Ένας στους τρεις χρήστες του Facebook δηλώνει ότι αισθάνεται «χειρότερα»
αφότου έχει επισκεφθεί τη γνωστή ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης και
σύμφωνα με Γερμανούς ερευνητές η αιτία της «μαυρίλας» είναι η ζήλια.
Στη μελέτη των ειδικών του Πανεπιστημίου Χούμπολτ και του Πολυτεχνείου του Ντάρμσταντ, έλαβαν μέρος 600 άτομα. Φάνηκε λοιπόν, ότι όσοι από τους εθελοντές έμπαιναν στο Facebook, διάβαζαν δημοσιεύσεις και παρατηρούσαν χαρούμενες φωτογραφίες άλλων, έτειναν να νιώθουν αρνητικά συναισθήματα μετά την ολοκλήρωση της διαδικτυακής τους επίσκεψης.
Η ευτυχία σου, δυστυχία μου
Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι χαρούμενες φωτογραφίες από τις διακοπές φίλων, σχόλια γύρω από την ευτυχισμένη ζωή τους (κοινωνική ζωή, εργασία, οικογένεια) ή ακόμη και φωτογραφίες των κατοικιδίων τους, πυροδοτούσαν στους συμμετέχοντες συναισθήματα ζήλιας, απομόνωσης και μοναξιάς.
Κατά τη διάρκεια της μελέτης, το 30% των εθελοντών δήλωσε πως μετά από επισκέψεις στο Facebook νιώθει κυρίως ζήλια, ενώ το 36% δήλωσε ότι «κάποιες φορές» ή «πολύ συχνά» νιώθει απογοήτευση μετά το «κοινωνικό» σερφάρισμα. Ακόμα, τα άτομα που δήλωναν δυσαρεστημένα έτειναν να μην είναι ιδιαίτερα «δραστήρια» στην εν λόγω ιστοσελίδα, αλλά να ακολουθούν μια πιο παθητική στάση διαβάζοντας τις δημοσιεύσεις και βλέποντας τις φωτογραφίες άλλων.
Τα ευρήματα αυτά, εγείρουν για ακόμη φορά το ερώτημα για το αν τα social media σε ρόλο κοινωνικής «όασης» μαγνητίζουν τους μοναχικούς χρήστες, χαρίζοντάς τους την ψευδαίσθηση της κοινωνικής απελευθέρωσης. Οι ερευνητές πάλι πιστεύουν ότι η δράση των συγκεκριμένων μέσων έχει μάλλον αντίθετα αποτελέσματα, εντείνοντας την απομόνωσή τους.
«Με τη βοήθεια επιστημονικών στοιχείων δείξαμε ότι οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν πρόσβαση σε πολλές θετικές ειδήσεις και στα προφίλ επιτυχημένων “φίλων” πυροδοτώντας έτσι το συναίσθημα της ζήλιας» εξηγεί η ερευνήτρια Χάνα Κρασνόβα από το Πανεπιστήμιο Χούμπολτ.: tovima.gr
Στη μελέτη των ειδικών του Πανεπιστημίου Χούμπολτ και του Πολυτεχνείου του Ντάρμσταντ, έλαβαν μέρος 600 άτομα. Φάνηκε λοιπόν, ότι όσοι από τους εθελοντές έμπαιναν στο Facebook, διάβαζαν δημοσιεύσεις και παρατηρούσαν χαρούμενες φωτογραφίες άλλων, έτειναν να νιώθουν αρνητικά συναισθήματα μετά την ολοκλήρωση της διαδικτυακής τους επίσκεψης.
Η ευτυχία σου, δυστυχία μου
Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι χαρούμενες φωτογραφίες από τις διακοπές φίλων, σχόλια γύρω από την ευτυχισμένη ζωή τους (κοινωνική ζωή, εργασία, οικογένεια) ή ακόμη και φωτογραφίες των κατοικιδίων τους, πυροδοτούσαν στους συμμετέχοντες συναισθήματα ζήλιας, απομόνωσης και μοναξιάς.
Κατά τη διάρκεια της μελέτης, το 30% των εθελοντών δήλωσε πως μετά από επισκέψεις στο Facebook νιώθει κυρίως ζήλια, ενώ το 36% δήλωσε ότι «κάποιες φορές» ή «πολύ συχνά» νιώθει απογοήτευση μετά το «κοινωνικό» σερφάρισμα. Ακόμα, τα άτομα που δήλωναν δυσαρεστημένα έτειναν να μην είναι ιδιαίτερα «δραστήρια» στην εν λόγω ιστοσελίδα, αλλά να ακολουθούν μια πιο παθητική στάση διαβάζοντας τις δημοσιεύσεις και βλέποντας τις φωτογραφίες άλλων.
Τα ευρήματα αυτά, εγείρουν για ακόμη φορά το ερώτημα για το αν τα social media σε ρόλο κοινωνικής «όασης» μαγνητίζουν τους μοναχικούς χρήστες, χαρίζοντάς τους την ψευδαίσθηση της κοινωνικής απελευθέρωσης. Οι ερευνητές πάλι πιστεύουν ότι η δράση των συγκεκριμένων μέσων έχει μάλλον αντίθετα αποτελέσματα, εντείνοντας την απομόνωσή τους.
«Με τη βοήθεια επιστημονικών στοιχείων δείξαμε ότι οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν πρόσβαση σε πολλές θετικές ειδήσεις και στα προφίλ επιτυχημένων “φίλων” πυροδοτώντας έτσι το συναίσθημα της ζήλιας» εξηγεί η ερευνήτρια Χάνα Κρασνόβα από το Πανεπιστήμιο Χούμπολτ.: tovima.gr