Τις Βρυξέλλες πρόκειται να επισκεφθεί τις επόμενες ημέρες ο υπουργός
Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκη, με στόχο την εξεύρεση της τελικής λύσης για
τη συνέχιση των εργασιών στους 4 «παγωμένους» αυτοκινητοδρόμους της
Ελλάδας (Ολυμπία Οδός, Ε-65, Αιγαίου, Ιονία Οδός).
Την Τρίτη ο υπουργός Ανάπτυξης είχε συνάντηση με τον επικεφαλής της Task Force Horst Reichenbach, στην οποία αναδείχτηκε, μεταξύ άλλων, το θέμα των αυτοκινητοδρόμων.
Το υπουργείο Ανάπτυξης ευελπιστεί ότι τον Απρίλιο θα επανεκκινήσουν τα έργα στους 4 «παγωμένους» αυτοκινητοδρόμους, οι εργασίες των οποίων έχουν ανασταλεί εδώ και 1,5 - 2 χρόνια. Εξαίρεση αποτελεί ο Μορέας, ο οποίος ουδέποτε παρουσίασε πρόβλημα.
Μέχρι στιγμής έχει επιτευχθεί μια καταρχήν συμφωνία με τους παραχωρησιούχους για τη συνέχιση των εργασιών. Ωστόσο, η συνέχιση των εργασιών εξαρτάται από τις τράπεζες και την ΕΕ, στις οποίες αποτίνονται Δημόσιο και παραχωρησιούχοι για την επίτευξη της οριστικής συμφωνίας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Μεταφορών, οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες και την ΕΕ θα ολοκληρωθούν ως το Φεβρουάριο, οπότε τα έργα θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο, αφότου οι νέες συμβάσεις κυρωθούν από τη Βουλή.
Τα σημεία που στηρίχθηκε η συμφωνία Δημοσίου - κατασκευαστών
1. Περιορίστηκαν οι διεκδικήσεις (claims) των παραχωρησιούχων
Το συνολικό ποσό που έχει αποδεχθεί το ελληνικό Δημόσιο, από τις διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων που αφορούν την κατασκευή των έργων (καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις, αρχαιολογία) ανέρχεται περίπου στα 280 εκατ. ευρώ και είναι χαμηλότερο ή ίσο από αυτό που προτείνεται, ανά περίπτωση, από ανεξάρτητο μηχανικό.
2. Προσαρμόζεται («κουρεύεται») το τεχνικό αντικείμενο των έργων
Κάποιοι αυτοκινητόδρομοι, μέσω της μείωσης του φυσικού αντικειμένου, αποτέλεσαν την «Ιφιγένεια» για την καταρχήν συμφωνία Δημοσίου - κατασκευαστών για τη συνέχιση των εργασιών.
Οι δυο πλευρές συμφώνησαν να «κουρέψουν» το 20% του φυσικού αντικειμένου, με χαμένους την Ολυμπία Οδό και τον Ε-65 (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας).
Πρόκειται για το τμήμα Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού και των τμημάτων Τρίκαλα - Εγνατία και Λαμία - Ξυνιάδα του Ε - 65, τα οποία θα ολοκληρωθούν σε μεταγενέστερο χρόνο.
Το υπόλοιπο 80% των έργων θα προχωρήσει κανονικά.
Συνολικά, πρόκειται να υλοποιηθούν956 χλμ., από τα1.204 χλμ.που προβλέπονταν αρχικά, καλύπτοντας το 95% του κυκλοφοριακού φόρτου. Έκπληξη προκάλεσε το γεγονός ότι δεν «κουρεύτηκε» καθόλου η Ιονία Οδός.
3. Η πολιτική διοδίων δεν αλλάζει
Θα εφαρμοστούν οι ρυθμίσεις που προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης και οι οποίες έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή. Οι παραχωρησιούχοι φέρουν τον κίνδυνο του κυκλοφοριακού φόρτου που επιδρά στα οικονομικά τους αποτελέσματα.
Σήμερα οι εισροές εσόδων, από τα διόδια, υπολογίζεται ότι έχουν μειωθεί κατά μ.ο. 45%, σε σχέση με το 2008 που ενεργοποιήθηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης.dete.gr
Την Τρίτη ο υπουργός Ανάπτυξης είχε συνάντηση με τον επικεφαλής της Task Force Horst Reichenbach, στην οποία αναδείχτηκε, μεταξύ άλλων, το θέμα των αυτοκινητοδρόμων.
Το υπουργείο Ανάπτυξης ευελπιστεί ότι τον Απρίλιο θα επανεκκινήσουν τα έργα στους 4 «παγωμένους» αυτοκινητοδρόμους, οι εργασίες των οποίων έχουν ανασταλεί εδώ και 1,5 - 2 χρόνια. Εξαίρεση αποτελεί ο Μορέας, ο οποίος ουδέποτε παρουσίασε πρόβλημα.
Μέχρι στιγμής έχει επιτευχθεί μια καταρχήν συμφωνία με τους παραχωρησιούχους για τη συνέχιση των εργασιών. Ωστόσο, η συνέχιση των εργασιών εξαρτάται από τις τράπεζες και την ΕΕ, στις οποίες αποτίνονται Δημόσιο και παραχωρησιούχοι για την επίτευξη της οριστικής συμφωνίας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις του υπουργείου Μεταφορών, οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες και την ΕΕ θα ολοκληρωθούν ως το Φεβρουάριο, οπότε τα έργα θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο, αφότου οι νέες συμβάσεις κυρωθούν από τη Βουλή.
Τα σημεία που στηρίχθηκε η συμφωνία Δημοσίου - κατασκευαστών
1. Περιορίστηκαν οι διεκδικήσεις (claims) των παραχωρησιούχων
Το συνολικό ποσό που έχει αποδεχθεί το ελληνικό Δημόσιο, από τις διεκδικήσεις των παραχωρησιούχων που αφορούν την κατασκευή των έργων (καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις, αρχαιολογία) ανέρχεται περίπου στα 280 εκατ. ευρώ και είναι χαμηλότερο ή ίσο από αυτό που προτείνεται, ανά περίπτωση, από ανεξάρτητο μηχανικό.
2. Προσαρμόζεται («κουρεύεται») το τεχνικό αντικείμενο των έργων
Κάποιοι αυτοκινητόδρομοι, μέσω της μείωσης του φυσικού αντικειμένου, αποτέλεσαν την «Ιφιγένεια» για την καταρχήν συμφωνία Δημοσίου - κατασκευαστών για τη συνέχιση των εργασιών.
Οι δυο πλευρές συμφώνησαν να «κουρέψουν» το 20% του φυσικού αντικειμένου, με χαμένους την Ολυμπία Οδό και τον Ε-65 (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας).
Πρόκειται για το τμήμα Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού και των τμημάτων Τρίκαλα - Εγνατία και Λαμία - Ξυνιάδα του Ε - 65, τα οποία θα ολοκληρωθούν σε μεταγενέστερο χρόνο.
Το υπόλοιπο 80% των έργων θα προχωρήσει κανονικά.
Συνολικά, πρόκειται να υλοποιηθούν956 χλμ., από τα1.204 χλμ.που προβλέπονταν αρχικά, καλύπτοντας το 95% του κυκλοφοριακού φόρτου. Έκπληξη προκάλεσε το γεγονός ότι δεν «κουρεύτηκε» καθόλου η Ιονία Οδός.
3. Η πολιτική διοδίων δεν αλλάζει
Θα εφαρμοστούν οι ρυθμίσεις που προβλέπουν οι συμβάσεις παραχώρησης και οι οποίες έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή. Οι παραχωρησιούχοι φέρουν τον κίνδυνο του κυκλοφοριακού φόρτου που επιδρά στα οικονομικά τους αποτελέσματα.
Σήμερα οι εισροές εσόδων, από τα διόδια, υπολογίζεται ότι έχουν μειωθεί κατά μ.ο. 45%, σε σχέση με το 2008 που ενεργοποιήθηκαν οι συμβάσεις παραχώρησης.dete.gr