Επίκαιρη ερώτηση προς τον Υπουργό Οικονομικών
Θέμα:
Πώληση της ΑΤΕ στην Τράπεζα Πειραιώς
Στις 14 Ιουνίου 2012, ο κ. Σαμαράς, τότε υποψήφιος
πρωθυπουργός, δήλωσε στην προεκλογική ομιλία του, στην Θεσσαλονίκη: "Η Αγροτική Τράπεζα
είναι ένας δημόσιος τραπεζικός πυλώνας που δεν πρέπει να κλείσει. Γιατί μέσα
της έχει εγγυήσεις αγροτικής γης, που βρίσκονται υπό τον έλεγχό της και δεν
πρέπει να μείνει χωρίς χρηματοδότηση. (…) Υπάρχουν
περίπου 7 δισ. € που θα παραμείνουν από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την
Αγροτική".
Η Προγραμματική
Συμφωνία, η οποία εγκρίθηκε από τα 3 κόμματα που στηρίζουν την Κυβέρνηση,
αναφέρει σχετικά με την Αγροτική Τράπεζα: "Επανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανσή της.
Διαφύλαξη του χαρτοφυλακίου υποθηκών αγροτικής γης".
Είναι
κοινός τόπος ότι η Αγροτική Τράπεζα είναι το βασικό στοιχείο του δημοσίου
τραπεζικού πυλώνα, που συνέβαλε
καθοριστικά στην αγροτική
ανάπτυξη της χώρας, έχοντας το μεγαλύτερο δίκτυο κάλυψης στην επικράτεια,
ιδιαίτερα στην Ελληνική περιφέρεια, και διαθέτοντας εξειδικευμένη γνώση στα
ζητήματα του πρωτογενούς τομέα. Διαθέτει 1 δισ. € ακίνητη περιουσία, που
συνδέεται μέσω υποθηκών με το 75% της καλλιεργήσιμης γης της χώρας.
Επίσης, σύμφωνα με
πρόσφατα στοιχεία, πριν την εφαρμογή του PSI, η ΑΤΕ είχε κεφαλαιακή επάρκεια 12%, το λειτουργικό της
κόστος είχε ήδη μειωθεί και στα αποτελέσματα χρήσης είχε 400 εκατ. €
λειτουργικά κέρδη, ενώ σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της Black Rock δεν σημείωσε «επιπλέον ζημιές». Συνεπώς οι
όποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει η ΑΤΕ δεν συνδέονται με την λειτουργία της αλλά
παραδόξως με το PSI, που προωθήθηκε για να
βοηθήσει το Ελληνικό Δημόσιο. Και τελικά, με το διαχωρισμό της ΑΤΕ σε
"καλή" (δηλαδή κερδοφόρα) και "κακή" (δηλαδή ζημιογόνα)
μεταφέρονται στην Τράπεζα Πειραιώς τα εν δυνάμει κέρδη, ενώ μεταφέρονται στο
Ελληνικό Δημόσιο οι εν δυνάμει και οι βεβαιωμένες ζημιές.
Είναι προφανές ότι υπάρχει αναντιστοιχία μεταξύ
των κυβερνητικών δεσμεύσεων, των αναγκών του πρωτογενούς τομέα, των συμφερόντων
του Ελληνικού δημοσίου αφενός, και των αποφάσεων που ανακοινώθηκαν σχετικά με
την ΑΤΕ αφετέρου, τόσο επί της ουσίας όσο και επί της διαδικασίας. Η Κυβέρνηση επέλεξε
να αποφασίσει για το θέμα της ΑΤΕ χωρίς διαβούλευση και χωρίς να τεθεί υπόψη της
Βουλής. Η οδός αυτή είναι τυπικά νόμιμη αλλά βρίσκεται σε αναντιστοιχία με την
πολιτική και ηθική απαίτηση τα κομβικά θέματα που άπτονται στις
ιδιωτικοποιήσεις, δηλαδή σε εκχώρηση δημόσιου πλούτου σε ιδιωτικά συμφέροντα,
να έχουν την αξιολόγηση και την διαφάνεια που επιτρέπει η κοινοβουλευτική
διαδικασία.
Κατόπιν των ανωτέρω
ερωτάται ο Υπουργός Οικονομικών:
- Γιατί η Κυβέρνηση δεν έφερε το θέμα της πώλησης της ΑΤΕ στην αξιολόγηση και τον έλεγχο της Βουλής;
- Γιατί η κυβέρνηση αθέτησε τις προεκλογικές υποσχέσεις του Πρωθυπουργού και τις δεσμεύσεις που περιέχονται στην Προγραμματική Συμφωνία, και εγκατέλειψε την προοπτική να αποτελέσει η ΑΤΕ, κατόπιν εξυγίανσής της, τον πυρήνα ενός υγιειούς δημόσιου τραπεζικού συστήματος;
- Σε ποιές μελέτες βασίστηκε η απόφαση για την πώληση της ΑΤΕ και με τι κριτήρια επιλέχθηκε η Πειραιώς, η οποία ως γνωστόν αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κεφαλαιακής επάρκειας;
- Πως θα εξασφαλιστούν τα συμφέροντα των αγροτών και των συνεταιρισμών των οποίων οι περιουσίες είναι υποθηκευμένες στην ΑΤΕ κατά 75%;
- Πως θα ενισχυθεί ο πρωτογενής τομέας και ειδικότερα ο αγροτικός, ο οποίος εύλογα θεωρείται ως βασικός άξονας του νέου αναπτυξιακού σχεδιασμού της Κυβέρνησης, όταν το Δημόσιο χάνει το πολύτιμο εργαλείο της Αγροτικής Τράπεζας;
- Ποιό ποσό κατέβαλε η Τράπεζα Πειραιώς για την αγορά της "καλής" ΑΤΕ ;
- Ποιο είναι το οικονομικό βάρος και ποιός θα επιβαρυνθεί με τις υποχρεώσεις της "κακής" ΑΤΕ;
- Τι θα γίνει με τα χρέη των κομμάτων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ προς την ΑΤΕ;
- Σκοπεύει η κυβέρνηση να επανεκτιμήσει την στάση της σχετικά με την ΑΤΕ;
Ο ερωτών βουλευτής
Οδυσσέας Βουδούρης