16.1.20

Κοντά στην λύση για την ε.ο. Πάτρα-Πύργος

Κάτι φαίνεται πως άρχισε να κινείται ως προς την ολοκλήρωση της Εθνικής Οδού Πατρών – Πύργου, που επηρεάζει (άμεσα και έμμεσα) και τη Δυτική Μεσσηνία.

 Όπως προκύπτει από ρεπορτάζ «Στο τελικό τους στάδιο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και των μετόχων της Ολυμπίας Οδού για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. Σύμφωνα με το economistas.gr, τα ζητήματα που παραμένουν σε εκκρεμότητα για το νέο τμήμα της Ολυμπίας Οδού -που θα έχει συνολικό μήκος περί τα 70 χιλιόμετρα- είναι το ύψος της συμμετοχής των ιδιωτών στη χρηματοδότηση του έργου και το ποσοστό απόδοσης κεφαλαίων (IRR)

Στο συνολικό κόστος για την κατασκευή του νέου άξονα της Ολυμπίας Οδού πρέπει να συνυπολογιστούν η συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, καθώς και η δόμηση σταθμών διοδίων στο τμήμα Πάτρα – Πύργος».

Ο δημοσιογράφος Αχιλλέας Τόπας  που έκανε το ρεπορτάζ γράφει μεταξύ άλλων στο economistas.gr :

Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, το κόστος κατασκευής του οδικού άξονα αναμένεται να ανέλθει σε 295 εκατομμύρια ευρώ. Στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται το κόστος για τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου και για την κατασκευή των σταθμών διοδίων στο τμήμα των περίπου 70 χιλιομέτρων που θα συνδέουν την Πάτρα με τον Πύργο.
Οι διαπραγματεύσεις με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού είναι σε εξέλιξη, προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία για την χρηματοδοτική τους συμβολή στην κατασκευή του οδικού άξονα.
Πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων εκτιμούν ότι για να εγκριθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) η ένταξη του αυτοκινητόδρομου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού, οι μέτοχοι της εταιρείας θα πρέπει να αναλάβουν σημαντικό ρίσκο στην χρηματοδότηση του έργου, δεσμεύοντας περίπου 80 εκατομμύρια ευρώ.
Κατά τις ίδιες πηγές, υπό εξέταση είναι και το ενδεχόμενο παράτασης της σύμβασης παραχώρησης, η οποία τέθηκε σε ισχύ το 2008 και έχει διάρκεια 30 ετών.
Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα για το οποίο δεν έχει βρεθεί ακόμα κοινός τόπος μεταξύ Δημοσίου και Ολυμπίας Οδού, αφορά στο ποσοστό της απόδοσης του έργου (IRR). Σύμφωνα με πληροφορίες, η πλευρά του Δημοσίου θεωρεί ότι ένα ποσοστό της τάξεως του 11% είναι εύλογο.
Οι διαπραγματεύσεις του υπουργείου Υποδομών με τους μετόχους της Ολυμπίας Οδού και κυρίως με τον γαλλικό όμιλο Vinci Concessions και τον όμιλο ισπανικών και γερμανικών συμφερόντων Hochtief Solutions PPP, αποτέλεσαν εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση.
Και οι δύο εταιρείες, οι οποίες ελέγχουν το 29,9% και 17% αντίστοιχα του μετοχικού κεφαλαίου της Ολυμπίας Οδού, ήταν αρχικά αρνητικές στην ένταξη του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος στη σύμβαση παραχώρησης.
Πιο σκληρή στάση υιοθέτησε η Hochtief Solutions PPP, η οποία δεν θα συμμετάσχει στο κατασκευαστικό κομμάτι του έργου. Για να πεισθούν μάλιστα όλοι οι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού και να στηρίξουν ομόφωνα τη λύση της ένταξης του τμήματος Πάτρα – Πύργος στη σύμβαση παραχώρησης, έγιναν συζητήσεις και με τον Γερμανό πρέσβη, προκειμένου να καμφθούν οι αντιρρήσεις της Hochtief.
Εκτός από τη γαλλική Vinci Concessions, στην κατασκευή του αυτοκινητόδρομου αναμένεται να συμβάλλουν χρηματοδοτικά και οι τρεις ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι που συμμετέχουν στη μετοχική σύνθεση της Ολυμπίας Οδού (ΑΒΑΞ 19,1%, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις 17% και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 17%).
Για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων είναι ενήμερη η Κομισιόν, δεδομένου ότι ένα σημαντικό μέρος του κόστους κατασκευής του έργου αναμένεται να καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους.