Σχέδιο για να μην δουν υπέρογκες αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας 2020
χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ετοιμάζει η κυβέρνηση. Και αυτό διότι αν
παραμείνει η σημερινή κλίμακα υπολογισμού των τελών με βάση τους ρύπους
τότε οι επιβαρύνσεις θα είναι σημαντικές.
Η κατάσταση που δημιουργείται με τα τέλη κυκλοφορίας έχει ως εξής:
Από την 1η Σεπτεμβρίου τίθεται σε ισχύ πανευρωπαϊκά νέο πρότυπο
υπολογισμού των ρύπων των ΙΧ βάσει των οποίων υπολογίζονται τα τέλη
κυκλοφορίας. Το νέο πρότυπο που φέρει τον κωδικό WLTP είναι πιο αυστηρό
από το προηγούμενο και οδηγεί σε καταγραφή αυξημένων ρύπων διοξειδίου
του άνθρακα σε κάθε όχημα.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους για τα οχήματα τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά (στην Ελλάδα για τα καινούρια και στην Ευρώπη για τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα) από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά. Η κλίμακα υπολογισμού των ετήσιων τελών για τα οχήματα αυτά έχει ως εξής:
0-90 γρ. CO2 – Μηδέν ευρώ
91-100 γρ. CO2 – 0,90 ευρώ / γραμμάριο
101-120 γρ. CO2 – 0,98 ευρώ / γραμμάριο
121-140 γρ. CO2 – 1,20 ευρώ / γραμμάριο
141-160 γρ. CO2 – 1,85 ευρώ / γραμμάριο
161-180 γρ. CO2 – 2,45 ευρώ / γραμμάριο
181-200 γρ. CO2 – 2,78 ευρώ / γραμμάριο
201-250 γρ. CO2 – 3,05 ευρώ / γραμμάριο
Άνω από 251 γρ. CO2 – 3,72 ευρώ / γραμμάριο
Με την αλλαγή του προτύπου υπολογισμού των ρύπων οι εκπεμπόμενοι ρύποι θα αυξηθούν για τα οχήματα που θα ταξινομηθούν για πρώτη φορά μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2019 (ή μεταγενέστερη ημερομηνία αν αποφασίσει το υπουργείο Οικονομικών).
Έτσι, ένα όχημα που εκπέμπει σήμερα 130 γραμμάρια διοξείδιο του άνθρακα επιβαρύνεται με ετήσια τέλη ύψους 156 ευρώ. Το ίδιο όχημα με βάση το νέο πρότυπο θα εμφανίζεται, για παράδειγμα, να εκπέμπει 200 γραμμάρια ρύπων έτσι ο ιδιοκτήτης του εφόσον αυτό ταξινομηθεί από την 1η Σεπτεμβρίου και μετά θα κληθεί να πληρώσει ετήσια τέλη ύψους 556 ευρώ, δηλαδή 400 ευρώ περισσότερα! Για να μην γίνει αυτό θα πραγματοποιηθεί προσαρμογή της κλίμακας υπολογισμού των τελών και έτσι δεν θα υπάρξει ουσιαστική επιβάρυνση.
Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν ταξινομηθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2010 και τα τέλη υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και το έτος ταξινόμησης, δεν αναμένονται αλλαγές.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα τέλη κυκλοφορίας υπολογίζονται με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους για τα οχήματα τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά (στην Ελλάδα για τα καινούρια και στην Ευρώπη για τα μεταχειρισμένα εισαγόμενα) από την 1η Νοεμβρίου 2010 και μετά. Η κλίμακα υπολογισμού των ετήσιων τελών για τα οχήματα αυτά έχει ως εξής:
0-90 γρ. CO2 – Μηδέν ευρώ
91-100 γρ. CO2 – 0,90 ευρώ / γραμμάριο
101-120 γρ. CO2 – 0,98 ευρώ / γραμμάριο
121-140 γρ. CO2 – 1,20 ευρώ / γραμμάριο
141-160 γρ. CO2 – 1,85 ευρώ / γραμμάριο
161-180 γρ. CO2 – 2,45 ευρώ / γραμμάριο
181-200 γρ. CO2 – 2,78 ευρώ / γραμμάριο
201-250 γρ. CO2 – 3,05 ευρώ / γραμμάριο
Άνω από 251 γρ. CO2 – 3,72 ευρώ / γραμμάριο
Με την αλλαγή του προτύπου υπολογισμού των ρύπων οι εκπεμπόμενοι ρύποι θα αυξηθούν για τα οχήματα που θα ταξινομηθούν για πρώτη φορά μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2019 (ή μεταγενέστερη ημερομηνία αν αποφασίσει το υπουργείο Οικονομικών).
Έτσι, ένα όχημα που εκπέμπει σήμερα 130 γραμμάρια διοξείδιο του άνθρακα επιβαρύνεται με ετήσια τέλη ύψους 156 ευρώ. Το ίδιο όχημα με βάση το νέο πρότυπο θα εμφανίζεται, για παράδειγμα, να εκπέμπει 200 γραμμάρια ρύπων έτσι ο ιδιοκτήτης του εφόσον αυτό ταξινομηθεί από την 1η Σεπτεμβρίου και μετά θα κληθεί να πληρώσει ετήσια τέλη ύψους 556 ευρώ, δηλαδή 400 ευρώ περισσότερα! Για να μην γίνει αυτό θα πραγματοποιηθεί προσαρμογή της κλίμακας υπολογισμού των τελών και έτσι δεν θα υπάρξει ουσιαστική επιβάρυνση.
Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν ταξινομηθεί έως τις 31 Οκτωβρίου 2010 και τα τέλη υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και το έτος ταξινόμησης, δεν αναμένονται αλλαγές.