20.3.20

Σε λειτουργία το τηλεφωνικό κέντρο 1110 για ιατρική συμβουλευτική

Ξεκίνησε η λειτουργία του τηλεφωνικού κέντρου 1110, που αποτέλεσε πρωτοβουλία της Περιφέρειας Αττικής και του ΙΣΑ . Στον αριθμό αυτό οι πολίτες, χωρίς χρέωση, έχουν τη δυνατότητα να ζητούν ενημέρωση σχετική με τον κορονοϊό, να καταγγέλλουν φαινόμενα αισχροκέρδειας και να αναφέρουν περιπτώσεις ατόμων που χρήζουν υποστήριξης.
Το βασικό μήνυμα του Κέντρου είναι: «Όχι πανικός. Συνεργασία, πειθαρχία, υπευθυνότητα». Λειτουργεί ως «μαξιλάρι απορρόφησης των κραδασμών», προσφέρει ενημέρωση, ψυχραιμία, οδηγίες και ο πολίτης δεν νιώθει εγκαταλειμμένος ενώ δεν επιβαρύνεται και το δημόσιο σύστημα Υγείας, τονίζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι εθελοντές ιατροί που το λειτουργούν.
Με αφορμή τη δράση ο περιφερειάρχης Αττικής και πρόεδρος του ΙΣΑ Γιώργος Πατούλης υπογραμμίζει: «Κανένας πολίτης δεν είναι μόνος. Ενισχύουμε το δίχτυ προστασίας και υποστήριξής τους. Μέσα από τις καταγγελίες στο τηλεφωνικό κέντρο 1110, θα ενταθούν στοχευμένα οι έλεγχοι στην αγορά, ενώ παράλληλα θα γίνει χαρτογράφηση των ευπαθών ομάδων που έχουν άμεση ανάγκη φροντίδας. Όλοι μαζί ενωμένοι σαν μία γροθιά δίνουμε αυτή την εθνική μάχη και θα την κερδίσουμε».
Ειδικότερα για τη χρησιμότητα του Κέντρου το οποίο λειτουργεί από το μεσημέρι της περασμένης Δευτέρας με την αρωγή των εταιριών τηλεφωνίας και δεκάδων εθελοντών ιατρών με τον αριθμό 2142142000 και στη συνέχεια (από την Τετάρτη) ως 1110 μιλούν στο ΑΠΕ -ΜΠΕ οι παθολόγος ακτινολόγος Μαρία Παλατσέα και η ψυχίατρος Λίλιαν Μαρκάκη.
«Η πρόσβαση των συμπολιτών μας στις παρεχόμενες υπηρεσίες του Κέντρου από ομάδα εθελοντών ιατρών καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου, λειτουργεί ανακουφιστικά ειδικά τώρα που μεγεθύνεται η αρνητική ψυχολογία και ο φόβος από την αλματώδη αύξηση των θυμάτων στη γειτονική Ιταλία. Ο κόσμος πλέον έχει επηρεαστεί σημαντικά από το γενικό κλίμα και ιδιαίτερα οι ανήμποροι συμπολίτες μας, οι οποίοι με τη χρήση του Κέντρου δεν νιώθουν μόνοι. Με τις κατάλληλες οδηγίες ακολουθούν ψύχραιμα τις συμβουλές των ειδικών από τις τέσσερις προσφερόμενες ενότητες (γεν. ιατρική, ψυχολογική στήριξη, καταγγελίες, πληροφορίες)», αναφέρει η κ. Μαρκάκη, υπογραμμίζοντας ότι «χειρότερο από τον κορονοϊό είναι το μικρόβιο του φόβου».
Η κ. Παλατσέα ενημερώνει το ΑΠΕ- ΜΠΕ ότι στο 1110 απευθύνονται για πληροφόρηση και πολλά άτομα νεαρής ηλικίας 18-19 ετών καθώς «ο φόβος δεν εκδηλώνεται μόνο στους ηλικιωμένους ή στους ανήκοντες σε ευπαθείς ομάδες». Ωστόσο η κατάσταση «δεν πρέπει να ξεφύγει από τα όρια» επισημαίνει, προτρέποντας την όσο μεγαλύτερη διάχυση του μηνύματος «Μένουμε σπίτι». Ο μόνος λόγος για να πάμε νοσοκομείο είναι όταν υπάρχει υψηλός πυρετός και δύσπνοια, αναφέρει, ενώ χαρακτηρίζει «πρωταρχικό μέλημα», την επικοινωνία με τον θεράποντα γιατρό. Στην περίπτωση συμπτωμάτων πυρετού 37,4 και άνω, ξηρού βήχα, δύσπνοιας ή καταβολής συστήνεται αυστηρή καραντίνα εντός του σπιτιού επιμελής απολύμανση και ιδιαίτερη προσοχή από όλη την οικογένεια. Υπογραμμίζει σε όλους τους τόνους να μην πηγαίνουν οι πολίτες στα νοσοκομεία διότι αφενός εκεί θα εκτεθούν σε μεγαλύτερους κινδύνους αφετέρου θα καταρρεύσει το σύστημα.
Συνολικά τα στοιχεία της λειτουργίας του Κέντρου κατά τις τέσσερις πρώτες ημέρες λειτουργίας του (έως το μεσημέρι της Παρασκευής), όπως μας ανακοίνωσε η Μ. Παλατσέα είναι: 10.058 κλήσεις εκ των οποίων απαντήθηκαν οι 7.016 (70%). Οι περισσότερες σε ποσοστό 61% προερχόντουσαν από γυναίκες. Το 85% ήταν από δήμους της Αττικής και 3% από της Θεσσαλονίκης. Το 57% ζητούσε ιατρικές οδηγίες σχετικά με τον κορονοϊό, το 7% επιθυμούσε ψυχολογική υποστήριξη, το 34% αναφέρθηκε σε αιτήματα κοινωνικής παρέμβασης (τρόφιμα, φάρμακα κ.ά.) και το 2 % των πολιτών κατήγγειλε φαινόμενα αισχροκέρδειας.
Σημειώνεται ότι το τελευταίο ζήτημα, μας ενημέρωσε η γιατρός, προστέθηκε, χθες στις υπηρεσίες του Κέντρου όπου ασχολούνται καθημερινά περίπου 100 εθελοντές συνάδελφοί της εκ των οποίων οι 40 με φυσική παρουσία. Αναφορικά με την απάντηση του ποσοστού 70% των κλήσεων η κ. Παλατσέα διευκρινίζει ότι σε κανονική ροή απαντάται το 95% των κλήσεων.
Ωστόσο, παρατηρεί η ίδια, από το «εγχείρημα» αυτό αναδεικνύονται και άλλοι παράμετροι. Όπως η αναγκαιότητα εντοπισμού και χαρτογράφησης των ανήμπορων συμπολιτών μας για τους οποίους η Περιφέρεια και ο ΙΣΑ «θα μεριμνήσει στη συνέχεια» όπως και τα φαινόμενα αισχροκέρδειας τα οποία καταγγέλλονται συνεχώς (έως και 400% επάνω από τις τιμές που ίσχυαν προ επιδημίας)».
Τέλος αναφορικά με την ιδέα υλοποίησης του τηλ. Κέντρου, η κ. Παλατσέα την αποδίδει στην «δεμένη ομάδα» του κοινωνικού ιατρείου (απέναντι από τα γραφεία του ΙΣΑ στους Αμπελόκηπους) που ιδρύθηκε με παρότρυνση του κ. Πατούλη προ ετών προσφέροντας δωρεάν ιατρική φροντίδα. Αναφέρει δε ότι προέκυψε μετά τη σύσκεψη της Περιφέρειας με τον ΕΟΔΥ ως αναγκαιότητα να «ενισχυθεί η νοσοκομειακή ιατρική κοινότητα η οποία έχει υπερβεί ήδη τα όρια αντοχής της αλλά και οι πολίτες σε αυτή την πρωτόγνωρη και τρομακτική κατάσταση που βιώνουμε όλοι».