ρυθμιζόμενης οφειλής" για να προχώρα στην τμηματική εξόφληση του ρυθμιζόμενου ποσού".
Η λύση της ρύθμισης έρχεται να βοηθήσει όσους αποδεδειγμένα δεν μπορούν να πληρώσουν και δεν έχει πια καμία ανοχή . Με μια ημέρα καθυστέρησης στην καταβολή κάποιας δόσης χάνεις την ρύθμιση και πλέον θα πρέπει να αποπληρώσεις το υπόλοιπο του ποσού το οποί καθίσταται άμεσα ληξιπρόθεσμο.


enikonomia.gr