Τα ελαφρά ανοιχτά φορτηγά, ιδιαίτερα στις «διπλοκάμπινες» εκδόσεις
τους, μπορούν να παίξουν διπλό ρόλο, προσφέροντας από τη μια μεταφορικό
έργο και από την άλλη τη δυνατότητα όχι απλών μετακινήσεων, αλλά και
διαδρομών εκτός δρόμου.
Αρκετά χρόνια πριν, τα ελαφρά επαγγελματικά με
«καρότσα» (κοινώς pick up) ήταν καθαρά επαγγελματική – αγροτική υπόθεση.
Ενώ τα λεγόμενα διπλοκάμπινα, τα ίδια αυτοκίνητα δηλαδή, αλλά με
τέσσερις πόρτες και πέντε θέσεις ήταν επί της ουσίας απαγορευμένα, αφού
μπορούσαν να ταξινομηθούν μόνο ως ΙΧ, με ότι αυτό είχε σαν αποτέλεσμα σε
φορολογικό επίπεδο.
Με το πέρασμα του χρόνου η νομοθεσία άλλαξε και πλέον τα διπλοκάμπινα
είναι μια πραγματικότητα που κυριαρχεί στο χώρο αυτό, αφού δίνεται η
δυνατότητα σε μια σειρά κατηγορίες επαγγελματιών να έχουν στην κατοχή
τους τέτοιο αυτοκίνητο. Και βέβαια, αυτό που σπρώχνει τους σημερινούς
επαγγελματίες να αγοράσουν ένα σύγχρονο pick up δεν είναι απλά και μόνο η
δυνατότητα μεταφοράς φορτίου, αλλά το γεγονός ότι αυτά προσφέρουν
επιβατικές πλέον ανέσεις, συνδυασμένες με δυνατότητες κίνησης εκτός
δρόμου που τα συνήθη SUV δεν προσφέρουν.
Τα διπλοκάμπινα
Κατά κανόνα ένα pick up «χτίζεται» σε ανεξάρτητο πλαίσιο τύπου
σκάλας, που εξασφαλίζει αυξημένη ανθεκτικότητα, πάνω στο οποίο
τοποθετούνται καμπίνα και καρότσα. Η απόσταση από το έδαφος είναι
αυξημένη, ενώ το σύστημα μετάδοσης δεν περιλαμβάνει απλά τη δυνατότητα
επιλογής του 4Χ4 με κάποιο διακόπτη, αλλά διαθέτει και σχέσεις
υποπολλαπλασιασμού (αργό/γρήγορο) για αύξηση της ελκτικής ικανότητας.
Σημειώνουμε ότι υπό νορμάλ συνθήκες ένα pick up έχει την κίνηση στους
πίσω τροχούς και ο οδηγός είναι αυτός που επιλέγει με τη βοήθεια
κάποιου διακόπτη να εμπλέξει την τετρακίνηση, αλλά για κίνηση σε
ολισθηρά εδάφη. Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις που το σύστημα μετάδοσης
επιτρέπει τη μόνιμη τετρακίνηση, ακόμα και στην άσφαλτο. Οι κινητήρες
σε όλες τις περιπτώσεις είναι turbodiesel, με τον κυβισμό τους να ξεκινά
από τα 1,9 λίτρα και να φτάνει μέχρι τα 3,0 λίτρα.
Ποιος μπορεί να αγοράσει
Παλαιότερα το αγροτικό επάγγελμα ήταν βασικός όρος για την αγορά pick
up, ενώ υπήρχε και η εναλλακτική της ενασχόλησης με κάποιο είδος
οικοδομικής εργασίας, που να δικαιολογεί την αναγκαιότητα κατοχής και
χρήσης ενός οχήματος με καρότσα. Αυτό όμως δεν ισχύει πλέον καθώς με
νεότερες νομοθετικές ρυθμίσεις δόθηκε η δυνατότητα να έχουν στην κατοχή
τους pick up και όσοι δεν είναι αγρότες – κατά κύριο επάγγελμα.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο νόμος 4530 (άρθρο 56/παράγραφος 3)
επιτρέπεται η κατοχή ανοιχτών φορτηγών από φυσικά πρόσωπα που αποκτούν
και δηλώνουν γεωργικό εισόδημα από οποιαδήποτε αγροτική δραστηριότητα,
τίθεται όμως ως απαραίτητη προϋπόθεση η άσκηση άλλης κύριας
επαγγελματικής δραστηριότητας.
Μιλάμε για αυτοκίνητα «μέγιστης αποδεκτής μάζας φορτωμένου οχήματος
(ΜΑΜΦΟ) μέχρι 2.500 χιλιόγραμμα ή ωφέλιμου φορτίου μέχρι 1.300
χιλιόγραμμα σε φυσικά πρόσωπα που αποκτούν και δηλώνουν αρμοδίως
γεωργικό εισόδημα από οποιαδήποτε γεωργική δραστηριότητα» (Ν.4530/2018
ΦΕΚ Α’ 59, άρθρο 56). Με αυτόν τον τρόπο το σύνολο σχεδόν των
διπλοκάμπινων εμπίπτει στην κατηγορία αυτών που επιτρέπεται να
ταξινομηθούν από τους μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, αφού αν το μικτό
τους βάρος ξεπερνά τα 2.500 kg (κάτι αρκετά σύνηθες) έρχεται το όριο του
ωφέλιμου φορτίου των 1300 kg (αφού τα περισσότερα δεν ξεπερνούν τα 1200
kg) να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.
Με λίγα λόγια, ένα μικρό αγροτικό εισόδημα (για το ύψος του
εισοδήματος υπάρχουν πάλι κάποια όρια) είναι αρκετό για να μπορεί κανείς
να αγοράσει ένα pick up. Σε διαφορετική περίπτωση πρέπει το επάγγελμά
του να δικαιολογεί ένα μεταφορικό έργο – και υπάρχουν μια σειρά
επαγγελματίες που μπορούν να έχουν στην κατοχή τους τέτοια αυτοκίνητα
(σιδεράδες, ξυλουργοί, ηλεκτρολόγοι, κάποιες κατηγορίες που ασχολούνται
με τον τουρισμό ή την οικοδομή κλπ.).
Δεν πρέπει να ξεχνάμε όμως ότι τα pick up έχουν άδεια επαγγελματικού
αυτοκινήτου – και επωφελούνται από τα χαμηλά τέλη κυκλοφορίας της τάξης
των 100 ευρώ – ωστόσο οτιδήποτε μεταφέρουν στην καρότσα τους θα πρέπει
να συνοδεύεται από τα αντίστοιχα παραστατικά, που θα πρέπει να
επιδεικνύονται σε τυχόν έλεγχο της εφορίας. Ενώ υπάρχει και ένας ακόμα
περιορισμός, σε σχέση με τον οδηγό τους που θα πρέπει να είναι είτε ο
ιδιοκτήτης είτε υπάλληλος της επιχείρησης. Δεν μπορεί δηλαδή
οποιοσδήποτε να οδηγεί ένα pick up, όπως συμβαίνει με τα κοινά ΙΧ.