13.8.09

Απόσυρση αυτοκινήτων 2009: Τι πρέπει να ξέρετε

Απόσυρση παλαιάς τεχνολογίας αυτοκινήτων, επιβολή «περιβαλλοντικών τελών» και δημιουργία «πράσινου» δακτυλίου είναι τα μέτρα που εξήγγειλε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς, στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού προγράμματος της κυβέρνησης, που έχει ως στόχο το 2012 να μειωθούν οι ρύποι κατά 25-35% και το 2015 έως 60%.

Αν και αρχικά από το υπουργείο Περιβάλλοντος είχε τονιστεί πως η απόσυρση θα ξεκινήσει στα τέλη Αυγούστου, πληροφορίες αναφέρουν πως οι λεπτομέρειες του μέτρου και η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων θα είναι έτοιμες στις αρχές Οκτωβρίου, οπότε και θα ξεκινήσει η εφαρμογή του μέτρου.

Τα κίνητρα απόσυρσης θα κλιμακώνονται ανάλογα με την κατηγορία και τον κυβισμό του οχήματος που αποσύρεται και θα είναι ακόμη μεγαλύτερα για εκείνους που κατόπιν της απόσυρσης θα προβούν σε αγορά οχήματος νέας τεχνολογίας.

Η χρηματοδότηση της αγοράς νέου αυτοκινήτου θα δίδεται μόνο σε όσους ταυτόχρονα αποσύρουν παλαιό, δεν θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό και θα γίνεται από την υφιστάμενη αύξηση των τελών κυκλοφορίας, αλλά και την αύξηση των εσόδων του κράτους λόγω της αύξησης ζήτησης των Ι.Χ. Το πρόγραμμα θα ισχύσει από το 2009 έως το 2012. Ειδικότερα, τα κίνητρα απόσυρσης αυτοκινήτου χωρίς αγορά νέου, ανά κατηγορία Ι.Χ., είναι τα εξής: 500 ευρώ για απόσυρση Ι.Χ. έως 900 κυβικά, 1.000 ευρώ για Ι.Χ. από 900 έως 1.400 κυβικά, 1.500 ευρώ για Ι.Χ. από 1.400 έως 2.000 κυβικά, 1.800 ευρώ για Ι.Χ. από 2.000 έως 2.400 κυβικά και, τέλος, 2.200 ευρώ για Ι.Χ. από 2.400 κυβικά και πάνω.

Το προεκλογικό μέτρο της απόσυρσης των παλαιών αυτοκινήτων έρχεται ακόμη μία φορά στο προσκήνιο, ενώ ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ ανακοίνωσε τη θέσπιση κινήτρων για την αγορά καινούργιων Ι.Χ. με άδεια κυκλοφορίας μετά το 2005. Ο αρμόδιος υπουργός παρουσίασε χθες στην Κυβερνητική Επιτροπή τα μέτρα, τα οποία συγκεκριμένα προβλέπουν:

α) Περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας

Αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, που σήμερα γίνεται μόνο με βάση τον κυβισμό του κινητήρα. Με το νέο τρόπο η κλιμάκωση της χρέωσης των νέων τελών κυκλοφορίας βασίζεται και στον κυβισμό αλλά και στην περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα των οχημάτων. Τα περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας τίθενται σε ισχύ το 2010. Δηλαδή τα τέλη κυκλοφορίας για το 2010, που ώς γνωστόν καταβάλλονται στο τέλος του 2009, θα υπολογιστούν με το νέο τρόπο.

β) Ανανέωση του στόλου των οχημάτων και απόσυρση

Σε συνδυασμό με το μέτρο των περιβαλλοντικών τελών, το οποίο θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο κυκλοφορίας οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας ή μεγάλης ηλικίας, δίδονται συμπληρωματικά κίνητρα για την απόσυρση των οχημάτων αυτών, και την ανανέωση και εκσυγχρονισμό του στόλου των οχημάτων. Τα κίνητρα απόσυρσης θα κλιμακώνονται με την κατηγορία και τον κυβισμό του οχήματος που αποσύρεται και θα είναι ακόμη μεγαλύτερα για εκείνους που κατόπιν της απόσυρσης θα προβούν σε αγορά οχήματος νέας τεχνολογίας. Το μέτρο της απόσυρσης των οχημάτων θα αρχίσει να εφαρμόζεται αμέσως μετά την έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων.

γ) «Πράσινος» δακτύλιος

Ακόμα ένα κίνητρο για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων αποτελεί και η θέσπιση του «πράσινου» δακτυλίου. Θα εφαρμοστεί στην Αθήνα από 1η Σεπτεμβρίου 2011 και σε όποιο άλλο αστικό κέντρο πάρει σχετική απόφαση η τοπική αυτοδιοίκηση. Στην Αθήνα αρχικά θα εφαρμοστεί στα όρια και στο ωράριο του υφιστάμενου δακτυλίου. Σε επόμενη φάση, όταν θα έχει προχωρήσει σημαντικά η ανανέωση του στόλου των οχημάτων αλλά και οι επεκτάσεις του μετρό, μπορεί να εξεταστεί η διεύρυνση των ορίων του. Το μέτρο θα εφαρμοστεί παράλληλα με την εφαρμογή του μέτρου διαφοροποίησης του χρώματος στο σήμα των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας, ώστε να ελέγχεται ευκολότερα η εφαρμογή του.

Για τα Ι.Χ. και τα ημιφορτηγά προβλέπεται η εφαρμογή του «πράσινου» δακτυλίου ως εξής:

Τα αυτοκίνητα με πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων -δηλαδή τα παλιά οχήματα, προ 15ετίας- δεν θα μπορούν να εισέρχονται στον «πράσινο» δακτύλιο κατά το ωράριο λειτουργίας του. Θα εισέρχονται μόνο εκτός του ωραρίου του.

Για τα «καθαρά» αυτοκίνητα, δηλαδή τα καινούργια αυτοκίνητα τα οποία εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140 g/km, η είσοδος στον «πράσινο» δακτύλιο θα είναι ελεύθερη όλες τις ώρες.

Ολα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να κινούνται με το σύστημα «μονά-ζυγά», όπως σήμερα.

Μέχρι το 2012, περίπου το 60% των παλαιών οχημάτων θα έχει αποσυρθεί. Ποσοστό που μεταφράζεται σε 730.000 οχήματα. Τα οικονομικά κίνητρα θα κλιμακώνονται ανάλογα με τον κυβισμό των προς απόσυρση οχημάτων.

Απόσυρση ρυπογόνων οχημάτων

Κυβισμός Οικονομικό Κίνητρο

Μέχρι 900 κ.εκ. 500 ευρώ

Μέχρι 1.400 κ.εκ. 1.000 ευρώ

Μέχρι 2.000 κ.εκ. 1.500 ευρώ

Μέχρι 2.400 κ.εκ. 1.800 ευρώ

2.401 κ.εκ. και άνω 2.200 ευρώ

Τέλη κυκλοφορίας (από zougla.gr)

Όσοι θα επιμείνουν στη διατήρηση των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων τους, θα λάβουν… τσουχτερό ραβασάκι. Το πρόστιμο, θα το πληρώσουν μέσω των τελών κυκλοφορίας, που θα παρουσιάσουν αύξηση ήδη από το 2010, ανάλογη με τα κυβικά του αυτοκινήτου, αλλά και των καυσαερίων που εκπέμπει.

Θα ισχύσουν τέσσερις κατηγορίες:

· Κατηγορία Α: Αυτοκίνητα που έχουν άδεια κυκλοφορίας μετά την 1/1/2005. Θα πληρώνουν 18 ευρώ λιγότερα σε σχέση με τα σημερινά τέλη.

· Κατηγορία Β: Αυτοκίνητα με άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2000 έως 1/1/2004. Θα πληρώνουν 50 ευρώ περισσότερα.

· Κατηγορία Γ: Αυτοκίνητα με άδεια κυκλοφορίας από 1/1/1996 έως 31/12/1999. Θα πληρώνουν 100 ευρώ επιπλέον.

· Κατηγορία Δ: Αυτοκίνητα με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/12/1995. Θα πληρώνουν 150 ευρώ περισσότερα.

· Υβριδικά ΙΧ με κυβισμό άνω των 1.929 κ.εκ.: Το ήμισυ των τελών για τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Α.

Τέλη Κυκλοφορίας

Κυβισμός Κλάση Α Κλάση Β Κλάση Γ Κλάση Δ Παλαιές Τιμές

Μέχρι 1.357 κ.εκ. 94 ευρώ 162 ευρώ 212 ευρώ 262 ευρώ 112 ευρώ

Μέχρι 1.928 κ.εκ. 184 ευρώ 252 ευρώ 302 ευρώ 352 ευρώ 202 ευρώ

Μέχρι 2.357 κ.εκ. 428 ευρώ 496 ευρώ 546 ευρώ 596 ευρώ 446 ευρώ

2.358 κ.εκ. και άνω 562 ευρώ 630 ευρώ 680 ευρώ 730 ευρώ 580 ευρώ

Πηγή ΤΑ ΝΕΑ