Όπου γυρίσει κανείς στο κέντρο των γερμανικών πόλεων βλέπει στολισμένα καταστήματα για τις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Πολλοί καταστηματάρχες ωστόσο κάθε άλλο παρά ευχαριστημένοι είναι. Ιδίως τα μικρότερα μαγαζιά φοβούνται ότι θα βγουν χαμένα από τον ανταγωνισμό με το ίντερνετ, όπου όλο και περισσότεροι Γερμανοί αγοράζουν δώρα για τις γιορτές.
Σύμφωνα με κείμενο στην Ντόϋτσε Βέλλε που υπογράφει ο Έριχ Ράιμαν (επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος):
Στην τελική ευθεία για τα Χριστούγεννα το καταναλωτικό κλίμα στη Γερμανία δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερο. Το λιανικό εμπόριο προσβλέπει σε τζίρο πάνω από 100 δις ευρώ. Από τώρα όμως είναι περισσότερο από σαφές ότι δεν θα επωφεληθούν όλα τα καταστήματα από τον κορυφαίο τζίρο της χρονιάς. Υπολογίζεται ότι όσα χρήματα δαπανήσουν φέτος παραπάνω οι καταναλωτές θα τα καρπωθούν τα μεγάλα διαδικτυακά καταστήματα. Ενδεικτικό ότι οι τζίροι Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου αυξήθηκαν σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύνδεσμο κατά 10% σε 13 δις για την διαδικτυακή αγορά και μόλις κατά 1% σε συνολικά 87 δις για τα λεγόμενα φυσικά καταστήματα.
Οι φίλοι της γιορτινής ατμόσφαιρας θα κατέβουν στα μαγαζιά.
Ο ειδικός Τόμας Χαρμς από εταιρία συμβούλων θεωρεί ότι «τα διαδικτυακά καταστήματα διασφαλίζουν ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας στην αγορά σε βάρος των φυσικών καταστημάτων. Σύμφωνα με σφυγμομέτρηση περίπου το 20% των καταναλωτών προτιμά να αγοράζει δώρα στο διαδίκτυο. Μόλις πριν από ένα χρόνο το ποσοστό ήταν 10%. Στα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών ανήκει η προσβασιμότητα 24 ώρες το 24ωρο, η μεγάλη επιλογή, καθώς και η αποφυγή της ταλαιπωρίας στο κέντρο πολυσύχναστων πόλεων. Υπολογίζεται ότι το διαδικτυακό εμπόριο διασφαλίζει το 25% του τζίρου του το δίμηνο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου, ενώ τα φυσικά καταστήματα μόλις το 19%.
Χαμένοι και κερδισμένοι υπάρχουν ωστόσο και μεταξύ των φυσικών καταστημάτων. Στους κερδισμένους ανήκουν κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες, όπως Media Markt, H&M και Karstadt, μιας και έχουν ισχυρή διαδικτυακή παρουσία. Αντίθετα μικρότερα καταστήματα βλέπουν με σχετική απαισιοδοξία τις γιορτές διότι δεν διαθέτουν ιστοσελίδες και έτσι αναγκαστικά ελπίζουν σε τζίρους στα επίπεδα του 2017. Σύμφωνα με τον ειδικό Τόμας Χαρμς τα καταστήματα στους πεζόδρομους των πόλεων έχουν ωστόσο ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του διαδικτύου: «Πολλοί καταναλωτές επιζητούν μια ωραία ατμόσφαιρα και στολισμένα καταστήματα. Για τους καταστηματάρχες είναι η ιδανική ευκαιρία να κάνουν στους ενδιαφερόμενους ελκυστικές προσφορές».
Πολλοί καταστηματάρχες ωστόσο κάθε άλλο παρά ευχαριστημένοι είναι. Ιδίως τα μικρότερα μαγαζιά φοβούνται ότι θα βγουν χαμένα από τον ανταγωνισμό με το ίντερνετ, όπου όλο και περισσότεροι Γερμανοί αγοράζουν δώρα για τις γιορτές.
Σύμφωνα με κείμενο στην Ντόϋτσε Βέλλε που υπογράφει ο Έριχ Ράιμαν (επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος):
Στην τελική ευθεία για τα Χριστούγεννα το καταναλωτικό κλίμα στη Γερμανία δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερο. Το λιανικό εμπόριο προσβλέπει σε τζίρο πάνω από 100 δις ευρώ. Από τώρα όμως είναι περισσότερο από σαφές ότι δεν θα επωφεληθούν όλα τα καταστήματα από τον κορυφαίο τζίρο της χρονιάς. Υπολογίζεται ότι όσα χρήματα δαπανήσουν φέτος παραπάνω οι καταναλωτές θα τα καρπωθούν τα μεγάλα διαδικτυακά καταστήματα. Ενδεικτικό ότι οι τζίροι Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου αυξήθηκαν σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύνδεσμο κατά 10% σε 13 δις για την διαδικτυακή αγορά και μόλις κατά 1% σε συνολικά 87 δις για τα λεγόμενα φυσικά καταστήματα.
Οι φίλοι της γιορτινής ατμόσφαιρας θα κατέβουν στα μαγαζιά.
Ο ειδικός Τόμας Χαρμς από εταιρία συμβούλων θεωρεί ότι «τα διαδικτυακά καταστήματα διασφαλίζουν ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας στην αγορά σε βάρος των φυσικών καταστημάτων. Σύμφωνα με σφυγμομέτρηση περίπου το 20% των καταναλωτών προτιμά να αγοράζει δώρα στο διαδίκτυο. Μόλις πριν από ένα χρόνο το ποσοστό ήταν 10%. Στα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών ανήκει η προσβασιμότητα 24 ώρες το 24ωρο, η μεγάλη επιλογή, καθώς και η αποφυγή της ταλαιπωρίας στο κέντρο πολυσύχναστων πόλεων. Υπολογίζεται ότι το διαδικτυακό εμπόριο διασφαλίζει το 25% του τζίρου του το δίμηνο Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου, ενώ τα φυσικά καταστήματα μόλις το 19%.
Χαμένοι και κερδισμένοι υπάρχουν ωστόσο και μεταξύ των φυσικών καταστημάτων. Στους κερδισμένους ανήκουν κυρίως οι μεγάλες αλυσίδες, όπως Media Markt, H&M και Karstadt, μιας και έχουν ισχυρή διαδικτυακή παρουσία. Αντίθετα μικρότερα καταστήματα βλέπουν με σχετική απαισιοδοξία τις γιορτές διότι δεν διαθέτουν ιστοσελίδες και έτσι αναγκαστικά ελπίζουν σε τζίρους στα επίπεδα του 2017. Σύμφωνα με τον ειδικό Τόμας Χαρμς τα καταστήματα στους πεζόδρομους των πόλεων έχουν ωστόσο ένα σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του διαδικτύου: «Πολλοί καταναλωτές επιζητούν μια ωραία ατμόσφαιρα και στολισμένα καταστήματα. Για τους καταστηματάρχες είναι η ιδανική ευκαιρία να κάνουν στους ενδιαφερόμενους ελκυστικές προσφορές».