Σε
ανάμνηση της εισόδου του Χριστού στο Ναό των Ιεροσολύμων.
Αυτό γιορτάζουμε 2
Φεβρουαρίου.
Αυτή είναι η γιορτή της Καλαμάτας.
Ή όπως λένε τα βιβλία «ετυμολογικά»
σημαίνει η προϋπάντηση του μικρού Ιησού. Ταυτόχρονα είναι και η συμπλήρωση των
40 ημερών από τη Γέννηση και ο καθαρισμός της Παναγίας από τη λοχεία.
Μεταφορικά, στη σημερινή εποχή, αυτό που λέμε «40ρισε και πήγε για ευχή».
Το
εκκλησιαστικό γεγονός εξιστορεί ο Ευαγγελιστής Λουκάς και αναφέρει ότι συνέβη
σαράντα ημέρες μετά τη γέννηση του Ιησού. Επειδή, σύμφωνα με το νόμο, ήταν το
πρώτο παιδί της οικογένειας , έπρεπε να αφιερωθεί στον Θεό και συγχρόνως οι
γονείς να προσφέρουν σε Αυτόν μία μικρή θυσία από ένα ζευγάρι περιστέρια.
Το
ζευγάρι του Ιωσήφ και της Μαρίας προϋπάντησε στο ναό ο υπερήλικας Συμεών, ο
οποίος δέχθηκε τον Ιησού στην αγκαλιά του και φωτίστηκε από το Άγιο Πνεύμα.
Στις
2 Φεβρουαρίου λοιπόν η Χριστιανική πίστη γιορτάζει μία από τις 12 μεγάλες
γιορτές (Δωδεκάορτον) της Ορθόδοξης Χριστιανικής Εκκλησίας. Η ημέρα της
Υπαπαντής εορτάζεται σε ανάμνηση του ερχομού Του στο Ναό των Ιεροσολύμων και
στον καθαρισμό της Παναγίας από τη λοχεία. Στον αγγλόφωνο κόσμο η γιορτή είναι
γνωστή ως «Candlemas».
Τα
βυζαντινά χρόνια, η Υπαπαντή γιορταζόταν ως μικρή γιορτή στις 14 Φεβρουαρίου. Ωστόσο
ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός την ανήγαγε σε δεσποτική το 542μ.Χ. και επέβαλε να
εορτάζεται στις 2 Φεβρουαρίου, ζητώντας τη βοήθεια του Θεού για έναν λοιμό που
έπληττε την επικράτεια του. Στις μέρες μας μόνο η Αρμενική Εκκλησία τιμά την
Υπαπαντή στις 14 Φεβρουαρίου, ενώ οι «παλαιοημερολογίτες» γιορτάζουν την
Υπαπαντή στις 15 Φεβρουαρίου.