Στις 2 τελευταίες συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου και λίγες μέρες πριν αναλάβει το νέο Περιφερειακό Συμβούλιο λήφθηκαν αποφάσεις για σοβαρά προγράμματα που θα συνοδεύουν τους στόχους και τις χρηματοδοτήσεις της Περιφέρειας για τα επόμενα έως και 11 χρόνια!
Συγκεκριμένα:
– Στη συνεδρίαση στις 27/7/2014 έγινε:
– Στη συνεδρίαση στις 27/7/2014 έγινε:
α) η έγκριση του Στρατηγικού Σχεδίου έξυπνης Εξειδίκευσης για την Περιφέρεια για την περίοδο 2014-2020 (RIS3), β) η θετική γνωμοδότηση για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Πελοποννήσου 2014-2020 και γ) η έγκριση υποβολής προτάσεων για καινοτόμες κοινωνικές πολιτικές – Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα για την απασχόληση και την κοινωνική καινοτομία.
– Στη συνεδρίαση στις 20/8/2014 έγινε η αρνητική γνωμοδότηση για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για όλη τη χώρα α) για το Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδυτικών Μεταφορών 2014-2025 και β) για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020 ενώ ενημερωθήκαμε για την ΣΜΠΕ για το Πρόγραμμα Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας MED 2014-2020.
Μεγάλες και σοβαρές δράσεις προωθούνται πρόχειρα, βιαστικά, επιπόλαια και με ελλείψεις από τα αρμόδια Υπουργεία με τη σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας. Και αυτό το λέμε διότι:
– Δεν θεωρείται δόκιμος περίοδος διαβούλευσης ο Αύγουστος του καλοκαιριού και των διακοπών. Ας μας πουν πόσοι φορείς συμμετείχαν σ’ αυτό τον διάλογο.
– Δεν νοείται να «στριμώχνεις» τον χρόνο διαβούλευσης σε 45 ημέρες για τέτοια σοβαρά θέματα, όταν το εμπλεκόμενο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής αλλαγής, καθυστέρησε πάνω από 5 μήνες για να εγκρίνει τους Περιβαλλοντικούς όρους του έργου, με ΣΔΙΤ, των απορριμμάτων.
– Είμαστε στη φάση που από 1/9/2014 αναλαμβάνει το νέο Περιφερειακό Συμβούλιο, για τα επόμενα 5 χρόνια, που ενώ θα το απασχολήσουν και θα διαχειριστεί αυτά τα προγράμματα δεν συμμετέχει καθόλου στην ενημέρωση και τον διάλογο.
– Οι καλοπληρωμένες αυτές προτάσεις από συμβούλους έχουν πολλά στοιχεία μη επικαιροποιημένα, επαναλαμβανόμενα, ασαφή, γενικά και με πολλές ελλείψεις. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών για όλη τη χώρα ουσιαστικά αγνοείται η Πελοπόννησος. Δεν γίνεται καμιά αναφορά για το σιδηροδρομικό της δίκτυο, για τις εισόδους της Περιφέρειας με το αεροδρόμιο και το λιμάνι της Καλαμάτας και τ’ άλλα λιμάνια, για το περιμετρικό οδικό της δίκτυο.
– Στα στοιχεία των μελετών που μας δόθηκαν για έκφραση γνώμης η μία πρόταση δεν είχε μεταφραστεί στα Ελληνικά!, ενώ στις υπόλοιπες υπήρχαν γενικά και αόριστα στοιχεία χωρίς εισηγήσεις από τις Υπηρεσίες της Περιφέρειας που θα επικεντρωνόντουσαν στα της Περιφέρειάς μας και θα μας βοήθαγαν για τη διαμόρφωση γνώμης και πρότασης.
Με όλα αυτά δεν «διασώζεται» η πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου με το να ψηφίζει αρνητικά για 2 από τις Πανελλαδικές προτάσεις όταν έχει θετικά τοποθετηθεί για τις άλλες προτάσεις και ιδιαίτερα για την ΣΜΠΕ του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος.
Προφανώς η Διοίκηση της Περιφέρειας σ’ αυτά τα σοβαρά αναπτυξιακά εργαλεία της επόμενης περιόδου «παίζει» τα δικά της παιχνίδια σε βάρος της ενημέρωσης, της συμμετοχής και της έκφρασης γνώμης των φορέων της περιοχής μας. Γι’ αυτό και δεν δέχτηκε την πρότασή μας για την ολιγοήμερη αναβολή αυτών των θεμάτων.
Με την καθοδήγηση και τη σύμφωνη γνώμη των Υπουργείων σημαντικά προγράμματα που μπορούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής και οικονομικής κρίσης, που περνάμε λόγω μνημονιακών πολιτικών, με τις διαδικασίες και τους τρόπους που επιλέγουν και εφαρμόζουν τα κρατούν για την εξυπηρέτηση των δικών τους σκοπών με κριτήρια πελατειακά, κομματικά, ιδίου οφέλους, αναποτελεσματικά και φυσικά μακριά από τα συμφέροντα της κοινωνίας.
Πιστεύουμε ότι κανένας σοβαρός σχεδιασμός και προγραμματισμός – ιδιαίτερα αυτή την κρίσιμη περίοδο – δεν μπορεί να προχωρήσει και να έχει αποτελέσματα χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή της κοινωνίας και των φορέων της.
Από την νέα μας θέση στην Περιφέρεια, θα αγωνιστούμε και με τις άλλες δυνάμεις της αντιπολίτευσης, για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Φαίνεται πάντως ότι χωρίς την αλλαγή στην κεντρική πολιτική σκηνή η κοινωνία δεν μπορεί να «ανασάνει» μιας και συνεχίζονται οι ίδιες πρακτικές που μας οδήγησαν στη σημερινή δεινή κατάσταση.
27/8/2014
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος
ΝΙΚΟΣ ΠΑΤΣΑΡΙΝΟΣ
– Στη συνεδρίαση στις 20/8/2014 έγινε η αρνητική γνωμοδότηση για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για όλη τη χώρα α) για το Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδυτικών Μεταφορών 2014-2025 και β) για το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020 ενώ ενημερωθήκαμε για την ΣΜΠΕ για το Πρόγραμμα Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας MED 2014-2020.
Μεγάλες και σοβαρές δράσεις προωθούνται πρόχειρα, βιαστικά, επιπόλαια και με ελλείψεις από τα αρμόδια Υπουργεία με τη σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας. Και αυτό το λέμε διότι:
– Δεν θεωρείται δόκιμος περίοδος διαβούλευσης ο Αύγουστος του καλοκαιριού και των διακοπών. Ας μας πουν πόσοι φορείς συμμετείχαν σ’ αυτό τον διάλογο.
– Δεν νοείται να «στριμώχνεις» τον χρόνο διαβούλευσης σε 45 ημέρες για τέτοια σοβαρά θέματα, όταν το εμπλεκόμενο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής αλλαγής, καθυστέρησε πάνω από 5 μήνες για να εγκρίνει τους Περιβαλλοντικούς όρους του έργου, με ΣΔΙΤ, των απορριμμάτων.
– Είμαστε στη φάση που από 1/9/2014 αναλαμβάνει το νέο Περιφερειακό Συμβούλιο, για τα επόμενα 5 χρόνια, που ενώ θα το απασχολήσουν και θα διαχειριστεί αυτά τα προγράμματα δεν συμμετέχει καθόλου στην ενημέρωση και τον διάλογο.
– Οι καλοπληρωμένες αυτές προτάσεις από συμβούλους έχουν πολλά στοιχεία μη επικαιροποιημένα, επαναλαμβανόμενα, ασαφή, γενικά και με πολλές ελλείψεις. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών για όλη τη χώρα ουσιαστικά αγνοείται η Πελοπόννησος. Δεν γίνεται καμιά αναφορά για το σιδηροδρομικό της δίκτυο, για τις εισόδους της Περιφέρειας με το αεροδρόμιο και το λιμάνι της Καλαμάτας και τ’ άλλα λιμάνια, για το περιμετρικό οδικό της δίκτυο.
– Στα στοιχεία των μελετών που μας δόθηκαν για έκφραση γνώμης η μία πρόταση δεν είχε μεταφραστεί στα Ελληνικά!, ενώ στις υπόλοιπες υπήρχαν γενικά και αόριστα στοιχεία χωρίς εισηγήσεις από τις Υπηρεσίες της Περιφέρειας που θα επικεντρωνόντουσαν στα της Περιφέρειάς μας και θα μας βοήθαγαν για τη διαμόρφωση γνώμης και πρότασης.
Με όλα αυτά δεν «διασώζεται» η πλειοψηφία του Περιφερειακού Συμβουλίου με το να ψηφίζει αρνητικά για 2 από τις Πανελλαδικές προτάσεις όταν έχει θετικά τοποθετηθεί για τις άλλες προτάσεις και ιδιαίτερα για την ΣΜΠΕ του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος.
Προφανώς η Διοίκηση της Περιφέρειας σ’ αυτά τα σοβαρά αναπτυξιακά εργαλεία της επόμενης περιόδου «παίζει» τα δικά της παιχνίδια σε βάρος της ενημέρωσης, της συμμετοχής και της έκφρασης γνώμης των φορέων της περιοχής μας. Γι’ αυτό και δεν δέχτηκε την πρότασή μας για την ολιγοήμερη αναβολή αυτών των θεμάτων.
Με την καθοδήγηση και τη σύμφωνη γνώμη των Υπουργείων σημαντικά προγράμματα που μπορούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής και οικονομικής κρίσης, που περνάμε λόγω μνημονιακών πολιτικών, με τις διαδικασίες και τους τρόπους που επιλέγουν και εφαρμόζουν τα κρατούν για την εξυπηρέτηση των δικών τους σκοπών με κριτήρια πελατειακά, κομματικά, ιδίου οφέλους, αναποτελεσματικά και φυσικά μακριά από τα συμφέροντα της κοινωνίας.
Πιστεύουμε ότι κανένας σοβαρός σχεδιασμός και προγραμματισμός – ιδιαίτερα αυτή την κρίσιμη περίοδο – δεν μπορεί να προχωρήσει και να έχει αποτελέσματα χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή της κοινωνίας και των φορέων της.
Από την νέα μας θέση στην Περιφέρεια, θα αγωνιστούμε και με τις άλλες δυνάμεις της αντιπολίτευσης, για την επίτευξη αυτού του στόχου.
Φαίνεται πάντως ότι χωρίς την αλλαγή στην κεντρική πολιτική σκηνή η κοινωνία δεν μπορεί να «ανασάνει» μιας και συνεχίζονται οι ίδιες πρακτικές που μας οδήγησαν στη σημερινή δεινή κατάσταση.
27/8/2014
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος
ΝΙΚΟΣ ΠΑΤΣΑΡΙΝΟΣ