24.12.19

Παραπλανούν οι εταιρείες κινητής και ηλεκτρισμού

Κλήσεις το μεσημέρι, παραπλανητικές προσφορές, εκπτώσεις που δεν τηρήθηκαν είναι μερικές από τις δεκάδες καταγγελίες που δέχονται κάθε μήνα οι Ενώσεις Καταναλωτών από δυσαρεστημένους πολίτες που ζητούν λύση αλλά και να σταματήσουν αυτές οι πρακτικές από τις εταιρείες τηλεφωνίας και ηλεκτρικής ενέργειας.

Οι μισές καταγγελίες και αναφορές αφορούν εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Καταγγέλλουν ότι τους καλούν σε μεσημεριανές ώρες όπως επίσης και ότι τους λένε ψέματα. Για να πείσουν τους καταναλωτές να επιλέγουν τη δική τους εταιρεία τους λένε ότι δεν υπάρχει ποινή πρόωρης διακοπής της σύμβασης. Αλλά δεν ισχύει» ανέφερε στην εφημερίδα "Θεσσαλία" ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Θεσσαλίας Αλέκος Κουτσελίνης.
Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι δεν περνάει εβδομάδα χωρίς να έχει λάβει τουλάχιστον τέσσερα παράπονα από δυσαρεστημένους καταναλωτές.
Η επιβάρυνση για την πρόωρη διακοπή των συμβάσεων με τους παρόχους είναι μεγάλη, ωστόσο πολλές εταιρείες εξαπατούν τους πελάτες υποστηρίζοντας ότι δεν θα πληρώνουν τίποτα για τη διακοπή του συμβολαίου.
Σύμφωνα όσα είπε, η «ποινή» αυτή αρχικά στέλνεται από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας στον λογαριασμό και αν δεν εξοφληθεί, την αναθέτουν σε κάποιο δικηγορικό γραφείο ή σε δικούς τους νομικούς συμβούλους, οι οποίοι στέλνουν επιστολή και μηνύματα στους καταναλωτές με την απειλή δικαστικών μέσων.
«Οι πάροχοι μπορούν να κινηθούν δικαστικά καθώς το περιγράφει η σύμβαση πως αν φύγει κάποιος πριν από τη λήξη της, που συνήθως είναι δύο χρόνια, μπαίνει κάποια ποινή. Οι εταιρείες μπορεί να στείλουν και εξώδικο με το ποσό συν κάποια δικαστικά έξοδα, ασχέτως αν θα προχωρήσουν σε αγωγή» πρόσθεσε.

Πολλές είναι οι καταγγελίες και για τους νέους παρόχους τηλεφωνίας και για τα πακέτα αναβάθμισης. Πρόσφατα καταγγέλθηκε ότι τηλεφωνικά πρόσφεραν αναβάθμιση του πακέτου τηλεφωνίας με περισσότερες παροχές, και χωρίς επιβάρυνση. Ο ίδιος συναίνεσε τηλεφωνικά αλλά τελικά είδε αύξηση στο ποσό του λογαριασμού του.
«Οι καταναλωτές δεν πρέπει να αποδέχονται τηλεφωνικά τέτοιες συμβάσεις και συμφωνίες».  Οι ενδιαφερόμενοι θα είναι καλύτερο να επισκεφθούν κάποιο τοπικό κατάστημα και να μιλήσουν με αρμόδιο υπάλληλο.
Ωστόσο, ακόμα και αν ο καταναλωτής δεχθεί κάποια προσφορά τηλεφωνικά, πρέπει πρώτα να ζητήσει να του στείλουν πρώτα το συμφωνητικό και αφού το εξετάσει και το υπογράψει, τότε να ισχύσει η συμφωνία.
Προσφορές που δεν ισχύουν από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας
Παραπλανητικές είναι ωστόσο και προσφορές που γίνονται τηλεφωνικά για την αλλαγή παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας. Καταγγελίες αναφέρουν ότι εταιρείες επιβαρύνουν τους λογαριασμούς με πρόσθετες, πέραν του συμβολαίου χρεώσεις ή τέλη χωρίς τη συναίνεση του πελάτη τους.
«Υπόσχονται μειώσεις που φτάνουν έως και 50% αλλά δεν ισχύουν. Μπορεί να ισχύουν μόνο για τους πρώτους μήνες» σημείωσε και πρόσθεσε ότι είναι αρκετά δύσκολο ο καταναλωτής να βρει «το δίκιο του».
«Παρόλο που οι συνομιλίες καταγράφονται, όσες φορές επιχειρήσαμε να τις πάρουμε κατέστη δύσκολο καθώς γίνεται με εισαγγελική εντολή και αν επέμβουν ανώτερες αρχές, όπως η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Οι ηχογραφημένες συνομιλίες προστατεύουν περισσότερο τις εταιρείες παρά τους καταναλωτές».
Πολύ συχνά το τελευταίο διάστημα υπάρχουν ερωτήσεις αλλά και παράπονα για τους εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρικού ρεύματος. Η Ένωση καλεί τους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς πριν την αλλαγή του προμηθευτή τηλεφωνίας ή ενέργειας. Επίσης να υπολογίσουν τους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς, τις kWh που καταναλώνουν σε ετήσια αλλά και 4μηνιαία βάση.
Οι καταναλωτές πρέπει να ζητήσουν έγγραφες προσφορές από τις εταιρείες με βάση τα kWh, για σταθερές τιμές χωρίς ΦΠΑ σε όλη τη διάρκεια της σύμβασης. Στην προσφορά πρέπει να αναφέρεται η τιμή του παγίου για το ημερήσιο ή και το νυχτερινό ρεύμα, το μονοφασικό ή το τριφασικό, της αρχικής εγγύησης και αν υπάρχει έκπτωση συνέπειας.
Μάλιστα, οι καταναλωτές πρέπει να λάβουν την τελική τους απόφαση αφού έχουν συγκρίνει τουλάχιστον τρεις προσφορές. Πρέπει επίσης να ενημερωθούν για την ελάχιστη διάρκεια της σύμβασης, για το αν υπάρχουν κριτήρια αναπροσαρμογής της χρέωσης, για τη συχνότητα έκδοσης των λογαριασμών και τους τρόπους εξόφλησης, καθώς και για τον χρόνο διακοπής της σύνδεσης λόγω οφειλής.