Το Costa Navarino ας πούμε ή το Πόρτο Καράς ή το Ελούντα που διαθέτουν
δικούς τους κόλπους και παραλίες, δεν πρέπει να έχουν την δυνατότητα να
φτιάξουν ένα υδατοδρόμιο (με όλες τις προδιαγραφές και τους ελέγχους που
ορίζει ο νόμος) για να διακινούν την πλούσια πελατεία τους.
«Αυτό ήταν. Τώρα έδωσαν μέχρι και την θάλασσα στους ιδιώτες.» Πρόκειται για φράση γεμάτη ιερή οργή που άκουσα από στέλεχος(;) του ΣΥΡΙΖΑ σε κανάλι. Η συζήτηση αφορούσε τις επενδύσεις και ανάμεσα στα άλλα μπήκε το θέμα της αδειοδότησης των υδατοδρομίων, που περιλαμβάνει το καινούριο νομοσχέδιο του υπουργείου μεταφορών. Ο άνθρωπος ήταν έξαλλος. «Ιδιωτικά υδατοδρόμια; Που ξανακούστηκε;»
Έλα ντε. Που ξανακούστηκε; Βεβαίως ούτε κρατικά υδατοδρόμια είχαμε ως τώρα, αλλά τέλος πάντων το στέλεχος έκανε την υποχώρηση να δεχτεί ότι σε μια χώρα περικυκλωμένη από θάλασσα και με χιλιάδες νησιά, να επιτρέψει την πτήση και την προσγείωση υδροπλάνων. Μην τον πουν και οπισθοδρομικό. Ναι, αλλά εδώ η νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση δεν δίνει το δικαίωμα να φτιάχνει κρατικά υδατοδρόμια μόνο στο κράτος, το δίνει και σε ιδιώτες. Μιλάμε για πραγματικό αίσχος, σωστά;
Το Costa Navarino ας πούμε ή το Πόρτο Καράς ή το Ελούντα που διαθέτουν δικούς τους κόλπους και παραλίες, δεν πρέπει να έχουν την δυνατότητα να φτιάξουν ένα υδατοδρόμιο (με όλες τις προδιαγραφές και τους ελέγχους που ορίζει ο νόμος) για να διακινούν την πλούσια πελατεία τους.
Στην Νάξο για παράδειγμα, δεν είναι επιτρεπτό να επενδύσει κάποιος ιδιώτης σε υδατοδρόμιο ώστε να συνδέσει το νησί με τις μικρές Κυκλάδες. Όποιος θέλει να πηγαίνει εκεί, πρέπει να παίρνει τον ιστορικό Σκοπελίτη που κάνει την γραμμή από το 1970 και χρειάζεται οκτώ ώρες για να φθάσει από την Νάξο στην Αμοργό. Κι ας φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού η Αμοργός από τις πίσω παραλίες της Νάξου.
«Να φτιάξει το κράτος υδατοδρόμια» θα αντιτείνει το στέλεχος. (Αυτό δεν το είπε αλλά το εννοούσε σαφώς, αφού επιτρέπει μεν τα υδροπλάνα αλλά διαφωνεί με τις ιδιωτικές υποδομές που θα κάνουν εφικτές τις πτήσεις τους.) Σωστά, οπότε να περιμένουμε καμιά τριανταριά ακόμα χρόνια να βρεθούν λεφτά από το δημόσιο ταμείο, να γίνουν δημόσιοι διαγωνισμοί που θα μπλοκαριστούν από ενστάσεις και να διοριστούν δημόσιοι υπάλληλοι που θα τα λειτουργούν. Ως τότε ας ταξιδέψει ακόμα μια γενιά τουριστών και Ελλήνων με τον Σκοπελίτη, δεν έπαθαν δα τίποτα οι πατεράδες και οι παππούδες τους που έτσι έζησαν.
Αυτή η δυσκοιλιότητα της αριστεράς με τους ιδιώτες καταντά όχι μόνο γραφική αλλά και γελοία. Πετάνε με την ιδιωτική Aegean (μια χαρά εταιρεία) αλλά τους πιάνει σύγκρυο όταν προσγειωθούν σε αεροδρόμιο που διαχειρίζεται ιδιώτης. Κι ας βρίσκουν χαρτί υγείας στις τουαλέτες του. Στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, αλλά τους σηκώνεται η τρίχα αν ακούσουν για ιδιωτικό πανεπιστήμιο. Μιλάμε για κανονική παράνοια.
Τώρα θα κάνουν το ίδιο και με τα υδροπλάνα. Εκατό λογιών δικαιολογίες και προφάσεις θα βρουν για να διαφωνήσουν με αυτό το απλό, λογικό και γρήγορο πράγμα που θα βοηθήσει τρομερά την διασύνδεση νησιών και παράλιων πόλεων. Που θα φέρει θέσεις εργασίας και έσοδα σε κράτος και σε ιδιώτες. Θα το δείτε, θα κάνουν ό,τι μπορούν είτε για να το ακυρώσουν είτε να δημιουργηθεί ένα τόσο ασφυκτικό κρατικό πλαίσιο ώστε να αρχίσει από την πρώτη μέρα να παράγει ελλείμματα. Κι έπειτα λέμε για μοντέρνα μυαλά…
«Αυτό ήταν. Τώρα έδωσαν μέχρι και την θάλασσα στους ιδιώτες.» Πρόκειται για φράση γεμάτη ιερή οργή που άκουσα από στέλεχος(;) του ΣΥΡΙΖΑ σε κανάλι. Η συζήτηση αφορούσε τις επενδύσεις και ανάμεσα στα άλλα μπήκε το θέμα της αδειοδότησης των υδατοδρομίων, που περιλαμβάνει το καινούριο νομοσχέδιο του υπουργείου μεταφορών. Ο άνθρωπος ήταν έξαλλος. «Ιδιωτικά υδατοδρόμια; Που ξανακούστηκε;»
Έλα ντε. Που ξανακούστηκε; Βεβαίως ούτε κρατικά υδατοδρόμια είχαμε ως τώρα, αλλά τέλος πάντων το στέλεχος έκανε την υποχώρηση να δεχτεί ότι σε μια χώρα περικυκλωμένη από θάλασσα και με χιλιάδες νησιά, να επιτρέψει την πτήση και την προσγείωση υδροπλάνων. Μην τον πουν και οπισθοδρομικό. Ναι, αλλά εδώ η νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση δεν δίνει το δικαίωμα να φτιάχνει κρατικά υδατοδρόμια μόνο στο κράτος, το δίνει και σε ιδιώτες. Μιλάμε για πραγματικό αίσχος, σωστά;
Το Costa Navarino ας πούμε ή το Πόρτο Καράς ή το Ελούντα που διαθέτουν δικούς τους κόλπους και παραλίες, δεν πρέπει να έχουν την δυνατότητα να φτιάξουν ένα υδατοδρόμιο (με όλες τις προδιαγραφές και τους ελέγχους που ορίζει ο νόμος) για να διακινούν την πλούσια πελατεία τους.
Στην Νάξο για παράδειγμα, δεν είναι επιτρεπτό να επενδύσει κάποιος ιδιώτης σε υδατοδρόμιο ώστε να συνδέσει το νησί με τις μικρές Κυκλάδες. Όποιος θέλει να πηγαίνει εκεί, πρέπει να παίρνει τον ιστορικό Σκοπελίτη που κάνει την γραμμή από το 1970 και χρειάζεται οκτώ ώρες για να φθάσει από την Νάξο στην Αμοργό. Κι ας φαίνεται δια γυμνού οφθαλμού η Αμοργός από τις πίσω παραλίες της Νάξου.
«Να φτιάξει το κράτος υδατοδρόμια» θα αντιτείνει το στέλεχος. (Αυτό δεν το είπε αλλά το εννοούσε σαφώς, αφού επιτρέπει μεν τα υδροπλάνα αλλά διαφωνεί με τις ιδιωτικές υποδομές που θα κάνουν εφικτές τις πτήσεις τους.) Σωστά, οπότε να περιμένουμε καμιά τριανταριά ακόμα χρόνια να βρεθούν λεφτά από το δημόσιο ταμείο, να γίνουν δημόσιοι διαγωνισμοί που θα μπλοκαριστούν από ενστάσεις και να διοριστούν δημόσιοι υπάλληλοι που θα τα λειτουργούν. Ως τότε ας ταξιδέψει ακόμα μια γενιά τουριστών και Ελλήνων με τον Σκοπελίτη, δεν έπαθαν δα τίποτα οι πατεράδες και οι παππούδες τους που έτσι έζησαν.
Αυτή η δυσκοιλιότητα της αριστεράς με τους ιδιώτες καταντά όχι μόνο γραφική αλλά και γελοία. Πετάνε με την ιδιωτική Aegean (μια χαρά εταιρεία) αλλά τους πιάνει σύγκρυο όταν προσγειωθούν σε αεροδρόμιο που διαχειρίζεται ιδιώτης. Κι ας βρίσκουν χαρτί υγείας στις τουαλέτες του. Στέλνουν τα παιδιά τους σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια, αλλά τους σηκώνεται η τρίχα αν ακούσουν για ιδιωτικό πανεπιστήμιο. Μιλάμε για κανονική παράνοια.
Τώρα θα κάνουν το ίδιο και με τα υδροπλάνα. Εκατό λογιών δικαιολογίες και προφάσεις θα βρουν για να διαφωνήσουν με αυτό το απλό, λογικό και γρήγορο πράγμα που θα βοηθήσει τρομερά την διασύνδεση νησιών και παράλιων πόλεων. Που θα φέρει θέσεις εργασίας και έσοδα σε κράτος και σε ιδιώτες. Θα το δείτε, θα κάνουν ό,τι μπορούν είτε για να το ακυρώσουν είτε να δημιουργηθεί ένα τόσο ασφυκτικό κρατικό πλαίσιο ώστε να αρχίσει από την πρώτη μέρα να παράγει ελλείμματα. Κι έπειτα λέμε για μοντέρνα μυαλά…