1.4.18

Ποια ηλεκτρονικά έκαναν τα αυτοκίνητα χειρότερα;

Όταν το ABS αποφασίστηκε ότι θα είναι στάνταρ σε όλα τα αυτοκίνητα σχεδόν 15 χρόνια πριν, είχε γίνει χαμός.
 Πόσοι έλεγαν ότι είναι επικίνδυνο, ότι παίρνει από τον έλεγχο του οδηγού τα φρένα;
Πόσοι έλεγαν ότι δεν τα καταφέρνει τόσο καλά όσο οι ίδιοι στο να ξεμπλοκάρει τους τροχούς και να «επιστρέφει» το τιμόνι στον οδηγό;
Και πόσα άλλα είχαν ειπωθεί, πόσοι είχαν ζητήσει να υπάρχει κουμπί που να το απενεργοποιεί και άλλα τέτοια. Χαμός.
Χαμός είχε γίνει και με το ESP, ειδικά σε αυτοκίνητα που οι κατασκευαστές αποφάσισαν ότι δεν θα απενεργοποιείται πλήρως. Και μετά ήρθαν τα τιμόνια. Πήγαμε από υδραυλικά σε ηλεκτρικά, και φυσικά πέρασε μία περίοδος που το τιμόνι ήταν σαν χειριστήριο παιχνιδομηχανής. Καμία επιστροφή, καμία πληροφόρηση στον οδηγό για το που κοιτούν οι τροχοί και τι βρίσκεται από κάτω τους.
Αυτό φυσικά δεν ήταν παράλογο και ακόμη και σήμερα, παρόλη τη σημαντική βελτίωση, πολλοί αναπολούν την εποχή του υδραυλικού, κι ας ήταν βαρύτερο και έκαιγε πιο πολύ καύσιμο.
Αυτό που όμως κανείς δεν φαίνεται να έχει ξεπεράσει, είναι η αντικατάσταση της ντίζας του γκαζιού με ηλεκτρική. Το «throttle-by-wire» όπως λέγεται, στα ελληνικά μεταφράζεται ακριβώς στο αντίθετο από αυτό που σημαίνει. Δηλαδή δεν γίνεται μέσω «σύρματος» (wire) αλλά μέσω ηλεκτρικού/ηλεκτρονικού καλωδίου (wire), δηλαδή δεν υπάρχει μηχανική σύνδεση του πεντάλ με την πεταλούδα. Αντίθετα η πεταλούδα ανοίγει όσο της πει το «πρόγραμμα» που τρέχει η μονάδα ελέγχου.
Γιατί τόση πολυπλοκότητα; Απλά για τον έλεγχο της κατανάλωσης και των ρύπων. Εσύ μπορεί να πατάς σανίδα το γκάζι, αν το μοτέρ όμως υποχρεώνεται να λειτουργήσει έτσι ώστε να παράγει υψηλούς ρύπους, τότε το γκάζι μετριάζεται μέχρι να φτάσει ο κινητήρας τις ωφέλιμες στροφές. Είναι αυτό το «πνίξιμο» του μοτέρ μετά από κάθε αλλαγή (που πέφτουν οι στροφές). Εκεί που πατάς και δεν γίνεται τίποτα. Και φυσικά σε σχέση με τη ντίζα, η διαφορά είναι τεράστια, οπότε ακόμη και σήμερα μιλάμε για απόκριση, δύναμη, ή ακόμη και ασφάλεια.


 autotriti.gr