29.9.19

Η αιθάλη του ντίζελ επιβαρύνει τους οδηγούς ταξί περισσότερο από κάθε άλλο επαγγελματία οδηγό

Οι οδηγοί ταξί που εργάζονται στις πόλεις, εκτίθενται σε υψηλότερα επίπεδα αιθάλης, κατά μέσο όρο κατά το ένα τρίτο μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα επίπεδα ρύπων που υπάρχουν στα πεζοδρόμια των πολυσύχναστων δρόμων, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική μελέτη.
Η έρευνα βρήκε ότι οι οδηγοί ταξί εκτίθενται περισσότερο στους ρύπους της αιθάλης (μικροσκοπικά σωματίδια που βγαίνουν κυρίως από τις εξατμίσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων) από ό,τι οι ταχυμεταφορείς (κούριερ), οι φορτηγατζήδες, οι οδοκαθαριστές, οι οδηγοί ασθενοφόρων ή άλλοι επαγγελματίες. Η μελέτη προτείνει στους οδηγούς ταξί να προστατεύονται από τη ρύπανση οδηγώντας συνεχώς με κλειστά τα παράθυρα τους.
Οι ερευνητές του Βασιλικού Κολλεγίου (King's) και του Πανεπιστημίου Queen Mary του Λονδίνου, με επικεφαλής τον Σάνον Λιμ, που έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο διεθνές συνέδριο της Ευρωπαϊκής Πνευμονολογικής Εταιρείας στη Μαδρίτη, μελέτησαν 140 επαγγελματίες οδηγούς διαφόρων ειδικοτήτων που εργάζονταν στο κέντρο του Λονδίνου και οι οποίοι παρακολουθήθηκαν με συσκευές καταγραφής της αιθάλης επί 96 ώρες.
Διαπιστώθηκε ότι κατά μέσο όρο ένας επαγγελματίας οδηγός εκτίθεται σε 4,1 μικρογραμμάρια αιθάλης ανά κυβικό μέτρο αέρα καθώς οδηγεί, μια ποσότητα περίπου τετραπλάσια από αυτή στα σπίτια και στα γραφεία (1,1 μικρογραμμάρια). Σε μερικές ακραίες περιπτώσεις μέσα στη μέρα ένας οδηγός μπορεί να εκτεθεί σε επίπεδα αιθάλης άνω των 100 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα για χρονικό διάστημα έως μισής ώρας.
Συγκριτικά, τα επίπεδα ρύπανσης από αιθάλη στα πεζοδρόμια των δρόμων με μεγάλη κυκλοφορία στο κεντρικό Λονδίνο είναι 3,1 μικρογραμμάρια, ενώ πιο πέρα στην πόλη πέφτουν στα 0,9 μικρογραμμάρια.
Οι ταξιτζήδες εκτίθενται περισσότερο από κάθε άλλο επαγγελματία οδηγό (6,5 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα κατά μέσο όρο), ενώ τα χαμηλότερα επίπεδα έκθεσης έχουν οι οδηγοί ασθενοφόρων και άλλων υπηρεσιών επείγουσας ανάγκης (2,8 μικρογραμμάρια).
«Γνωρίζουμε αρκετά για τους κινδύνους από την έκθεση στη ρύπανση της οδικής κυκλοφορίας. Περιέργως όμως ελάχιστη έρευνα έχει γίνει έως τώρα για το πόσο εκτίθενται οι επαγγελματίες οδηγοί και για τις συνέπειες στην υγεία τους. Μόνο στη Βρετανία περίπου ένα εκατομμύριο άνθρωποι εργάζονται σε τέτοιες δουλειές, αλλά το ζήτημα δεν έχει πάρει τη δέουσα τη σημασία», δήλωσε ο Λιμ.
«Η έρευνα μας δείχνει ότι οι επαγγελματίες οδηγοί εκτίθενται σε υψηλά επίπεδα ρύπανσης στη δουλειά τους. Μάλιστα η ρύπανση μπορεί να παγιδευτεί μέσα στο όχημα τους για πολύ χρόνο. Δεν γνωρίζουμε γιατί οι οδηγοί ταξί έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα, ίσως επειδή δουλεύουν συνήθως τις ώρες με την μεγαλύτερη κίνηση στους δρόμους, καθώς και στα μέρη της πόλης με την υψηλότερη ρύπανση. Από την άλλη π.χ. τα ασθενοφόρα μπορούν να αποφύγουν να παγιδευτούν στην κυκλοφορία», πρόσθεσε.
Η μελέτη διαπίστωσε ότι όταν ο οδηγός κρατά συνεχώς κλειστό το παράθυρο του αυτοκινήτου του, τα επίπεδα αιθάλης μειώνονται στο μισό περίπου. Στο μέλλον, η διάδοση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων μέσα στις πόλεις αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την κατάσταση.