28.5.18

Πώς τα κρουαζιερόπλοια «απειλούν» με εξαφάνιση τις φάλαινες στην Ελλάδα

Τουλάχιστον μία φάλαινα σκοτώνεται κάθε χρόνο ως αποτέλεσμα σύγκρουσης με πλοίο

Τον κώδωνα του κινδύνου για τις φάλαινες στα ελληνικά ύδατα, κρούει ο ωκεανογράφος, δρ. Αλέξανδρος Φραντζής, μιλώντας στην εφημερίδα Guardian.
«Σε ένα γραφείο, σε έναν απότομο λόφο ενός παραθαλάσσιου προαστίου της Αθήνας, ένα μικροσκοπικό μπλε φως αναβοσβήνει από έναν υπολογιστή. Ο Δρ. Αλέξανδρος Φραντζής, ωκεανογράφος επισημαίνει: το φως, παρακολουθεί τη θαλάσσια κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο. Είναι το κλειδί για την προστασία των θαλασσών», γράφει ο Guardian.
Το τερματικό καταγράφει τη θέση, την πορεία και την ταχύτητα ενός σκάφους που εισέρχεται στα ελληνικά ύδατα, με τον κ. Φραντζή να σημειώνει ότι «είναι ζωτικής σημασίας για τη χαρτογράφηση της πυκνότητας της ναυτιλίας σε περιοχές που κατοικούνται από φάλαινες».
Ο ωκεανογράφος υπογραμμίζει ότι στα ελληνικά ύδατα υπάρχουν λιγότερες από 300 φάλαινες που αντιμετωπίζουν πληθώρα απειλών καθώς κινδυνεύουν να εμπλακούν σε δίχτυα ψαράδων μέχρι και από τα πλαστικά απόβλητα.
Τουλάχιστον μία φάλαινα σκοτώνεται κάθε χρόνο ως αποτέλεσμα σύγκρουσης με πλοίο, γεγονός που οδηγεί στην εξαφάνιση του είδους. Στην Ελλάδα υπάρχει ο πρόσθετος κίνδυνος της ηχητικής ρύπανσης από πλοία του ΝΑΤΟ που διεξάγουν υποβρύχιες ασκήσεις, οι οποίες έχουν στοχοποιηθεί για αποπροσανατολισμό των φαλαινών.
Απειλή αποτελούν και οι σεισμικές έρευνες που θα διεξαχθούν μετά τον εντοπισμό υποβρύχιων υδρογονανθράκων.
Σύμφωνα με τον κ. Φραντζή όμως, ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι μια ενδεχόμενη σύγκρουση με πλοίο, ιδιαίτερα στην περιοχή της δυτικής Πελοποννήσου, που βρίσκονται φάλαινες και αποτελούν μία από τις πλέον πολυσύχναστες διαδρομές στη ναυτιλία.
Το ζήτημα απασχολεί και την κυβέρνηση, που καλείται να υποβάλλει προτάσεις στο Διεθνή Οργανισμό Ναυσιπλοΐας για την αναδρομολόγηση των λωρίδων ναυτιλίας αυτό το καλοκαίρι. Ο κ. Φραντζής και η ομάδα του βοήθησαν στον εντοπισμό των υδάτων που είναι πιο εύκολη η σύγκρουση με πλοία, ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο μετατόπισης της κίνησης των πλοίων πέντε μίλια πιο μακριά.


kathimerini.gr