Την εισαγωγή με τις βάσεις του 10% θα καταργήσει από την επόμενη σχολική χρονιά 2011-2012 το υπουργείο Παιδείας, το οποίο έδινε τη δυνατότητα στους υποψηφίους να καταθέτουν μηχανογραφικό χωρίς να δώσουν εκ νέου πανελλαδικές εξετάσεις.
Παράλληλα, το υπουργείο ιδρύει ειδική κατηγορία εισακτέων με μεταγραφές, θέτοντας πιο αυστηρά κριτήρια και συγκεκριμένο πλαφόν...Με το νέο σύστημα χιλιάδες υποψήφιοι θα χάσουν αιφνιδιαστικά το δικαίωμά τους να μετεγγραφούν ελεύθερα στο τμήμα της αρεσκείας τους, ενώ ικανοποιείται εν μέρη το πάγιο αίτημα , που ζητούσαν ακόμα και την κατάργηση των μετεγγραφών.
Συγκεκριμένα, θα τεθεί πλαφόν στο συνολικό αριθμό των μεταγγραφόμενων φοιτητών που δεν θα μπορεί να ξεπερνά το 20% του συνολικού αριθμού των εισακτέων, δηλαδή αν το σύνολο των εισακτέων είναι 100.000, τότε το σύνολο των μεταγγραφών δεν θα μπορεί να ξεπερνά τις 20.000 πανελλαδικά.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να αποσυμφορήσει τα κεντρικά πανεπιστήμια Αθήνας και Θεσσαλονίκης που δέχονται και το μεγαλύτερο όγκο μεταγγραφών λόγω κοινωνικών κριτηρίων.
Πλέον, το βασικό κριτήριο για την επιλογή των φοιτητών θα είναι τα μόρια που έχει συγκεντρώσει ο υποψήφιος και θα ακολουθεί η σειρά προτίμησης στο μηχανογραφικό. Το τρίτο κριτήριο αφορά τη θέσπιση ανώτατου ορίου οικογενειακού εισοδήματος στα 50.000 ευρώ κατά περίπτωση, το οποίο θα λαμβάνονται υπόψη μόνο για τις σχολές των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης.
Σύμφωνα με τη ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την αναμόρφωση των πειραματικών σχολείων και την ίδρυση του ενιαίου εκπαιδευτικού φορέα θα τεθεί συγκεκριμένος αριθμός θέσεων εισακτέων από μετεγγραφές για κάθε τμήμα και για κάθε ειδική κατηγορία. Με αυτόν τον τρόπο μπαίνει «φρένο» στις αθρόες μετεγγραφές χωρίς ποσοτικό περιορισμό για αρκετές κατηγορίες (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, σοβαροί λόγοι υγείας κ.ά.).
Με το νέο σύστημα θα περιοριστεί σημαντικά ο αριθμός των φοιτητών που θα μπορεί να μεταπηδήσει σε «συγγενές» τμήμα, ενώ και αυτός ο μικρότερος αριθμός θα εισάγεται πλέον με βαθμολογικά κριτήρια.
Με το νομοσχέδιο παράλληλα θεσπίζεται η λειτουργία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Σε αυτόν μεταβιβάζονται οι κύριες αρμοδιότητες τεσσάρων φορέων που λειτουργούσαν ως τώρα με αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες και πλέον καταργούνται, (α) του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (ΠΙ), (β) του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας (ΚΕΕ), (γ) του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (ΙΠΟΔΕ) και (δ) του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών (ΟΕΕ)