24.9.19

Απαγορεύει τη χρήση καμερών στα σχολεία η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων



Την απαγόρευση της λειτουργίας καμερών στα σχολεία τις ώρες λειτουργίας τους αποφάσισε η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων.
 Μάλιστα έκρινε πως οι δήμοι είναι οι υπεύθυνοι επεξεργασίας δεδομένων στην περίπτωση εγκατάστασης συστημάτων βιντεοεπιτήρησης σε δημόσιες σχολικές μονάδες εκτός των ωρών λειτουργίας τους.
Αφορμή για την απόφαση ήταν οι καταγγελίες πολίτη σχετικά με την εγκατάσταση συστημάτων βιντεοεπιτήρησης σε σχολικές μονάδες, τις οποίες τοποθετούν οι διευθυντές των σχολείων για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των γκράφιτι στα σχολικά κτίρια. Η Αρχή διερεύνησε αυτεπαγγέλτως τη νομιμότητα της εγκατάστασης συστημάτων βιντεοεπιτήρησης από διευθυντές σε σχολικές μονάδες εντός δήμου και ζήτησε διευκρινίσεις από τις διευθύνσεις των σχολικών μονάδων.
Στο σκεπτικό της η Αρχή τονίζει πως η διαχείριση των σχολικών χώρων κατά τον χρόνο μη λειτουργίας των σχολικών μονάδων (παρ. 1 του άρθρου 5 του ν.1894/1990) και η αρμοδιότητα συντήρησης, καθαριότητας και φύλαξης των σχολικών κτιρίων ανήκουν στους Δήμους (ν.3463/2006), καθώς και ότι η χρήση συστήματος βιντεοεπιτήρησης από δημόσιες Αρχές για την προστασία προσώπων και αγαθών επιτρέπεται μόνον στους χώρους τους οποίους διαχειρίζονται.
Τελικά, η Αρχή έκρινε με την υπ’ αρ. 21/2019 απόφαση ότι ένα δημόσιο σχολείο δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιεί σύστημα βιντεοεπιτήρησης κατά τις ώρες που αυτό λειτουργεί, ενώ κατά τις ώρες μη λειτουργίας της σχολικής μονάδας αρμόδιος για την προστασία του χώρου είναι ο εκάστοτε δήμος και, άρα, μόνον αυτός μπορεί να αποτελεί τον υπεύθυνο επεξεργασίας δεδομένων.
Με την ίδια απόφαση η Αρχή επισημαίνει ιδιαίτερα ότι τα υποκείμενα των δεδομένων (γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί) πρέπει να ασκούν τα σχετικά προς τα συστήματα αυτά δικαιώματά τους προς τον δήμο, ο οποίος οφείλει να ικανοποιεί τα δικαιώματα των υποκειμένων που απορρέουν από τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων.