23.5.19

Χρήσιμες οδηγίες για τις εκλογές της Κυριακής

«Εκλογές 26ης Μαΐου: Ουσιαστικά  πρόκειται  για  τρεις (ή,  σε  κάποιες  περιπτώσεις, τέσσερις) αυτοτελείς εκλογές, οι οποίες διεξάγονται ταυτόχρονα.
Η εκλογή των Δημάρχων-Δημοτικών Συμβούλων θα γίνει με ενιαίο (κοινό) ψηφοδέλτιο, ένα φάκελο (λευκό) που θα έχει έντυπο το κεφαλαίο γράμμα Δ και αυτοτελή κάλπη.
Η εκλογή των Συμβούλων Κοινότητας ή του Προέδρου Κοινότητας (όπου υπάρχουν) θα διενεργηθεί με αυτοτελές ψηφοδέλτιο (λευκού χρώματος), επίσης λευκό φάκελο που θα φέρει έντυπο το κεφαλαίο γράμμα Κ, σε διαφορετική κάλπη, στο ίδιο με τις Δημοτικές Εκλογές Εκλογικό Τμήμα.
Η εκλογή των Περιφερειακών Αρχών θα γίνει επίσης με αυτοτελές ψηφοδέλτιο, φάκελο (λευκό) που θα φέρει έντυπο το κεφαλαίο γράμμα Π και αυτοτελή κάλπη, σε διαφορετικό Εκλογικό Τμήμα (όπου προβλέπονται Α και Β) ή στο ίδιο (όπου δεν προβλέπεται διάκριση).
Τέλος, η εκλογή των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα γίνει επίσης με αυτοτελές ψηφοδέλτιο (σιέλ απόχρωσης), φάκελο (σιέλ) και αυτοτελή κάλπη, στο ίδιο Εκλογικό Τμήμα με αυτό των Περιφερειακών Εκλογών.
Στις 2 Ιουνίου 2019 θα διεξαχθούν επαναληπτικές Δημοτικές ή/και Περιφερειακές Εκλογές μόνο για την ανακήρυξη Περιφερειάρχη και Δημάρχου, εκεί όπου οποιοσδήποτε συνδυασμός δεν συγκέντρωσε την προβλεπόμενη πλειοψηφία (υπέρ το 50%). Στις επαναληπτικές εκλογές θα χρησιμοποιηθούν τα ίδια ψηφοδέλτια, χωρίς σταυρούς προτίμησης, και οι ίδιοι φάκελοι. (Οι Σύμβουλοι Κοινότητας για πληθυσμό άνω των 300 κατοίκων εκλέγονται αναλογικά από την 1η εκλογή, ενώ οι Πρόεδροι Κοινότητας για πληθυσμό κάτω των 300 κατοίκων εκλέγονται με ενιαίο ψηφοδέλτιο και σχετική πλειοψηφία. Συνεπώς, δεν προβλέπονται επαναληπτικές εκλογές για αυτούς -άρθρα 79, 40 και 188 αντίστοιχα του Ν. 3852/2010).
Κατά τον νόμο (άρθρο 68§13 Π.Δ. 26/2012) ο Δικαστικός Αντιπρόσωπος –τακτικός ή αναπληρωτής– οφείλει να βρίσκεται στον τόπο όπου θα ασκήσει τα καθήκοντά του δύο (2) ημέρες πριν τις εκλογές, δηλαδή την Παρασκευή, 24 Μαΐου 2019 (και Παρασκευή 31.05.2019 αντίστοιχα). Αν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί μέσο μαζικής μεταφοράς (κυρίως αεροπλάνο, αλλά και πλοίο, τραίνο ή λεωφορείο), αμέσως μετά την παραλαβή του διορισμού πρέπει να ληφθεί μέριμνα για την εξασφάλιση θέσης. Οι Δικαστικοί Αντιπρόσωποι έχουν απόλυτη προτεραιότητα καθώς και σχετικές εκπτώσεις.
Κατά την άφιξή τους πρέπει να επικοινωνήσουν με το Δήμο ή την Κοινότητα, να προχωρήσουν στις τυπικές διαδικασίες και να ελέγξουν AMEΣΑ τους σάκους που βρίσκονται τα ορθά ψηφοδέλτια (της συγκεκριμένης εκλογικής Περιφέρειας, του Δήμου, Δημοτικής ή Τοπικής Κοινότητας και των Ευρωεκλογών), ανάλογα πάντοτε με το Εκλογικό Τμήμα που έχετε διορισθεί, σε επαρκή ποσότητα και σε καλή κατάσταση) όλων των συνδυασμών, που αναφέρονται στην αντίστοιχη προκήρυξη, καθώς και λευκά.
Μετά τον έλεγχο της κάλπης είναι σκόπιμο να προετοιμασθεί το εκλογικό κατάστημα για τη διενέργεια της ψηφοφορίας. Στην πράξη οι υπάλληλοι του αντίστοιχου Δήμου φροντίζουν για τη στοιχειώδη διαρρύθμισή του (άρθρο 57 του Π.Δ. 26/2012).
Οι εργασίες για τα έγγραφα γίνονται το Σάββατο και επιβάλλεται να γίνονται μέσα στο Εκλογικό Τμήμα, μετά το πέρας των οποίων το εκλογικό υλικό πρέπει να ασφαλίζεται με προσοχή. Αντίστοιχα απαγορεύεται να απομακρύνεται το εκλογικό υλικό (βιβλία, σφραγίδα, εκλογικός κατάλογος κλπ) από το Εκλογικό Τμήμα (πχ. στο σπίτι του Δικαστικού Αντιπροσώπου ή στο ξενοδοχείο που έχει καταλύσει) καθόσον, στην περίπτωση που προκύψει αιφνίδιο κώλυμα του Δικαστικού Αντιπροσώπου να ασκήσει τα καθήκοντά του, η διεξαγωγή των εκλογών στο συγκεκριμένο Εκλογικό Τμήμα, με Αναπληρωτή Δικαστικό Αντιπρόσωπο, καθίσταται δυσχερής ή αδύνατη.
Κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας ο Δικαστικός Αντιπρόσωπος αναθέτει (συνήθως): α. Στο ένα μέλος της Εφορευτικής Επιτροπής τον χειρισμό του εκλογικού καταλόγου.  β. Σε άλλο μέλος της Εφορευτικής Επιτροπής τον έλεγχο των δύο καλπών. (Είναι σκόπιμο στο ίδιο μέλος να ανατεθεί και η απόδοση της ταυτότητας στον εκλογέα, μαζί με τη βεβαίωση ότι ψήφισε, καθώς και ο έλεγχος της ορθής συμπλήρωσής της).  γ. Στον Γραμματέα τη σύνταξη του Πρωτοκόλλου Ψηφοφορίας και τη συμπλήρωση της βεβαίωσης ότι ο εκλογέας ψήφισε. δ. Στα δύο άλλα μέλη της Εφορευτικής Επιτροπής τη διανομή των ψηφοδελτίων στους ψηφοφόρους κατά εκλογή. Καταρχήν δεν επιτρέπεται (ούτε είναι φρόνιμο) να εμπλέκονται οι Αντιπρόσωποι των συνδυασμών στη διαδικασία των εκλογών.
Στις 07.00′ (τόσο για τις 26.05.2019 όσο και για τις 02.06.2019), όπως προβλέπεται από το Πρόγραμμα, αρχίζει η ψηφοφορία και προσκαλούνται οι ψηφοφόροι να ψηφίσουν. Οι ψηφοφόροι εισέρχονται ο ένας πίσω από τον άλλο (σε ένα στοίχο) στο Εκλογικό Τμήμα. Κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας απαγορεύεται να παραμένει στο Εκλογικό Τμήμα οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο πέρα από την Εφορευτική Επιτροπή, τους Αντιπροσώπους των συνδυασμών, τους πληρεξουσίους των συνδυασμών και υποψηφίων και τους ίδιους τους υποψηφίους (άρθρο 87§3 του Π.Δ. 26/2012).  Η Εφορευτική Επιτροπή οφείλει να δεχθεί στο Εκλογικό Τμήμα προσωρινά συνεργεία τηλεόρασης και ραδιοφώνου, καθώς και δημοσιογράφους, με την επίδειξη της ταυτότητάς τους. Η ψηφοφορία απαγορεύεται να διακοπεί πλην για λόγους εξαιρετικούς και απρόβλεπτους, οπότε πρέπει να γίνει σχετική μνεία στα πρακτικά. Η αδικαιολόγητη διακοπή της ψηφοφορίας αποτελεί ειδικό εκλογικό ποινικό αδίκημα (άρθρο 119§2 α΄ περ. γγ΄ του Π.Δ. 26/2012), ενώ παράλληλα θα πρέπει να παραταθεί η ψηφοφορία για χρόνο ίσο με αυτόν της διακοπής (άρθρο 89§1 ΠΔ 26/2012). ε.- Οι εκλογείς με αναπηρία ψηφίζουν με απόλυτη προτεραιότητα. Ακολουθεί η διαδικασία επαλήθευσης εγγραφής στον εκλογικό κατάλογο.
Αν ο εκλογέας λόγω γήρατος, ασθένειας, αναπηρίας, αναλφαβητισμού κλπ. αδυνατεί να ασκήσει μόνος το εκλογικό του δικαίωμα, υποβοηθείται στην άσκηση του δικαιώματός του από τον Δικαστικό Αντιπρόσωπο ή Μέλος της Εφορευτικής Επιτροπής. Απαγορεύεται να εισέλθει στο παραβάν οποιοδήποτε τρίτο πρόσωπο.