Τα στοιχεία που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση πράγματι καταδεικνύουν
πως υπάρχουν «κενά» στην εφαρμογή του κοινοτικού αριθμού έκτακτης
ανάγκης 112 στην Ελλάδα, αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε δήλωσή της
στον ΣΚΑΪ, υπό την σκιά των πολύνεκρων τραγωδιών στη Χαλκιδική και το
Μάτι.
Ένα από τα κύρια προβλήματα είναι ο αυτόματος εντοπισμός του
προσώπου που ζητά βοήθεια. Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν για το
2018, οι ελληνικές Αρχές χρειάζονται κατά μέσο όρο 261 δευτερόλεπτα ώστε
να λάβουν τα απαιτούμενα στοιχεία από τους παρόχους, που συνιστά μακράν
την χειρότερη επίδοση ανάμεσα στα 28 κράτη-μέλη.
Στον αντίποδα, σε οκτώ κράτη-μέλη ο εντοπισμός απαιτεί κατά μέσο όρο
λιγότερο από μισό λεπτό. Η κορυφαία επίδοση καταγράφηκε στην Φινλανδία,
όπου χρειάζονται περίπου πέντε δευτερόλεπτα για την λήψη στοιχείων
τοποθεσίας.
«Δεδομένου ότι η γρήγορη καταγραφή της θέσης του θύματος είναι
κρίσιμη, οι πληροφορίες τοποθεσίας του προσώπου που καλεί το 112 πρέπει
να γίνονται διαθέσιμα στην υπηρεσία που χειρίζεται τις κλήσεις έκτακτης
ανάγκης δίχως καθυστέρηση», αναφέρουν στην τοποθέτησή τους οι Βρυξέλλες.
Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την έκθεση είναι ότι
το 95% των κλήσεων στην Ελλάδα χαρακτηρίζονται «λάθος» (false calls) –
δηλαδή περιπτώσεις όπου οι υπηρεσίες δεν ανταποκρίνονται καθότι δεν
φαίνεται να υπάρχει κίνδυνος ή ανάγκη.
Πρόκειται για μακράν το υψηλότερο ποσοστό στην ΕΕ. Στην δεύτερη θέση
βρίσκεται η Λιθουανία με 75%, ενώ στο άλλο άκρο βρίσκονται η Μάλτα και η
Ισπανία, όπου το 13% και το 14% των κλήσεων αντίστοιχα καταχωρήθηκαν ως
λάθος.
Μία ακόμα πάγια διαπίστωση της Επιτροπής είναι ότι η υπηρεσία 112
στην Ελλάδα δεν προβλέπει ειδικές πρόνοιες για άτομα με κινητικά
προβλήματα και ειδικές ανάγκες.
«Η Επιτροπή είναι σε επικοινωνία με τις ελληνικές Αρχές ώστε να
διασφαλίσει ότι το 112 λειτουργεί εύρυθμα, ειδικά σε ό,τι αφορά την
τοποθεσία των πολιτών που καλούν το 112 και την αντίστοιχη πρόσβαση
πολιτών με αναπηρίες στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης», αναφέρεται στην
δήλωση.
Σημειώνεται πως με βάση τα νεότερα δεδομένα της ΕΕ, για την περίοδο
2015-17, μόνον το 14% των Ελλήνων γνώριζε τι είναι ο αριθμός 112, παρά
το γεγονός ότι θεσμοθετήθηκε το 1991.
Ένας παράγοντας είναι ότι η χώρα μας έχει αρκετούς τηλεφωνικούς
αριθμούς έκτακτης ανάγκης, όπως το «100» για την Αστυνομία και το «199»
για την Πυροσβεστική.
Σημειώνεται πως οι ευρωπαϊκοί κανόνες δεσμεύουν τα κράτη-μέλη ως προς
την λειτουργία του 112 ως αριθμού έκτακτης ανάγκης. Η επιπρόσθετη
αποστολή προειδοποιητικών μηνυμάτων στους πολίτες, με σκοπό την εκκένωση
μίας περιοχής ή την αποφυγή μετακινήσεων είναι ελληνικό μέτρο.
Η κλήση στο 112 γίνεται δωρεάν από οποιαδήποτε συσκευή, ακόμα κι αν δεν υπάρχουν σήμα ή μονάδες.